Permalänk
Medlem

MSI Z77 Moderkort, 3570k överklock

Hej!

Tänkte överklocka min Cpu (för första gången) och följer ivy bridge guiden här på SweC. Det skiljer sig åt en del bland inställningarna och med mitt moderkort hittar jag inte vart man ställer in Turbo boost? Cpu Multipern och Cpu spänningen har jag koll på. Dock har jag inget som heter "offset", har Auto eller +0.02, 0.04V osv.

Antar att det skiljer sig mellan olika bios och då kanske någon med MSI kort kan hjälpa mig hitta till rätt inställning?

Sen en till fråga om DRAM Voltage. Står i guiden att man ska ha 1.5V eller 1.65 om minnerna stödjer det. Har mitt inställt på Auto i dagsläget och det pendlar då mellan (1.632)-1.648V. Ska jag ställa in de på 1.65? Det som gör mig fundersam är dock att minnerna jag har är 1.5V...

Cpu: Intel i5 3570k
Moderkort: MSI z77A-G43
Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Tack!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om ditt moderkort har oc genie 2 så kan du bara gå inte i bios och klicka på en ikon i mitten så ska den klocka processorn till 4.2 Ghz. iallafall så mycket blev det med mitt moderkort ifrån MSI.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Finns inget möjlighet att justera offset osv på MSI.s kort. Sitter själv på ett sådant, Z77-S01, och har bara rört multipliern och Vdroop offset control och aktiverat X.M.P för minnena. Volt har jag lämnat på auto för min klock på 4,3 Ghz, går jag över den måste jag sätta fixed Vcore annars bluescreenar den eller får error i Prime 95 på en kärna.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Finns inget möjlighet att justera offset osv på MSI.s kort. Sitter själv på ett sådant, Z77-S01, och har bara rört multipliern och Vdroop offset control och aktiverat X.M.P för minnena. Volt har jag lämnat på auto för min klock på 4,3 Ghz, går jag över den måste jag sätta fixed Vcore annars bluescreenar den eller får error i Prime 95 på en kärna.

Om man lämnar Volten på Auto, då anpassas den efter aktuellt inställt multipel? Har som mål ca 4,3 Ghz så kanske provar likadant.
Vdroop offset control som du pratar om, vad gör den? Hittar ej något liknande när jag kollar i bios.

Permalänk
Medlem

Vdroop offset control har samma funktion som Load Line Calibration om jag förstått det rätt. Finns några rader över CPU Core voltage i Bios (iaf på mitt mobo)
http://i46.tinypic.com/be6b6e.jpg
http://www.overclock.net/t/304478/loadline-calibration

Jo tanken är väl att den ska anpassas efter vald multipel, dock verkar den bara fungera tillfredställande till x43. Jag prövade att köra Vcore på auto på 4,4 Ghz men som sagt så får den för lite spänning då, så jag är tvungen att ge den spänning manuellt. Nackdelen med det är då ju att den ligger på samma "höga" spänning även i idle. Verkar som maxtaket för Autovolt ligger runt 4,3 Ghz för mig.

Apropå dina minnen, kolla vad det står i CPU-Z. Jag funderade också på varför det stod nåt på 1.65 V i Bios när det står 1,5 i CPU-Z. Nu när jag kollade låg jag dock på 1,502 i Bios...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Det verkar skilja mellan Bios och CPU-Z ibland. Provade att ställa in en AutoClock (OC Genie 2) som visa 3.8 Ghz i CPU-Z. Sedan gick jag tillbaka till standard mode (Auto Multipler 3.4 Ghz) men CPU-Z visa fortfarande 3.8 Ghz. När jag väl bytte från Auto Multipler till fast 3.4 Ghz visade även CPU-Z 3.4.

Därutöver visar CPU-Z att mina minnen har en DRAM Frekvens på 800Mhz, fast jag i bios manuellt ställt de på 1600Mhz. Står ingenting om volten i CPU-Z.

Tack för hjälpen i alla fall, ska se om jag senare idag prövar dra upp multiplern och låter volten va på auto eller om jag går in och skruvar på den med.

Permalänk
Medlem

3,8 Ghz är ju turboläget i default, så det är helt normalt.

Det står att du har 800 Mhz på minnena därför att de körs i Dual Channel, 800x2=1600 Mhz, alltså allt är som det ska vara.
Volten på minnena ser du under SPD-fliken i CPU-Z, Voltage står det längst ner.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

3,8 Ghz är ju turboläget i default, så det är helt normalt.

Det står att du har 800 Mhz på minnena därför att de körs i Dual Channel, 800x2=1600 Mhz, alltså allt är som det ska vara.
Volten på minnena ser du under SPD-fliken i CPU-Z, Voltage står det längst ner.

Nu när jag ställt in multipels på 34 istället för Auto, slutar turboläget att fungera?

Okej det förklarar en del.

Jo nu ser jag, har mina i slot 2 och 4, glömde det. Där står det mycket riktigt 1.5V. Konstigt. Kanske lika bra att ändra i bios till fasta 1.5V.

Nu uppkommer en ny fråga. Om jag nu manuellt klockar min CPU över 3.8Ghz, då utgör turbon ingen funktion längre va?

Det jag är lite fundersamt över är att min CPU iprincip gör i en hög klock även när jag inte belastar. Då har jag inte rört på inställningarna i bios och EIST är aktiverat. Fast kör i dagsläget med Hög belastning energischema i Windows så det förklarar kanske loaden under idle...

Permalänk
Medlem

Kör du med "performance" eller vad det kallas i windows energischema så kommer den ju ligga på max hela tiden (om du manuellt ställt in det så), det är helt korrekt. Har laptopen inställd på det och den klockar aldrig ner sig. Så har du ändrat där och vill att den ska klocka ner sig under låg belastning så måste du nog ändra tillbaks.

Klockar du manuellt till exempelvis 4,2 Ghz, ja då går det till det när den känner att den behöver det.

Jag har satt multipliern så här

Core 1: 43
Core 2: 43
Core 3: 43
Core 4: 43

Då går den till 4,3 Ghz, jag TROR inte att turbofunktionen har nån funktion då längre. Nån annan får gärna rätta mig i sånt fall.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

3,8 Ghz är ju turboläget i default, så det är helt normalt.

Det står att du har 800 Mhz på minnena därför att de körs i Dual Channel, 800x2=1600 Mhz, alltså allt är som det ska vara.
Volten på minnena ser du under SPD-fliken i CPU-Z, Voltage står det längst ner.

Nja, har inte med Dual Channel att göra.
Har med DDR = Double Data Rate att göra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nja, har inte med Dual Channel att göra.
Har med DDR = Double Data Rate att göra.

Hmm, naturligtvis.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av misr:

Hej!

Tänkte överklocka min Cpu (för första gången) och följer ivy bridge guiden här på SweC. Det skiljer sig åt en del bland inställningarna och med mitt moderkort hittar jag inte vart man ställer in Turbo boost? Cpu Multipern och Cpu spänningen har jag koll på. Dock har jag inget som heter "offset", har Auto eller +0.02, 0.04V osv.

Antar att det skiljer sig mellan olika bios och då kanske någon med MSI kort kan hjälpa mig hitta till rätt inställning?

Sen en till fråga om DRAM Voltage. Står i guiden att man ska ha 1.5V eller 1.65 om minnerna stödjer det. Har mitt inställt på Auto i dagsläget och det pendlar då mellan (1.632)-1.648V. Ska jag ställa in de på 1.65? Det som gör mig fundersam är dock att minnerna jag har är 1.5V...

Cpu: Intel i5 3570k
Moderkort: MSI z77A-G43
Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Tack!

Jag har lagt upp på hur man ska göra.
Använder både GD65 och S01.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har lagt upp på hur man ska göra.
Använder både GD65 och S01.

Du menar dina inlägg i ivy bridge överklockningsguiden?
Titta lite snabbt bara, ska kolla mer ikväll.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av misr:

Du menar dina inlägg i ivy bridge överklockningsguiden?
Titta lite snabbt bara, ska kolla mer ikväll.

Precis. Har lagt upp screenshots tom på vad man ska göra längre fram

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin