10C graders skillnad mellan Core 0 och Core 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen kylfläns, men Integrated heat spreader (IHS).

Det är extremt sällan det gör att just temperaturer varierar mellan kärnorna. Mer eller mindre obefintlig. Dock kan man få ner temp något genom att antingen ta bort IHS:en eller byta pasta.

Yes mellan Processorns transistorer och den så kallade IHS:en ligger det kylpasta.

Haswell kommer sänka både idle förbrukning och temp. Dock stiger TPW och därav kan man dra slutsatsen att de troligare kommer vara varmare än IB eller åtminstone lika varma.

Troligen kommer marginalerna bli mindre och mindre då intel vill kontrollera marknaden hårdare och hårdare.

Kort och gott.
Svaret som alla andra hittills har missat:

Du har troligen en stor kylare. En kylare utsätter tryck mot IHS:en.
Har du en normalt chassi så sitter kylaren i sidled och tyngs ner åt ena hållet. På så sätt utsätts två kärnor för lite högre tryck och får lite lägre temperaturer.
Detta tillsammans med att du har kollat IDLE och att sensorerna inte alltid är perfekta gör att du har 10°C skillnad mellan Low-High.

Kör load temp och skillnaden kommer minska. Dessutom kan du använda bunt band för att höja kylaren lite och få jämnare tryck mot IHS:en.

aahaaaa haha osynliga pusselbitar börja falla på plats nu xD hehe som om jag trycker upp kylen lite med så borde jag se mindre temp skillnad mellan kärnorna va? Nu känns det väldigt logiskt

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Buzz996:

aahaaaa haha osynliga pusselbitar börja falla på plats nu xD hehe som om jag trycker upp kylen lite med så borde jag se mindre temp skillnad mellan kärnorna va? Nu känns det väldigt logiskt

Jag gick från 12°C i skillnad mellan High-Low till 5-7°C. Spelar egentligen ingen större roll sålänge inte man inte klockar jättejättehårt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin