Permalänk
Skrivet av Wulf92:

Den ser gigantisk ut klarar verkligen moderkortet att hålla den på plats? och sen måste man väll köpa fläktar till den?

det ingår en special 120mm fläkt till den som sitter i centrum mellan tornen (2st torn ).
http://www.guru3d.com/articles_pages/freezer_xtreme_arctic_co...

så det ingår och fläkten blåser på bra och är riktigt tyst tycker jag

och verkar iaf inte va nått problem att hålla upp den se bara till att ha alla skruvar i moderkortet så det sitter ordentligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det ingår en special 120mm fläkt till den som sitter i centrum mellan tornen (2st torn ).
http://www.guru3d.com/articles_pages/freezer_xtreme_arctic_co...

så det ingår och fläkten blåser på bra och är riktigt tyst tycker jag

och verkar iaf inte va nått problem att hålla upp den se bara till att ha alla skruvar i moderkortet så det sitter ordentligt.

ok. Enligt reviewen du länkade så ska det även gå att byta ut fläkten.
Så då lägger jag till den på listan då. Så då blir det någon av dom här 5 då.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2790025/one-of-these

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

okey så du tycker att jag borde köpa en Thermarlight Silver Arrow, Noctua NH-D14m Phanteks PH-TC14PE, noctuas NH-U12P Tex?

Exakt vad jag tycker!

Kör NH-D14 själv, grymt nöjd. Hörs inte ett smack och kyler som ett monster.
Enkel och bra montering med jättebra instruktioner.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Entusiast

En polare har dark rock pron i sin dator, och det enda som hörs ur hans dator är hårddiskarnas surrande. Så den skulle jag nog ha valt. Dock vet jag inte hur det är med dom andra.

Han kör den på en 2600k @ 4,5GHz har jag för mig

Permalänk
Medlem

Jag är också nöjd med NH-D14 och kör min i7 2600K i 4500 mhz med marginal, kan gå upp ett par hundra mhz till utan att det blir för varmt. Saknar PWM styrning på min men dom nya kommer ju med det så då blir det perfekt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Så dom flesta säger NH-D14, och några Dark rock. Skiljer 100 kr på priset.
Blir väll troligtvis en av dom men kom med era rekommendationer om varför jag borde köpa just den kylaren.

Men hur många grader skiljer det sig egentligen mellan dom kylarna? kan väll inte vara mycket?

Nåja kylaren ska in i en Fractral design define r4 iaf.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

den enda av dessa jag har erfarenhet av är Phanteks PH-TC14PE, min kompis har den i ett r3 med några andra fläktar, han har en 2500k klockad till 4,2 ghz, minns inte vad det var för temperaturer han har men den är iaf tyst jämfört med intels stockjetplankylare. men temperaturerna var inte höga

Permalänk
Medlem

Det ända jag vet säkert är att alla dessa kylare är bättre än den jag har.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

Det ända jag vet säkert är att alla dessa kylare är bättre än den jag har.

Aktuellt än idag: Sweclockers processorkylartest vinter 2011. Saknas dock nochtuan, men du får en liten inblick i varför silver arrow och phanteks rekommenderas.

Du kanske även kan hitta något test där någon av dessa kylare är med så att du kan få ett något sånär korrekt uppfattning över D14´s kylförmåga: Processorkylartest 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

Om man får fråga varför just dom 2?

Av dom fyra du listade så är Thermalright kylaren samt Phanteks kylaren de bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

Gott nytt år på er alla. Som titeln säger så undrar jag om jag ska köra på luft eller vatten kylning på min i5 2500k.
Jag vill byta ut stock kylaren eftersom att den låter som en liten jet motor när jag spelar.

Moderkort: ASRock P67 Extreme6 REV B3 https://www.inet.se/produkt/1902012/asrock-p67-extreme6-rev-b...
Psu: Corsair AX 850W 80+ Gold https://www.inet.se/produkt/6909558/corsair-ax-850w-80-gold-m...
Cpu: I5 2500k https://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3gh...

Om ni behöver veta vad mer jag har i datorn säg till då så lägger jag till det här.

Tänker köpa ett nytt chassi när jag beställer ny kylare, Kommer nog köpa en Fractal Design Define R4. Men kan köpa annat om det behövs.

