Permalänk
Medlem

H80i missljud! Uppdatera firmware?

Det här är min första stationära PC och för säkerhets skull så tänker jag fråga er innan jag gör något i det här fallet.

Scenariot:
Öppnade upp datorn idag för att en gång för alla ta reda på vilken av fläktarna som skapade de återkommande missljuden.
Det visar sig att det är Corsair Hydro H80 som skapar det vid lägre rpm. Detta problemet bekräftas också av flera andra på nätet vid efterforskning. (originalfläkten är utbytt från början till en SilverStone 120mm SST-AP121 Air Penetrator) Lösningen ska vara att uppdatera firmware. Denna update finnes som en zipfil på corsairs hemsida. Vad ska jag göra med den för att uppdatera firmwaren på H80?
Är det bara att packa upp och trycka på någon fil inuti eller ska den sparas ner och fixas med?
Som ni ser så är jag lost in space. Men så har det väl varit för de flesta i början.
Tack på förhand

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Om du har corsair link installerat så behöver du bara gå in på Options -> Devices och välja din H80i och install firmware. Sen så stängs programmet ner och en ny ruta kommer upp, där kommer du kunna välja den zipfil du har laddat ner , sen är det klaart!

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Asrock Z77 Extreme 4 | Intel i5 3570K | ASUS GTX 670 DCU II | Fractal Design Newton R2 800W | WD Caviar Black 500GB | 2x 4GB Corsair DDR3 1600Mhz LP | Samsung 840 120 gb |

Permalänk
Medlem

Så här långt kommer jag. Men jag hittar inte min H80

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

hm, har du anslutit usb-kabeln från vattenblocket till moderkortet riktigt?

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Asrock Z77 Extreme 4 | Intel i5 3570K | ASUS GTX 670 DCU II | Fractal Design Newton R2 800W | WD Caviar Black 500GB | 2x 4GB Corsair DDR3 1600Mhz LP | Samsung 840 120 gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetobz:

hm, har du anslutit usb-kabeln från vattenblocket till moderkortet riktigt?

Inet byggde datorn åt mig. Gick igenom moderkortet för 1 min sedan utan att kunna se några glapp från kablar.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

För i corsair link. Kan du se någon status på din H80i vad gäller fläktar, led mm ?

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Asrock Z77 Extreme 4 | Intel i5 3570K | ASUS GTX 670 DCU II | Fractal Design Newton R2 800W | WD Caviar Black 500GB | 2x 4GB Corsair DDR3 1600Mhz LP | Samsung 840 120 gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetobz:

För i corsair link. Kan du se någon status på din H80i vad gäller fläktar, led mm ?

Det här är vad jag kan se temperaturmässigt

Jag testade utan att ha kontakt med H80i och då kom det här upp

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Nä, då är det ju något knasigt med att din H80i inte får kontakt med moderkortet. Om det är fel på usb-kabel eller kontakten kan jag inte säga men du borde nog höra av dig till Inet isåfall. Hur nyss byggde dem datorn åt dig då?

Visa signatur

| Fractal Design Define R4 | Asrock Z77 Extreme 4 | Intel i5 3570K | ASUS GTX 670 DCU II | Fractal Design Newton R2 800W | WD Caviar Black 500GB | 2x 4GB Corsair DDR3 1600Mhz LP | Samsung 840 120 gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetobz:

Nä, då är det ju något knasigt med att din H80i inte får kontakt med moderkortet. Om det är fel på usb-kabel eller kontakten kan jag inte säga men du borde nog höra av dig till Inet isåfall. Hur nyss byggde dem datorn åt dig då?

Orderdatumet är 2012-09-03 men den byggdes nog först 2 veckor senare cirka.
Nu har jag öppnat upp hela burken för andra gången idag och tryckt ner alla kablar som går i moderkortet. Detta i hopp om att lösa glapp + annat.
Detta utan resultat. Saknar kunskapen för att våga göra mer. Kanske ska ge upp och maila Inet och höra iaf. Är inte jättepigg på att skicka in datorn dock

Jetobz, tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Testa att byta USB-header på moderkortet. Kolla även så att USB-header inte är på disabled i BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad lustigt!

