Windows Readyboost, usb minne som extra ram

Permalänk
Medlem

Windows Readyboost, usb minne som extra ram

Det är så att min flickvänn som spelar en del leage of legends på en lite äldre dator (med win xp!) har problem med att det crashar så fort som minnet fylls upp på datorn (1.5gig minne, 3x512mb) i övrigt så fungerar spelet riktigt okej (50-60fps) men problemet kommer när spelet är igång samtigit som skype. då skype är en riktig minnes slukare när man har begränsat med minne.

min teori baseras på vad jag råkade läsa om "windows readyboost" som är att den cache som annars är på hårdisken när minnet tar slut osv istället läggs på ett snabbare usb minne. jag vet att "funktionen" i sig inte finns i xp, men det går att skapa den, att helt enkelt lägga växlings filen på en tom formaterat fat32 usb sticka (4 gig borde ju räcka?) vilket jag har liggande.

vad tror ni på detta? skulle det hjälpa på något vettig sätt? det är ju snabbare än hårdisken i vilket fall och det känns då som att det kanske inte är så dumt.

åsikter? råd? erfarenheter?

referenser:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features...
http://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost
http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/252-qreadyboos...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa lite mer minne?
De flesta USB minnen har värdelös skrivhastighet.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Varför inte bara köpa lite mer minne?
De flesta USB minnen har värdelös skrivhastighet.

Dessutom slits dom väldigt snabbt när man skriver och raderar info på dessa ständigt, readyboost låter coolt på papperet men fungerar dåligt i praktiken håller med dig att varför inte bara köpa mera minne priserna har ju aldrig varit lägre.

Permalänk
Medlem

jag vet inte... saken är att det är en gammal amd 3800+ cpu, 850xt gpu osv, den är från en annan tids ålder så att säga.

finns det ram att köpa fortfarande som är så gammal.

windows, som såklart vill sälja... säger att readyboost kan med nyare usb'er hålla "upp till" 10 år.

är det verkligen så dåligt som det låter från er? borde det inte vara snabbare än hårddisken iaf?
någon som har erfarenheter över hur lång tid det tar tills det slits sönder?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

jag vet inte... saken är att det är en gammal amd 3800+ cpu, 850xt gpu osv, den är från en annan tids ålder så att säga.

finns det ram att köpa fortfarande som är så gammal.

windows, som såklart vill sälja... säger att readyboost kan med nyare usb'er hålla "upp till" 10 år.

är det verkligen så dåligt som det låter från er? borde det inte vara snabbare än hårddisken iaf?
någon som har erfarenheter över hur lång tid det tar tills det slits sönder?

Ja men du kan ju alltid prova, USB minnen är ju inte direkt dyra men det jag och andra säger att du skall inte vänta dig några mirakel och ReadyBoost kan aldrig ersätta RAM.

Permalänk
Medlem

Readyboost skall ses som HD cache och inte ram. Skulle kolla begagnat marknaden efter minnen. Gissar på att det är DDR1 i den? Det kanske kostar några tior från rätt person. Tror inte jag har några större DDR1 liggandes, mest 512or tror jag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com