Finns det nån speciel RAM-typ för serverar?

Permalänk
Medlem

Finns det nån speciel RAM-typ för serverar?

Som titeln säger.
Finns det nån speciel RAM-typ för hemma serverar?
Om det är till nån hjälp så tänkte jag ha servern som en ganska kraftfull Minecraft server och ingen rack server,
utan den kommer vara i en fulltower låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolaugh:

Som titeln säger.
Finns det nån speciel RAM-typ för hemma serverar?
Om det är till nån hjälp så tänkte jag ha servern som en ganska kraftfull Minecraft server och ingen rack server,
utan den kommer vara i en fulltower låda.

Ja, Kan inte mycket om det men server-ram brukar vara ram minnen med ECC.

De är mycket dyrare än vanliga minnen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vondran:

Ja, Kan inte mycket om det men server-ram brukar vara ram minnen med ECC.

De är mycket dyrare än vanliga minnen..

Inte enligt prisjakt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Du bör ju börja med att kolla upp om din processor och moderkort ens stödjer ECC osv innan du börjar inhandla det.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe86:

Du bör ju börja med att kolla upp om din processor och moderkort ens stödjer ECC osv innan du börjar inhandla det.

Men om vi struntar i vad processorn och moderkortet stödjer och bara fukuserar på RAMen.

Permalänk
Medlem

För så kallade Hemma-servrar så finns det inga speciella minnen dock i riktiga servrar brukar det sitta obuffrade ECC minnen.
Dock kommer detta inte medföra några andra fördelar till din minecraftserver förutom stabilitet. Dock tvivlar jag på att du kräver sådan uppetid att priset på dessa är försvarbara. Till detta skall dessutom en processor och mammabräda läggas som stödjer dem.

Så du kan ju börja med att specca upp vad för slags dator du kommer använda så kan vi säga bu eller bä till om du skall använda eller ens tänka på ECC.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

När jag kollar på priset på ECC RAM så kan jag känna hur pengarna bränns. Nej det blir inga ECC RAM minnen för min del.

Permalänk

Finns en anledning varför ECC RAM kostar mer. De innehåller feltollerans. Något man normalt vill ha i en server. Om det "bara" är en MC-server så kommer det säkert inte vara några problem, men det börjar hända galna saker om du får minnesfel på en/flera minnesmoduler. Något som kan vara lurigt att felsöka ibland.
Kan du, köp ECC-minnen är mitt tips. Men om du inte kan/vill så får du hålla tummarna att du inte hamnar med en korrupta filer.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-...
8gb ecc, 4-kärnig xeon cpu 3,1ghz, 2x500gb att köra i raid1, dubbla nic-portar, 1 år, På platsen-service och enligt någon på forumet 30w strömförbrukning i idle och typ 70w full load.

Permalänk
Medlem

Den servern ser riktigt fin ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolaugh:

Men om vi struntar i vad processorn och moderkortet stödjer och bara fukuserar på RAMen.

ecc är ändå rätt billig funktion och nöjer man sig inte med säkerheten som ecc ger kan man ju alltid slå till på LRDIMM minnen som där bla varje minneskrets är isolerad för att minska den elektromagnetiska strålningen mellan kretsarna dem har även massa andra funktioner bla så kan minnet prata direkt med cpu istället för att gå via nordbryggan som vanligt minne gör kostar endast runt 35000+moms för 32gb http://www.dustin.se/product/5010628017/hp-32gb-1x32gb-pc3l-1...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolaugh:

När jag kollar på priset på ECC RAM så kan jag känna hur pengarna bränns. Nej det blir inga ECC RAM minnen för min del.

1000:- för ett 16GB-kit är väl inte så illa?