Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Medlem

Om de lyckas implementera detta kan de sänka priset på orginalspel. Bra grej.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin_90:

Förhoppningsvis går detta inte igenom då det lär krocka med paragraf 12 i upphovsrättslagen, dvs användandet av media i den inre kretsen, tex. låna ut till sina syskon eller polaren för bruk i privata ändamål. Om ni anser att detta inte gäller för spel så rätta mig gärna och ange källa i sådant fall. I överlag tycker jag Sony går för långt, de negativa aspekterna överväger de positiva.

Gäller paragraf 12 köpta eller leasade produkter (typ steam, itunes)?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

grymt taskigt... vad kommer näst.. att man inte får låna ut en handkontroll...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Folk är väldigt naiva som tror att prisen på spelen kommer sjunka...Varför skulle de sänka priset efter att ha gjort en jätteinvestering just för att tjäna mer pengar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zap73:

Köpte FarCry 3. Man var tvungen att start det via uplay och ditt konto där och ha internetuppkoppling. Dessutom måste man ha skivan i när man spelar. Varför skall det vara jobbigare för oss som köper spel än de som laddar ner gratis.
Det var sista gången jag köpte ett spel från det företaget så länge jag måste använda uplay.

Installerade Far Cry 3 som i sin tur kom att avinstalleras. Är sjukligt trött på dagens skitspel (enformiga och enkla uppdrag med konsol grafik samt medioker historia) inkl. alla urmjölkade Japanska spel från b.la. Capcom och Namco. :annoyed:

Permalänk
Skrivet av magnusvmt:

Folk är väldigt naiva som tror att prisen på spelen kommer sjunka...Varför skulle de sänka priset efter att ha gjort en jätteinvestering just för att tjäna mer pengar?

Dom kommer sänka priser med typ 3%, precis som restauranger gjorde när dom fick 70% skattesänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer7:

Stackars Game och liknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju bli som med PSP GO, att stora återförsäljare som Gamestop och liknande vägrar sälja konsollen. Det lär ju inte heller vara särskilt lönsamt.

Tycker Nintendo verkar hantera begagnade spel på ett konsumentvettigt sätt http://www.joystiq.com/2013/01/04/rumor-used-wii-us-let-you-download-previous-users-games/

Permalänk

Det bästa med det hela är att det på sikt kommer ta död på vidriga företag som till exempel Game Stop

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Det bästa med det hela är att det på sikt kommer ta död på vidriga företag som till exempel Game Stop

precis. MS kör ju idag med ondemandspel, men för respekt för retailbutikerna så släpps dom inte förens efter ett par månader på live så att dom inte ska gå i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zap73:

Köpte FarCry 3. Man var tvungen att start det via uplay och ditt konto där och ha internetuppkoppling. Dessutom måste man ha skivan i när man spelar. Varför skall det vara jobbigare för oss som köper spel än de som laddar ner gratis.
Det var sista gången jag köpte ett spel från det företaget så länge jag måste använda uplay.

Nej.
Man skall inte behöva ha skivan i för att spela Fc3 genom Uplay. Det gick i alla fall fint för mig och alla andra jag känner att köra det utan skivan så fort man installerat det.

Edit: Ok, har snackat med en polare inom Ubisoft. Far Cry 3 har inte någon form av CD Check alls...

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Tja, varför inte? Traditionellt fungerar ju ett icke piratkopierat konsolspel i alla praktiska hänseenden som en traktor.

Eftersom en bil är ett fysiskt objekt och ett spel är mjukvara. Det är även så pass stor prisskillnad mellan de båda produkterna att jämförelser blir konstiga i bästa mån. Givetvis går det att jämföra i vissa sammanhang som t.ex om du personligen inte kan utnyttja en produkt (tar som exempel D3). Men i detta fall så kommer du kunna nyttja produkten till fullo själv. Dessutom går det inte att jämföra det eftersom att en bil fyller en mycket mer central roll för de flesta än spel gör. Du lånar ut ett spel till en kompis för att han ska kunna nyttja spelet, pröva det för att kanske köpa det själv, jag tror det säger sig självt att det inte fungerar så med bilar. Sen skulle nog de flesta inte låna ut bilen på samma sätt som ett spel då de själva har ett behov att använda den.

