Spelar modekort någon roll vid överklockning av GPU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Spelar modekort någon roll vid överklockning av GPU?

Som rubriken lyder!

Jag har hört att chipsetet spelar roll om man ska överklocka CPU, men hur är det med GPU? Kan jag överklocka min GPU på ett H77?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av BlueFlux:

Som rubriken lyder!

Jag har hört att chipsetet spelar roll om man ska överklocka CPU, men hur är det med GPU? Kan jag överklocka min GPU på ett H77?

Har för mig att man inte kan ändra volten på ett H77 moderkort så jag skulle råda dig att inte göra det.

Jag kan ha fel men jag har för mig att det var så.

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

H serien tillåter inte överklockning. Måste vara P eller Z. T.ex Z77 chipset.

Sen kan moderkort med bättre kylning och spännings reglering ge något bättre och stabilare överklockning.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jesperu97:

Har för mig att man inte kan ändra volten på ett H77 moderkort så jag skulle råda dig att inte göra det.

Jag kan ha fel men jag har för mig att det var så.

Du har rätt i det, så man måste kunna ändra volten för att överklocka GPU'n också? Sorry, men jag är noob när det kommer till klockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av BlueFlux:

Du har rätt i det, så man måste kunna ändra volten för att överklocka GPU'n också? Sorry, men jag är noob när det kommer till klockning.

För att klocka på Intel Sandy och Ivy bdrige baserade processorer, så måste moderkortet ha en upplåst multiplier. Och det har inte H77 chipsettet. Som jag nämnde tidigare, måste vara en P eller Z modell.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av BlueFlux:

Jag är också riktigt usel när det gäller överklockning, kan bara lite gällande komponenter lite hit och dit

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ParasiteX:

För att klocka på Intel Sandy och Ivy bdrige baserade processorer, så måste moderkortet ha en upplåst multiplier. Och det har inte H77 chipsettet. Som jag nämnde tidigare, måste vara en P eller Z modell.

Ja, processorn. Men nu snackar vi grafikkort, men det funkar väl på liknande sätt då antar jag, ett grafikkort behöver ju också ström... Då blir det väl att skaffa sig ett Z77 då!

Tack för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lite här och var
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av ParasiteX:

det är ju GPU han vill klocka, inte CPU?

edit: hittade denna tråden.
sen beror det väl på hur mycke du ska klocka gpu´n, ingen gpu är ju likadan så du kanske kan klocka den utan att höja volten

Dator: MSI P67A-GD55, i5 2500k, Corsair Vengeance 2x8GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, WD black 500 GB, WD green 1TB, WD green 2TB, Define R2, be-quiet P7 550w
skärm: Asus PB238Q, Acer p193w
kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech G500s, Dynavoice D-AMP + Magic S-4 EX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ParasiteX:

Så du menar att om du har P eller Z på moderkortet så kan du överklocka en cpu med K på slutet (exempelvis i5 3570K)?

Bärbara [Dell Inspiron 14z (5423) Ultrabook]
Jobbets [nåt mög från Toshiba]
Stationära [Fractal Design R4] [Intel 3570K] [Be Quiet Straight Power 580W]
Övrigt [Sennheiser HD598] [Sennheiser PC 360 G4ME] [Sennheiser Momentum] [Iphone 4 32Gb] [Iphone 5c 16Gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av pjuppi:

det är ju GPU han vill klocka, inte CPU?

edit: hittade denna tråden.
sen beror det väl på hur mycke du ska klocka gpu´n, ingen gpu är ju likadan så du kanske kan klocka den utan att höja volten

Oj, jag läste helt fel.

Men att klocka GPU är inte begränsat av moderkort. Dock så beror det helt på grafikkortet man har, på hur mcyekt man kan klocka på det.

För flesta kort så kan man dra upp GPUn en bra bit, utan att ändra spänningen. Dock för att öka till högre värden så behöver spänningen vara upplåst, som bara vissa kort tillåter.

Samt så behöver man även bättre kylning. MEn för det mesta så räcker det med att man drar upp fläktarna en bit.

MSI after burner är ett bra verktyg att klocka på. finns gott om guider om hur man gör, bara man googlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Funnyvlad:

Så du menar att om du har P eller Z på moderkortet så kan du överklocka en cpu med K på slutet (exempelvis i5 3570K)?

Yes, Sandy och Ivy bridge serien går endast att klockas på multipliern. Och endast K modellerna har det upplåst.
Men krävs även att moderkortet klarar av att ändra detta. Som endast P och Z serien gör.

EDIT: Ah vänta. sa lite fel. Det går att klocka icke K modeller också. Fast inte lika långt som en K modell. t.ex om max turbo är 3.9GHz, så ska man kunna dra upp det 4 steg extra till 4.3GHz t.ex.

Men kräver att moderkortet har P eller Z chipset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Du kan givetvis klocka din gpu på h77 även din cpu

http://communities.intel.com/thread/29119

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ParasiteX:

Yes, Sandy och Ivy bridge serien går endast att klockas på multipliern. Och endast K modellerna har det upplåst.
Men krävs även att moderkortet klarar av att ändra detta. Som endast P och Z serien gör.

EDIT: Ah vänta. sa lite fel. Det går att klocka icke K modeller också. Fast inte lika långt som en K modell. t.ex om max turbo är 3.9GHz, så ska man kunna dra upp det 4 steg extra till 4.3GHz t.ex.

Men kräver att moderkortet har P eller Z chipset.

Tack så mycket. Det innebär att min dator med ett Z77 chipset och i5 3750K cpu är överklockningsbar. Bra att veta.

Bärbara [Dell Inspiron 14z (5423) Ultrabook]
Jobbets [nåt mög från Toshiba]
Stationära [Fractal Design R4] [Intel 3570K] [Be Quiet Straight Power 580W]
Övrigt [Sennheiser HD598] [Sennheiser PC 360 G4ME] [Sennheiser Momentum] [Iphone 4 32Gb] [Iphone 5c 16Gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av robbankentor:

Du kan givetvis klocka din gpu på h77 även din cpu

http://communities.intel.com/thread/29119

Ja, tydligen till max vad din turbo multi är.. whoopdeedoo....