Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

OC Genie II

Tjena allihopa!

Har googlat massor utan resultat.
Har tittat runt lite i BIOS och såg "OC Genie II", googlade lite på det och tydligen så är det så att om man klickar på det så överklockas det automatiskt?
Funktionen verkar vara för mindre erfarna överklockare och jag tycker att det verkar som en nice funktion.
Dock läste jag att den sätter volten lite för hög för överklockningen och det gör ju såklart saker varmare.

Sitter på en dator med dessa specifikationer som är köpt från CDON(Thor), kostade mig 8990:- så det var fint:
H77MA-G43
i7 3770k Ivy Bridge
MSI GTX 670 2048MB OC
16GB Corsair Vengeace RAM

Eftersom jag har ett H77 moderkort så säger ju folk att det inte går att överklocka, då det saknas massa funktioner eftersom det är en nerbantad version av Z77.

Nu till min fråga:
Vad kommer ändras om jag aktiverar OC Genie II på ett H77 moderkort? Det som står, här: http://us.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html, är:
"OC Genie II provides an instant performance boost, optimizing CPU, memory, integrated graphics, and storage device performance with the function enabled."

Sen står det också:
"At least 36% boost in 3D gaming performance"

Det som boostas då, är det det inbyggda grafikkortet? Är det värt det om det boostas? Kommer jag märka ngn skillnad om jag gör det?
Det ska ju inte gå att överklocka på ett H77?
Eftersom det inte ska gå, varför finns funktionen?

Tack på förhand
Lindhan

Intel Core i7-3770K(Ivy Bridge) - MSI GeForce GTX 670 2GB - Corsair 16GB DDR3 1600MHz - Corsair 120GB SSD - Force 3 - Western Digital Green 2TB - Cooler Master Hyper 212 Evo - be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär