Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollebrunn
Registrerad
Jun 2011

Byte av fläkt.

Hej

Har en CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare, och äntligen har jag tagit tag i saken med att byta fläkten som satt på då den låter väldigt mycket.
Fläkten som satt på har en 4 pins kontakt som sätts på moderkortet, och den jag bytte till är en "Antec 3 speed" 4 pins molex kontakt som kom med Antecs 300 chassi. Nu till själva frågan. Kan det vara någon fara med bytet när moderkortets kontakt inte används. Övervakar även tempraturen på min cpu.

Tack på förhand

Antec Three Hundred | MSI Big Bang-Fuzion, Socket-1156 |
Corsair Vengeance 1600MHz 8GB | Core i5-760 Quad 2.8GHz (3.31 OC) |
nVidia GeForce GTS 450 |Corsair TX 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Daauk:

Hej

Har en CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare, och äntligen har jag tagit tag i saken med att byta fläkten som satt på då den låter väldigt mycket.
Fläkten som satt på har en 4 pins kontakt som sätts på moderkortet, och den jag bytte till är en "Antec 3 speed" 4 pins molex kontakt som kom med Antecs 300 chassi. Nu till själva frågan. Kan det vara någon fara med bytet när moderkortets kontakt inte används. Övervakar även tempraturen på min cpu.

Tack på förhand

Om du inte kopplar in till moderkortets 4-pins kontakt alternativt en fläktkontroll kan moderkortet eller du inte styra fläkthastigheten till CPU-kylaren.
Övervakning av CPU är ju en sak, men kan du göra det 24/7 och medans du kör CPU tunga applikationer?
Kan du sedan påverka fläkthastigheten?
Säkrast OM du skall behålla den konfigurationen är att sätta CPU-fläkten på 100% hastighet och då låter det nog som f*n.

Investera i en 4-pins PWM fläkt i stället. De kostar faktiskt inte så mycket.

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollebrunn
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Surgubben:

Om du inte kopplar in till moderkortets 4-pins kontakt alternativt en fläktkontroll kan moderkortet eller du inte styra fläkthastigheten till CPU-kylaren.
Övervakning av CPU är ju en sak, men kan du göra det 24/7 och medans du kör CPU tunga applikationer?
Kan du sedan påverka fläkthastigheten?
Säkrast OM du skall behålla den konfigurationen är att sätta CPU-fläkten på 100% hastighet och då låter det nog som f*n.

Investera i en 4-pins PWM fläkt i stället. De kostar faktiskt inte så mycket.

På den nya fläkten sitter det än kontroll för att ställa fläkten i 3 olika lägen vilket jag sen kopplat till switch på framsidan av mitt chassi.
Så att styra hastigheten är löst.
På lägsta hastigehet så ligger CPU Temp på 28 grader, vilket jag anser vara väldigt okej, använder datorn mest till att kolla på film

Även om den låter lite mer på 100% så är det inte i närheten av orginalfläkten

Antec Three Hundred | MSI Big Bang-Fuzion, Socket-1156 |
Corsair Vengeance 1600MHz 8GB | Core i5-760 Quad 2.8GHz (3.31 OC) |
nVidia GeForce GTS 450 |Corsair TX 650W