Sedan behöver detta inte vara något negativt, säg att detta resulterar i billigare spel. Jag försöker inte försvara företagen och jag förstår vad du syftar på. Men ditt resonemang och jämförelse är en ganska förvriden jämförelse i detta fallet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Återigen är detta något som skulle strida mot konsumentlag i både sverige och EU. Enda sättet som Sony skulel kunna komma undan med det (som i att det är lagligt, inte att de skiter i lagen och kör ändå) är att spelen i princip inte köps utan att man köper rättigheten att spela spelet under en begränsad period (som sedan hade kunnat vara x år tex).

Men det hela låter otoligt klumpigt och hade de tänkt att folk med en massa spel skulle behöva införskaffa alla spel igen om deras konsol går sönder och de köper en ny?

Jag säger som jag sagt innan, konsumenterna måste värna om sina egna rättigheter, Valve, Sony, Microsoft med flera kommer INTE göra det åt er. Jag rekommenderar som sagt folk att skriva under för att se till att Valve skall bry sig om våra rättigheter och i ett längre led så skulle även Microsoft, Sony med flera behöva börja tänka på konsumenterna och deras LAGLIGA rätt.

https://www.change.org/petitions/valve-corporation-acknowledg...

Men om konsumenterna inte kräver sina rättigheter och låter stora bolag köra över dem så kommer det KNAPPAST sluta med det utan fortsätta ta beslut utan konsumenernas rättigheter i åtanke.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

precis. MS kör ju idag med ondemandspel, men för respekt för retailbutikerna så släpps dom inte förens efter ett par månader på live så att dom inte ska gå i konkurs.

Och säljer spel som Deus Ex: Human Revolution på JULREA!!! för 199:-, när man kan köpa det på exempelvis Steam för ~60kr... Dessa gamla rävar har inte förstått detta med digital distribution alls. Om KUNDERNA hellre vill ha låga priser och köpa spel online än att betala lite mera och gå till en fysisk butik så säger sunt förnuft att det rätta är att göra det kunderna vill. Dessa butiker kommer inte räddas av att MS gör som de gör. De kommer istället sakta blöda till döds istället för att fokusera på den stora frågan. -"Om vi inte kan erbjuda det som kunderna vill ha idag, vad skall vi då göra för att locka kunder?".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Återigen är detta något som skulle strida mot konsumentlag i både sverige och EU. Enda sättet som Sony skulel kunna komma undan med det (som i att det är lagligt, inte att de skiter i lagen och kör ändå) är att spelen i princip inte köps utan att man köper rättigheten att spela spelet under en begränsad period (som sedan hade kunnat vara x år tex).

Men det hela låter otoligt klumpigt och hade de tänkt att folk med en massa spel skulle behöva införskaffa alla spel igen om deras konsol går sönder och de köper en ny?

Jag säger som jag sagt innan, konsumenterna måste värna om sina egna rättigheter, Valve, Sony, Microsoft med flera kommer INTE göra det åt er. Jag rekommenderar som sagt folk att skriva under för att se till att Valve skall bry sig om våra rättigheter och i ett längre led så skulle även Microsoft, Sony med flera behöva börja tänka på konsumenterna och deras LAGLIGA rätt.

https://www.change.org/petitions/valve-corporation-acknowledg...

Men om konsumenterna inte kräver sina rättigheter och låter stora bolag köra över dem så kommer det KNAPPAST sluta med det utan fortsätta ta beslut utan konsumenernas rättigheter i åtanke.

Det är väl en gråzon och svårt att förbjuda något om användaren i fråga accepterar avtalet. Men vad vet jag, är inte särskilt insatt i lagar eller konsumentköplagen. Däremot så är jag medveten om att man inte kan sälja vidare spel som man köpt och aktiverat på sitt steamkonto, vilket jag tycker är ok... eftersom jag accepterat avtalet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Eftersom en bil är ett fysiskt objekt och ett spel är mjukvara. Det är även så pass stor prisskillnad mellan de båda produkterna att jämförelser blir konstiga i bästa mån. Givetvis går det att jämföra i vissa sammanhang som t.ex om du personligen inte kan utnyttja en produkt (tar som exempel D3). Men i detta fall så kommer du kunna nyttja produkten till fullo själv. Dessutom går det inte att jämföra det eftersom att en bil fyller en mycket mer central roll för de flesta än spel gör. Du lånar ut ett spel till en kompis för att han ska kunna nyttja spelet, pröva det för att kanske köpa det själv, jag tror det säger sig självt att det inte fungerar så med bilar. Sen skulle nog de flesta inte låna ut bilen på samma sätt som ett spel då de själva har ett behov att använda den.

