"hittat" flertal servrar, ta hem eller skita i?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

"hittat" flertal servrar, ta hem eller skita i?

Som titeln säger så har jag i mitt soprum just nu ca 10st servrar liggandes bland elektronikskrot,
Det verkar som om det är min hyresgästförening som byter upp sig. Kunde komma åt en server och öppna den, verkar som alla är tömda på CPU samt HDDs. Kan vara så att det är moderkort för dubbla cpu, och jag bara såg en som socket och inte den som fanns.
Minns inte exakt modell, men det såg ut att vara HP Proliant hela högen, några olika modeller dock.
Där ligger även en stor (enl mig) switch för rack.

Så frågan är, ska man plocka hem några och se vad man kan göra eller ska jag skita i det?
Har haft en längtan att göra en mindre render-farm ett tag och det kanske skulle funkat med dessa? Känns det värt?

/sandkvist

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007

Gratis är gott.

Antec Eleven Hundred | Be Quiet! 580W Modular | i5 3570k@4.2 GHz | Corsair H60 v2 | ASUS Sabertooth Z77 | ASUS Strix GTX 970 | 16GB Corsair Vengeanance | 250GBx2 SSD, 5TB HDD | 2x BenQ RL2450HT | Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Shudnawz:

Gratis är gott.

Så sant så, men är det värt besväret mån tro? De väger ju en del...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

Svårt att säga om man inte vet vilka specs dom har men kan väl vara värt att ta med sig några hem och pilla med dom lite?
Troligen så lär det vara gamla datorer med låg prestanda och hög energi förbrukning (emot dagens saker) vilket nog inte är allt för roligt att ha som renderings farm då dom inte lär vara speciellt snabba och en fin elräkning på det hela sen.

Men om du tar hem några och kollar lite. Vill du inte ha dom kanske någon annan vill, annars är det bara att slänga.

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Jan 2011

Kolla vad det är för proliant modeller så kan man ju se om det är nått att ha, modellen brukar ju stå fram

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania PrintWorks:.
.:info@infania.net:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av sandkvist:

Så sant så, men är det värt besväret mån tro? De väger ju en del...

Om du tror att du kan få ut nåt ur dem, så är det väl värt det antar jag? Men som det verkar behöver du ju investera i CPU och diskar ändå, känns kanske sådär att slänga in nya grejjor i kasserade chassin. =/

Antec Eleven Hundred | Be Quiet! 580W Modular | i5 3570k@4.2 GHz | Corsair H60 v2 | ASUS Sabertooth Z77 | ASUS Strix GTX 970 | 16GB Corsair Vengeanance | 250GBx2 SSD, 5TB HDD | 2x BenQ RL2450HT | Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Olagligt att bara ta dem, räknas som stöld tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007

Här står i sista stycket att man inte får ta saker från tipparna, men frågan är om det räknas i allmäntillgängliga soprum med? Oklart, hittar inget när jag googlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Kan vara så att det är olagligt att ta dem från soprummet, men hur ska de veta? och de har kastat dem imo såatteeeh. Kan alltid gå och fråga om det är ok att ta dem.

Gjorde en snabbkoll. Där är processor i minst en av de stora iaf, med plats för ytterligare en. HP Proliant DL380 och de mindre är av modell DL360. Dock hittar jag via google att där finns massa generationer, men det verkar vara Xenon-processorer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Shudnawz:

Här står i sista stycket att man inte får ta saker från tipparna, men frågan är om det räknas i allmäntillgängliga soprum med? Oklart, hittar inget när jag googlar.

Det är inget allmänt soprum utan endast för boende, så man måste ha bricka för att komma in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Står det inte på fronten vilken model det är ? typ DL360 G5 ?

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 SSD 240GB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av mr_sQuinty:

Står det inte på fronten vilken model det är ? typ DL360 G5 ?

Som sagt står det HP Proliant DL380 eller DL360 men inget ang generation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Får tipsa dig om post #1 i denna tråd;

Där hittar du lite information som jag tycker verkar passa denna tråd.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av MoNkeY-05:

Får tipsa dig om post #1 i denna tråd;

Där hittar du lite information som jag tycker verkar passa denna tråd.

