Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Reflektera värmen ut ur lådan?

Hej sweclockers!

Jag börjar mitt första inlägg här med att fråga om det är någon som tänkt på att reflektera värmen ut ur chassit med tex folie?

Min tanke går såhär.

Jag ska ge mig på ett bygge av min nya dator i en sekretär tror jag det är. Klassiska byrålådor och en bänk man kan fälla när överst, tex
http://stockholm-stad.annonsera.se/begagnad-sekret%C3%A4r-i-e...

Då ska jag fästa en plattskärm i det nedfällbara skåpet, dra alla kablar bakom möbeln och bygga datorn längst ner i underskåpen.
Jag kommer att göra ett massivt fläktbygge och ljudisolera en hel del med ljudämpande mattor och är orolig för att dom kommer och absorbera sjuka mängder värme.

Men, kan man reflektera den värmen med tex alufolie så att den åker med fläktarna ut ?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Att mattorna kommer "absorbera" värme är i sig egentligen inte ett problem, när du når balans mellan värme in/ut ur mattorna kommer dem inte påverka temperaturen i "chassiet". Ser du till att du har schysst luftflöde så kommer du inte få några som helst värmeproblem skall du se

Vad det gäller alufolie skulle jag inte bry mig om det. Folien hjälper bara att reflektera värmestråling. Den delen av värmetransport är väldigt liten i jämförelse mot konvektion och ledning vid låga temperaturer. Sålänge du inte kommer ha runt kanske 200 grader så är det bara onödigt arbete ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

om moderkortet är placerat liggande typ som gamla xbox så är det fläkt från vänster till höger som gäller om det placeras som på ett datorchassie atx standard typ så kan du ta 200 mm i botten som snurrar långsamt och typ 1 140 mm fläkt på varsina sidor som snurrar slött botten insug och resten ut helt enkelt och kanske ha fläktarna gömda under tyg eller fläktfilter det ska då inte vara några problem och få det svalt som ett datorchassie av dyrare typ med luftkylning så länge du börjar med stor kylning på cpu och gpu typ freezer 13 pro på en 5400k passivt kyld då o ett hd 7750 med accelero s1 rev 2 med en slö 120 mm fläkt på typ 800 rpm så du får effektiv kylning där så att du kanske klarar de två med två slöa fläktar och ändå håller dig under 60 grader i load typ

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Tack som fan för svaren ^^ mycket matnyttig info. Jag kommer att köra liggande moderkort, 4 fläktar, 2 vänster in och 2 höger ut och medföljande kylning till min i5, vad ska ja ha för kylning till gpu´n om det är ett gtx 660?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

2 in och 2 ut lär räcka om du planerar luftflödet hyffsat, se till att du får luftdrag över HDD så de inte riskerar att bli för varma. Hårddiskar tycker inte om värme. Standardkylningen kommer säkert göra jobbet, annars någon mindre tredjeparts eller större passiv variant. Hur mkt värme utvecklar ett 660?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Jag har ingen aning om hur mycket värmeutveckling gpu´n kommer avge, Jag har mer fläktar till godo om det skulle behövas iof. Ok gäller det även SSD diskar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

SSDer är inte alls lika känsliga för värme, framförallt utvecklar de inte speciellt mkt värme i sig själva jämfört med mekaniska diskar. Antalet fläktar kommer nog räcka ändå. Tänkte mest på vad som behövs om du skall köpa en ny kylare. Men det kan du säkert leta på själv efter lite snabb googling