Flytta 6 disk raidz2 från dedikerad FreeNAS-burk till M1015 under ESXi

Permalänk
Medlem

Flytta 6 disk raidz2 från dedikerad FreeNAS-burk till M1015 under ESXi

Howdy hackers,
Som titeln säger.

Har idag två burkar som agerar servrar.
- En fristående PC med 6 diskars raidz2 under FreeNAS som jag bara har igång när jag ska arkivera nåt.
- En kraftfullare maskin (AMD 8120/32GB) kör jag ESXi i med en bunt virtuella maskiner igång mest på skoj 24/7 till allt från att köra doom i dos 6.2 i consolen till teamspeak på debian och så vidare..

Min tanke är att flytta över existerade raidz2 array från FreeNAS-burken till ett M1015 kontrollerkort som jag nyss beställt till ESXi-burken och därefter rationalisera bort FreeNASen helt.

Vad behöver man tänka på? Räcker det med att göra en zpool export från FreeNASen, flytta över diskarna och importera i en virtuell maskin?
Är det vettigare att köra ett "riktigt" ZFS-OS typ OpenIndiana under ESXi eller ska jag sätta upp en virtuell FreeNAS och koppla in diskarna i? Känner ens FreeNAS igen diskar på ett M1015? Tänkte flasha kortet som jag läst om i tråden om det.

Det är väl inte jordens undergång ifall datan på diskarna försvinner, finns inget överdrivet viktigt på diskarna men det är ändå närmare 6 terabyte som vore trevligt att ha kvar. Dessvärre har jag ingenstans att lägga datan nu, en möjlighet är att köpa några diskar och kopiera över datan till för säkerhets skull innan man börjar labba men jag känner att jag kan ta risken om det finns en vettig möjlighet att det kommer funka.

Vad tror ni?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Teoretiskt så ska det bara vara att exportera poolen och sedan importera den i den virtuella maskinen. Men det är inget jag har gjort så jag kan inte säga hur man ska göra

Själv har jag planerat att göra samma sak nån gång i framtiden. Skulle nog undvika att byta OS som ska ha zpoolen, isåfall göra ett byte senare när det har kommit igång.

Det jag skulle gör är att ansluta m1015 + nån tempdisk på den och sedan installera FreeNAS i en VM och konfigurera den med passthru och testa att den hittar tempdisken på m1015 kortet. Därefter skulle jag ansluta zpool diskarna och göra en import.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Teoretiskt så ska det bara vara att exportera poolen och sedan importera den i den virtuella maskinen. Men det är inget jag har gjort så jag kan inte säga hur man ska göra

Själv har jag planerat att göra samma sak nån gång i framtiden. Skulle nog undvika att byta OS som ska ha zpoolen, isåfall göra ett byte senare när det har kommit igång.

Det jag skulle gör är att ansluta m1015 + nån tempdisk på den och sedan installera FreeNAS i en VM och konfigurera den med passthru och testa att den hittar tempdisken på m1015 kortet. Därefter skulle jag ansluta zpool diskarna och göra en import.

Det var en bra tanke med att koppla in en tempdisk och testa kommunikationen mellan kort och OS först innan man går skarpt. Det ska jag göra.
Då kör jag nog med FreeNAS i passthru om det funkar.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att fråga i Freenas eget forum http://forums.freenas.org/forum.php

Får den virtuella maskinen verkligen full tillgång till diskarna, eller kan de bara få tillgång till virtuella diskar som ligger som stora filer på ett redan tillgängligt filsystem?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Jag skulle rekommendera att fråga i Freenas eget forum http://forums.freenas.org/forum.php

Får den virtuella maskinen verkligen full tillgång till diskarna, eller kan de bara få tillgång till virtuella diskar som ligger som stora filer på ett redan tillgängligt filsystem?

Om ditt AMD-system stödjer Passthru så ska du ge din virtuella Freenas exklusiva tillgång till SAS-kortet, och Freenas kommer att kunna hantera diskarna precis som den gör nu. Jag själv kör en Openindiana +Nappit, men har även testat Freenas virtuellt, ingen skillnad. Dock ej testat göra någon export/import.

Skickades från m.sweclockers.com