Permalänk

SATA-portar och HDD/SSD

Har haft lite småproblem i snart ett år nu, då min SSD helt random stänger av sig och envisas med att inte dyka upp i BIOS, blåskärmar osv. Det har hänt ganska sporadiskt, har inte lyckats hitta något mönster ännu. Men det är inte så ofta att jag tokirriterat mig på det, kanske några få gånger i månaden. Men när det väl händer så är det förstås jävligt irriterande.

Kom just på att jag har Marvell-portar och insåg att jag kanske har kopplat in skiten i fel port. Går det att se vilken port jag använder för specifika diskar på något sätt? Jag har ingen större lust att slita ut Grafikkortet och en handfull SATA-kablar på bakplåten osv osv.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna se i BIOS vilka portar som är inkopplade? Kolla gärna på ASUS hemsida också vilka portar som är SATA 3 och SATA 2 , SSD skall sitta i SATA 3 men är bakåtkompatibelt, så det borde inte blåskärma därför. För t.ex. min far har en force GT 120gb på en AM2 bräda med SATA 2 på, funkar prima.

Dock så ser jag i din sign att du har en Corsair Force gt(?) eller är det force 3? För jag vet att min Force 3 SSD på 240 gb krånglade hela tiden med blåskärm och fel läs/skrivhastigheter.

Men ladda ner crystaldiskmark och kolla hastigheterna på den, för på min var det rekordlåga hastigheter, så den fick lämnas tillbaka och så köpte jag min trogna Intel 520 som fortfarande är sjukt grym

Permalänk
Medlem

Se mitt inlägg här
#13028946

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD