Permalänk
Medlem

Körde memtest, 300 error+

Jag körde precis memtest och gjorde 1 pass.

Fick 300 error, och jag undrar om det är fel på minnena eller ram slotsen?

Jag har fått många bluescreens nu och fick reda på att något var fel på ramet.

Så är det fel på ram minnet, ELLER ram slotsen?

Någon som kan hjälpa mig?

BILDER:
http://puu.sh/1I9AC

EDIT: Vad i helvete är det som händer, startade om datorn och alla program stängdes ner och fick error 0xc000005

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Jag körde precis memtest och gjorde 1 pass.

Fick 300 error, och jag undrar om det är fel på minnena eller ram slotsen?

Jag har fått många bluescreens nu och fick reda på att något var fel på ramet.

Så är det fel på ram minnet, ELLER ram slotsen?

Någon som kan hjälpa mig?

BILDER:
http://puu.sh/1I9AC

Kolla så minnena körs med rätt inställningar till att börja med. Samt cpu, etc. för den delen.
(Frekvens, latenser, spänning, ... )

Om det inte är orsaken så kan man väl misstänka minnena men det är ju svårt att säga utan att ha testat mer.
Du kan börja med att plocka bort några av modulerna och se om problemet försvinner, i så fall har du ju någonstans att börja nysta.

Skrivet av SirExzib:

EDIT: Vad i helvete är det som händer, startade om datorn och alla program stängdes ner och fick error 0xc000005

Om du har minnesfel kan ju typ vad som helst hända lite när som helst, så det är nog helt i sin ordning med tanke på omständigheterna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av SirExzib:

Jag körde precis memtest och gjorde 1 pass.

Fick 300 error, och jag undrar om det är fel på minnena eller ram slotsen?

Jag har fått många bluescreens nu och fick reda på att något var fel på ramet.

Så är det fel på ram minnet, ELLER ram slotsen?

Någon som kan hjälpa mig?

BILDER:
http://puu.sh/1I9AC

EDIT: Vad i helvete är det som händer, startade om datorn och alla program stängdes ner och fick error 0xc000005

Testa med ETT ram minne åt gången i slot1 på moderkortet, ger alla minnen (eller inget minne) fel så testar du med ETT minne åtgången i slot2 osv med slot 3 och 4 vid behov, på detta sättet kan du få reda på om det är moderkortet eller minnena som är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kolla så minnena körs med rätt inställningar till att börja med. Samt cpu, etc. för den delen.
(Frekvens, latenser, spänning, ... )

Om det inte är orsaken så kan man väl misstänka minnena men det är ju svårt att säga utan att ha testat mer.
Du kan börja med att plocka bort några av modulerna och se om problemet försvinner, i så fall har du ju någonstans att börja nysta.

Om du har minnesfel kan ju typ vad som helst hända lite när som helst, så det är nog helt i sin ordning med tanke på omständigheterna.

Vet att det inte är något fel på cpun, när jag minnena i slotarna 3 och 4 funkar det fint, i 1 och 2 krashar allt och bluescreens kommer här och där, drivrutiner korruptas (vet inte) och måste göra en massa skit.

Skrivet av lanbonden:

Testa med ETT ram minne åt gången i slot1 på moderkortet, ger alla minnen (eller inget minne) fel så testar du med ETT minne åtgången i slot2 osv med slot 3 och 4 vid behov, på detta sättet kan du få reda på om det är moderkortet eller minnena som är defekt.

Ska göra det.

Permalänk

Din bclk borde vara 100mhz och inte 103, ivy är lite grinig om man ändrar på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Testa med ETT ram minne åt gången i slot1 på moderkortet, ger alla minnen (eller inget minne) fel så testar du med ETT minne åtgången i slot2 osv med slot 3 och 4 vid behov, på detta sättet kan du få reda på om det är moderkortet eller minnena som är defekt.

Körde precis memtest på ram sticka 1 och 2 i slot 1 en och en.

När jag körde ram sticka 1 fick jag över 4000 error.

När jag körde ram sticka 2 fick jag 0 error.

Betyder detta att det är fel på ramminnet eller?

Permalänk
Skrivet av SirExzib:

Körde precis memtest på ram sticka 1 och 2 i slot 1 en och en.

När jag körde ram sticka 1 fick jag över 4000 error.

När jag körde ram sticka 2 fick jag 0 error.

Betyder detta att det är fel på ramminnet eller?

Yes, låter precis som att sticka 1 är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Yes, låter precis som att sticka 1 är defekt.

Fan vad skönt ändå.
För att vara 100% säker kör jag båda i slot 2.

Ringer webhallen imorn för ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Yes, låter precis som att sticka 1 är defekt.

Då var det klart, sticka 1 är defekt, ringer webhallen imorgon om ersättning.

Tack så väldigt mycket för hjälpen, trodde hela tiden att det var moderkortet, men nu är det klarlagt.

Tack en gång till!