Sedan behöver detta inte vara något negativt, säg att detta resulterar i billigare spel. Jag försöker inte försvara företagen och jag förstår vad du syftar på. Men ditt resonemang och jämförelse är en ganska förvriden jämförelse i detta fallet.

Likheter jag spontant kommer på:

  • Största delen av priset är utvecklingskostnader, du betalar en mindre del för material-kostnaden eller kostnaden för att tillverka det enskilda exemplaret. En ny bilmodell kostar flera miljarder att ta fram innan den första bilen rullar ut från fabriken, ett storspel kostar flera hundra miljoner innan det första spelet sålts. Det är pengar som måste läggas på priset på produkten för att affärsmodellen ska vara lönsam. Både produkterna är späckade av immateriella rättigheter och använder sig av tusentals patent.

  • Om du säljer spelet eller bilen så kan du inte fortfarande använda det. Det kan däremot den du sålde spelet till.

  • Du kan låna ut din bil eller ditt spel. Då kan inte du använda det, det kan däremot personen du lånade ut det till. Tills denne lämnar tillbaka det.

  • Går exemplaret sönder går det kanske att reparera. Är det trasigt är det däremot värdelöst. Till skillnad från licenser.

  • En stor del av begagnat-handeln finansierar nyköp.

Vore det en bra idé för spelföretag att låsa spelen till en fysisk person så ser jag inte varför det inte skulle vara en lika bra idé för biltillverkarna att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Likheter jag spontant kommer på:

  • Största delen av priset är utvecklingskostnader, du betalar en mindre del för material-kostnaden eller kostnaden för att tillverka det enskilda exemplaret. En ny bilmodell kostar flera miljarder att ta fram innan den första bilen rullar ut från fabriken, ett storspel kostar flera hundra miljoner innan det första spelet sålts. Det är pengar som måste läggas på priset på produkten för att affärsmodellen ska vara lönsam. Både produkterna är späckade av immateriella rättigheter och använder sig av tusentals patent.

  • Om du säljer spelet eller bilen så kan du inte fortfarande använda det. Det kan däremot den du sålde spelet till.

  • Du kan låna ut din bil eller ditt spel. Då kan inte du använda det, det kan däremot personen du lånade ut det till. Tills denne lämnar tillbaka det.

  • Går exemplaret sönder går det kanske att reparera. Är det trasigt är det däremot värdelöst. Till skillnad från licenser.

  • En stor del av begagnat-handeln finansierar nyköp.

Vore det en bra idé för spelföretag att låsa spelen till en fysisk person så ser jag inte varför det inte skulle vara en lika bra idé för biltillverkarna att göra samma sak.

Bilar spelar stor roll i ett lands ekonomi, till skillnad från spel. Staten går in och backar med väldiga summor pengar när det går för dåligt för bilföretag, kolla på Saab som exempel. Det går egentligen inte att jämföra dessa 2 marknader i detta fallet.

Givetvis så ska personen du sålt din vara till kunna använda varan, det är däremot inte det vi diskuterar utan hurvida köparen av produkten ska kunna sälja vidare den.

Ja visst kan man låna ut sin bil, men jag tror du missade min poäng. Det är mycket lättare att låna ut spel än det är att låna ut bilar, därför har det större inverkan på marknaden.

Licenser är intellektuell egendom, där man måste vara väldigt försiktig hur man definierar hur något får användas. Dels för att det är 2 helt separata grejjer, dels för att marknaden för mjukvara är så mycket yngre än den för hårdvara (bilar, allt möjligt) Marknaden för "hårdvara" har funnits mycket längre i det moderna samhället än mjukvara, bl.a. därför tror jag är det mycket lättare att definiera hur man ska och får hantera sådana varor till skillnad från mjukvara.

Sen vet jag inte om begagnat-marknaden påverkar nyinköp så positivt som du får det att låta. Har du möjlighet att länka källa till det? Eftersom det hade varit intressant att veta hur det hänger ihop i rena siffror.

Att jämföra 2 så pass skiljda marknader i detta sammanhang anser jag kan tolkas väldigt fel och det finns mycket bättre exempel att ta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om de här så mycket har bara 3 spel på konsol jag spelar och jag köper aldrig gamla spel.

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.