Jag installerade min H80i idag, allt fungerade som det skulle, fläktarna, pumpen och belysningen gick att reglera i Link. Hörde dock det där konstiga ljudet och uppdaterade till senaste firmwire (1.0.4) och nu hittar inte Link enheten, ingenting går att ändra längre och fläktarna snurrar i 100%.

Tydligen inte bara jag som har det problemet efter att ha uppdaterat: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=112507

Hattifnatten: Lyser Corsair-logon på pumpen för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Vad lustigt!

Jag installerade min H80i idag, allt fungerade som det skulle, fläktarna, pumpen och belysningen gick att reglera i Link. Hörde dock det där konstiga ljudet och uppdaterade till senaste firmwire (1.0.4) och nu hittar inte Link enheten, ingenting går att ändra längre och fläktarna snurrar i 100%.

Tydligen inte bara jag som har det problemet efter att ha uppdaterat: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=112507

Hattifnatten: Lyser Corsair-logon på pumpen för dig?

Själva cirkeln i mitten lyser (har på hastighet 2 av 3)

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Själva cirkeln i mitten lyser (har på hastighet 2 av 3)

Hm, okej, det verkar som att du har H80 och inte H80i då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Hm, okej, det verkar som att du har H80 och inte H80i då.

Pinsamt! Trodde att det var samma produkt. Nedanstående är den jag äger.
https://www.inet.se/produkt/5321871/corsair-hydro-h80

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad i hur man uppdaterar firmware på H80 och H80i?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

H80 har ingen mjukvarukontroll överhuvudtaget, det har du på en H80i genom LINK mjukvaran. Det verkar som när man uppdaterar LINK mjukvaran så kan H80i/H100i brickas och det är bara gör en RMA.

Jhedlof jag tror att din har blivit brickad, jag hade ett liknande problem och försökte med allt utan framgång. Det är bara att göra en RMA och få enheten utbytt. De nya som kommer har ofta den nya firmwaren 1.04 installerad och därmed så installera LINK 2.2 och låt det vara. Problemen med H80i/h100i har allt som oftast har att göra med fläktarna och att de låter vid olika rpm. Antingen så köper du nya fläktar eller så får man laborera med fläktarnas rpm och hitta sin "sweetspot" där allt fungerar.

Bara mina "2 cent"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preorded:

H80 har ingen mjukvarukontroll överhuvudtaget, det har du på en H80i genom LINK mjukvaran. Det verkar som när man uppdaterar LINK mjukvaran så kan H80i/H100i brickas och det är bara gör en RMA.

Jhedlof jag tror att din har blivit brickad, jag hade ett liknande problem och försökte med allt utan framgång. Det är bara att göra en RMA och få enheten utbytt. De nya som kommer har ofta den nya firmwaren 1.04 installerad och därmed så installera LINK 2.2 och låt det vara. Problemen med H80i/h100i har allt som oftast har att göra med fläktarna och att de låter vid olika rpm. Antingen så köper du nya fläktar eller så får man laborera med fläktarnas rpm och hitta sin "sweetspot" där allt fungerar.

Bara mina "2 cent"

Tack för att du berätta Jag ska nog gå och gömma mig i ett hörn ett tag haha ^^
Men nu har jag lärt mig något nytt i varje fall!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Det här är min första stationära PC och för säkerhets skull så tänker jag fråga er innan jag gör något i det här fallet.

Scenariot:
Öppnade upp datorn idag för att en gång för alla ta reda på vilken av fläktarna som skapade de återkommande missljuden.
Det visar sig att det är Corsair Hydro H80 som skapar det vid lägre rpm. Detta problemet bekräftas också av flera andra på nätet vid efterforskning. (originalfläkten är utbytt från början till en SilverStone 120mm SST-AP121 Air Penetrator) Lösningen ska vara att uppdatera firmware. Denna update finnes som en zipfil på corsairs hemsida. Vad ska jag göra med den för att uppdatera firmwaren på H80?
Är det bara att packa upp och trycka på någon fil inuti eller ska den sparas ner och fixas med?
Som ni ser så är jag lost in space. Men så har det väl varit för de flesta i början.
Tack på förhand

Var hittar man zipfilen på hemsidan? Kan inte hitta den :S