Jag tänker överklocka processorn.

Jag har aldrig haft en vattenkylare förut så jag vet inte vilken jag borde köpa.

Jag har kollat lite på Antec 620 och Corsair 70. Men jag ser ingen skillnad, Så hoppas att någon som kan mer om detta kan hjälpa mig.

Budget ligger väll på 1000 Kr kan gå upp ett par hundralappar om det så behövs.

Om jag har lagt tråden fel så flytta gärna den dit där den hör hemma.

//Mvh Dennis

Jag har samma processor som dig och jag använde Corsair H100 tidigare och var riktigt nöjd. NU kör jag en Corsair H80 och har processorn klockad till 4,4GHz. Jag använder Fractal Design Node 304 chassit tillsammans med ett MSI Lightning 680 och ett nätagg med sjukt långa kablar så jag har dåligt luftflöde i min dator. Min processor ligger runt 60-65 grader i full load på lägsta hastigheten på min H80. Datorn lever inte alls om mycket utan går väldigt tyst så jag rekomenderar H80'n starkt!
/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Av dom fyra du listade så är Thermalright kylaren samt Phanteks kylaren de bästa.

ok.

Skrivet av Joojl:

Aktuellt än idag: Sweclockers processorkylartest vinter 2011. Saknas dock nochtuan, men du får en liten inblick i varför silver arrow och phanteks rekommenderas.

Du kanske även kan hitta något test där någon av dessa kylare är med så att du kan få ett något sånär korrekt uppfattning över D14´s kylförmåga: Processorkylartest 2009

Ser väll ut som att det blir en Noctua NH-D14 SE2011.
Fortsätt gärna diskutera.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk

där

Skrivet av Wulf92:

God morgon.. råkade somna

hm la märke till att jag hade 4x2Gb st 1600 Mhz. trodde jag hade 2 på 1333 och 2 på 1600.. Nåja.

Off topic men men...

Men du tycker att jag borde köpa 16 Gb ram istället för 8 Gb?

Är det någon större Skillnad mellan 8Gb ram och 16Gb ram?

On topic igen då.

Är det någon större Skillnad på fläktarna ni länkade eller är det bara och köpa den som jag tycker ser best ut?

//Mvh Dennis

16gb ram är nog bara nödvändigt om du hadde tänkt ha uppe t.e.x itunes,internet med 5tabs+ ngt spel,steam,skype,och ett recorder programm.

Permalänk
Medlem

Bäst prestanda, lägsta pris och finns i lager http://cdon.se/hemelektronik/phanteks_ph-tc14pe_cpu-cooler_-_...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Bara för att peka ut det, En bra luftkylare kyler bättre än en H80i, en H80i har många fler delar som kan gå sönder. Så, en bra Luftkylare håller längre och kyler bättre. Men vilken som av Thermalright Silver Arrow, Noctua NH-D14 eller Dark Rock Pro, dem är alla bra.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak hofv:

16gb ram är nog bara nödvändigt om du hadde tänkt ha uppe t.e.x itunes,internet med 5tabs+ ngt spel,steam,skype,och ett recorder programm.

Då kanske jag borde köra på det eftersom jag har alla program igång Tex. Steam, origin,sykpe, xfire osv och chrome med 10-30 tabs ^^
Och att jag har lite små planer på att spela in lite dayz osv

Skrivet av Cruentusa:

Ok tack för länken. Vet dock inte om jag tänker beställa just nu eftersom att jag ändå troligtvis får alla beställda varor nästa vecka.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Bara för att peka ut det, En bra luftkylare kyler bättre än en H80i, en H80i har många fler delar som kan gå sönder. Så, en bra Luftkylare håller längre och kyler bättre. Men vilken som av Thermalright Silver Arrow, Noctua NH-D14 eller Dark Rock Pro, dem är alla bra.

mm. Just därför jag är ute efter en bra luftkylare

Fortsätt att diskutera alltid roligt att lära sig något nytt eller höra folks åsikter

Gott nytt år på er alla.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

ok.

Ser väll ut som att det blir en Noctua NH-D14 SE2011.
Fortsätt gärna diskutera.

Nej inte SE2011 modellen, den passar bara socket 2011 och du har 1155.

