Hans server tar upp all hastighet

Permalänk

Hans server tar upp all hastighet

Hej, nu är det så att jag har en bror som har hostat en minecraft server från vårat nät. Och problemet med det är att när det är folk som spelar på hans server kan inte jag spela mina spel såsom LOL eftersom jag laggar.

Är det så att vans server tar upp all "uploading speed" från internet? Och hur kan jag spela utan att lagga när han har igång servern?

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J.Stromberg:

Hej, nu är det så att jag har en bror som har hostat en minecraft server från vårat nät. Och problemet med det är att när det är folk som spelar på hans server kan inte jag spela mina spel såsom LOL eftersom jag laggar.

Är det så att vans server tar upp all "uploading speed" från internet? Och hur kan jag spela utan att lagga när han har igång servern?

/J

Skickades från m.sweclockers.com

ADSL eller Fiber?

Hastighet ?

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

Den behöver nödvändigtvis inte äta all bandbredd för att ställa till med knas.
Kan räcka med att den helt enkelt trafikerar lite för mycket för er router att palla med.

Vad har ni för uppkoppling och router?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av J.Stromberg:

hur kan jag spela utan att lagga när han har igång servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är inkommande trafik som överstiger din kopplings förmåga är du rökt, men mer troligt är det att det är utgående. I så fall kan lite trafikprioritering hjälpa dig, enklast med PRIQ: http://www.openbsd.org/faq/pf/queueing.html#priq (exempel ett liknar ditt problem )

Men om du inte har OpenBSD eller FreeBSD som brandvägg så kanske din router kan begränsa hastigheten. Som sagt så är det troligen trafiken ut som är problemet så börja med att begränsa TX för din brors server.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Det låter som att er router inte kan hantera alla anslutningar. Är ingen expert på nätverksteknik, men leta rätt på något som begränsar och delar upp anslutningen, så att ni båda får acceptabelt resultat.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tråkigast, men smartaste lösningen vore att migrera hans server till en billig VPS.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josasp:

Tråkigast, men smartaste lösningen vore att migrera hans server till en billig VPS.

Finns linux vps för bara några 100 lappar i månaden.
Har Ipeer själv både windows och linux servrar som jag kör mina hemsidor på, testade köra en Counter strike 1.6 server där och fick ungefär 5-6 i ping.
1 GB bandbredd borde räcka för en minecraft server

Dock är det ju trafikbegränsning men jag vet inte hur mycket data minecraft skickar ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk

Beror vilken server det är om det är en windows server så skulle ja bara få han och installera netlimiter på den och begränsa hans hastighet till 2/3 av den totala hastigheten på erat nät..