Okej, tack! Nu har jag inte tagit något än. Och om jag får för mig att göra det, så kommer jag nog fråga först. (så mycket som jag betalar i ockerhyra gör att jag tycker de kan vara lite schyssta )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Kolla vad det är för något, är det bättre än pentium 4 kan du nog ta en.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av sandkvist:

Okej, tack! Nu har jag inte tagit något än. Och om jag får för mig att göra det, så kommer jag nog fråga först. (så mycket som jag betalar i ockerhyra gör att jag tycker de kan vara lite schyssta )

Bra, då blir det ju lagligt. Tvivlar på att någon skulle säga nej egentligen.. Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

scsi- eller sata/sas-anslutningar i fronten? 2.5" eller 3.5"?
Ska det vara SCSI-disk är det ingenting jag hade bemödat mig att kånka hem.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av MoNkeY-05:

Bra, då blir det ju lagligt. Tvivlar på att någon skulle säga nej egentligen.. Lycka till!

Dessvärre inte. Som jag tolkar det så gäller att ifall grejjorna är slängda (vilket de är), så äger kommunen dem. Ingen tillbaka-kaka alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Shudnawz:

Dessvärre inte. Som jag tolkar det så gäller att ifall grejjorna är slängda (vilket de är), så äger kommunen dem. Ingen tillbaka-kaka alltså.

Ah, minsann! Så kan det ju vara ja..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av anden12:

scsi- eller sata/sas-anslutningar i fronten? 2.5" eller 3.5"?
Ska det vara SCSI-disk är det ingenting jag hade bemödat mig att kånka hem.

Det kan jag inte se med blotta ögat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Shudnawz:

Man måste ju kunna ångra sig. Och det är ju deras soprum som jag antar att de beställer tömning på, och inte har med kommunen att göra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Shudnawz:

De borde rimligen tillhöra hyresvärden tills de hämtats upp av sophämtarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Ringde och frågade bovärden, och svaret vart (inte ett citat men påtungefär) "Det som är slängt är slängt, och det spelar ingen roll vart, att ta det vore i så fall ett lagbrott, tyvärr."

Ganska så raka besked, dock verkade han inte för upprörd eller som om han skulle göra något om ifall att jag tog dem

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av sandkvist:

Ocker är olagligt. Kan ge fängelse i upp till fyra år.

Menar du vad du skriver bör du polisanmäla, för det kan väl aldrig vara så att du överdriver för att rättfärdiga dina egna, potentiellt olagliga handlingar?

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2012

Jag hade absolut plockat med mig dom som ser ut att vara i bäst skick. Är dom alla trasiga så kan man säkert "kombinera" ett par stycken och få en fungerande.

Bättre att återanvända än att slänga!

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Mackan365:

Jag hade absolut plockat med mig dom som ser ut att vara i bäst skick. Är dom alla trasiga så kan man säkert "kombinera" ett par stycken och få en fungerande.

Bättre att återanvända än att slänga!

Du har inte läst igenom tråden va? Det framkom att det är olagligt att plocka med sig saker som är slängda. Läs ordentligt nästa gång så slipper du uppmuntra till lagbrott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2012
Citat:

Du har inte läst igenom tråden va? Det framkom att det är olagligt att plocka med sig saker som är slängda. Läs ordentligt nästa gång så slipper du uppmuntra till lagbrott.

Ursäktar om någon "tog illa upp"...

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Mackan365:

Ursäktar om någon "tog illa upp"...

Handlar inte om det, det är forumreglerna som säger att du inte får göra det;

Citat:

§ 8

Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2012
Citat:

Shudnawz

-Med risk att glida får långt OT-
Känner till regeln, och erkänner att jag gjort fel, precis som andra i tråden som på något sätt uppmanat till att ta prylarna, även du, före eller efter det framgick i just denna tråden att det var olagligt. Det har ju varit olagligt hela tiden.