Ser nu att den vanliga fortfarande inte fått PWM styrda fläktar, köp då hellre någon annan som har det, se till att den passar på socket 1155 så du inte får en trist överraskning när du ska montera.

Efter att ha tittat på dom du valde ut skulle jag nog själv köpt Thermalright Silver Arrow SB-E idag just därför att den är PWM styrd och verkar seriös.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Nej inte SE2011 modellen, den passar bara socket 2011 och du har 1155.

Ser nu att den vanliga fortfarande inte fått PWM styrda fläktar, köp då hellre någon annan som har det, se till att den passar på socket 1155 så du inte får en trist överraskning när du ska montera.

Efter att ha tittat på dom du valde ut skulle jag nog själv köpt Thermalright Silver Arrow SB-E idag just därför att den är PWM styrd och verkar seriös.

ok. tack för att du la märke till det.
stirrade mig blind på att den hade PWM.
fortsätter att kolla på kylare då.

//mvh Dennis

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

Jag har läst så himla många olika bud på vad som är tystast: vatten eller luft.
Specifikt tänker jag på Corsair H80i. Om man har denna, och byter ut standardfläktarna mot tex Noctua NF-P12 (samma som sitter i Noctua NH-U12P): låter den då verkligen mer än vad ett Noctua NH-U12P skulle gjort??
Av vad jag har hört sägas så är pumpen försummbart tyst. Om det är så borde den väl inte H80i med Noctua-fläktar låta mer än NH-U12P?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Jag har läst så himla många olika bud på vad som är tystast: vatten eller luft.
Specifikt tänker jag på Corsair H80i. Om man har denna, och byter ut standardfläktarna mot tex Noctua NF-P12 (samma som sitter i Noctua NH-U12P): låter den då verkligen mer än vad ett Noctua NH-U12P skulle gjort??
Av vad jag har hört sägas så är pumpen försummbart tyst. Om det är så borde den väl inte H80i med Noctua-fläktar låta mer än NH-U12P?

Ja H80 kommer att låta mer, den har fler rörliga delar som kan ge ifrån sig ljud, pumpen kan låta därför ska man inte chansa med vatten om det är låg ljudnivå som är högsta prioritet, en luftkylare sitter i mitten av chassit runt 5cm från chassi väggen, vattenkylare placerar man så att fläkten sitter direkt i plåten vilket innebär en vattenkylares fläktljud är lättare att höra.
Fäktarna man får med är högljuda men byter man dem mot Noctua har man betalat mer än vad man behöver ge för en NH-D14 och har då en kylare som låter mer, presterar sämre och är dyrare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Ja H80 kommer att låta mer, den har fler rörliga delar som kan ge ifrån sig ljud, pumpen kan låta därför ska man inte chansa med vatten om det är låg ljudnivå som är högsta prioritet, en luftkylare sitter i mitten av chassit runt 5cm från chassi väggen, vattenkylare placerar man så att fläkten sitter direkt i plåten vilket innebär en vattenkylares fläktljud är lättare att höra.
Fäktarna man får med är högljuda men byter man dem mot Noctua har man betalat mer än vad man behöver ge för en NH-D14 och har då en kylare som låter mer, presterar sämre och är dyrare.

ok tack att jag fick svar på de hade faktist funderat på att göa så, Men nu fick jag ett bra svar av dig så då är det uteslutet.
Tror nog att alla fläktar är tystare än stock kylaren på i5an.

Just nu ligger det mellan
Noctua NH-D14 https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Eller
Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2 https://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

ok tack att jag fick svar på de hade faktist funderat på att göa så, Men nu fick jag ett bra svar av dig så då är det uteslutet.
Tror nog att alla fläktar är tystare än stock kylaren på i5an.

Just nu ligger det mellan
Noctua NH-D14 https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Eller
Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2 https://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-...

Nh-D14 är bättre men Dark Rock Pro är väldigt snygg, har du fönster kan det kanske vara värt att offra några grader.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Nh-D14 är bättre men Dark Rock Pro är väldigt snygg, har du fönster kan det kanske vara värt att offra några grader.

Tänker inte ha något fönster på R4an och några grader tycker jag inte att det är värt att offra. Så jag inhandlar då en Nh-D14.
Tack för hjälpen allihopa.

///Mvh Dennis

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)