Använder verkligen prime95 100% av cpun?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Nov 2007

Använder verkligen prime95 100% av cpun?

Håller på stt stresstesta för att se att min oc är stabil, och såhär efter 12 t prime95 börjar man ju känna sig rätt säker på att saker håller.

Men

jag reagerar på att nu över natten när datorn stått själv så ligger tempsen på 53-56c men när jag sitter nu med lite program igång (ser på serier samtidigt och surfar här) så ligger den på 58-59. Undrar därför om programmet gör det de ska? Det står i både occt mjukvaran och i Core Temp att belastningen är 100%. men om den vore det borde jag väl inte kunna starta en webläsare? Eller tänker jag fel? Borde ju inte finnas någon CPU kraft över? (har alltså prime igång samtidigt som jag sitter här nu)

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Mr.Quatermain:

Håller på stt stresstesta för att se att min oc är stabil, och såhär efter 12 t prime95 börjar man ju känna sig rätt säker på att saker håller.

Men

jag reagerar på att nu över natten när datorn stått själv så ligger tempsen på 53-56c men när jag sitter nu med lite program igång (ser på serier samtidigt och surfar här) så ligger den på 58-59. Undrar därför om programmet gör det de ska? Det står i både occt mjukvaran och i Core Temp att belastningen är 100%. men om den vore det borde jag väl inte kunna starta en webläsare? Eller tänker jag fel? Borde ju inte finnas någon CPU kraft över? (har alltså prime igång samtidigt som jag sitter här nu)

Prime95 (när stresstestet är startat) tar så mycket cpu-tid det får, du kommer ju dock kunna starta program osv.
Det är ju nämligen OSet som bestämmer vilka processer som får köra och hur länge/"mycket", inte Prime95.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Prova Intel Burn Test också.