Permalänk

Processor fel efter klockning..?

Hej! Var hos en polare igår och hjälpte honom installera ny processor, moderkort, chassi o nätagg åt honom. Sen på kvällen ringen han till mig och säger : ah fan, jag klockade dator med easytune6 igår. Processorn är en Amd a6 5400k stock clock på 3,6 och han säger att den går på 3,8 nu. Han startar om datorn går in på systemrequirmentslab och speccy o då visar det att processorn endast är på 2,9 ghz. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Skrivet av thexxaz123:

Hej! Var hos en polare igår och hjälpte honom installera ny processor, moderkort, chassi o nätagg åt honom. Sen på kvällen ringen han till mig och säger : ah fan, jag klockade dator med easytune6 igår. Processorn är en Amd a6 5400k stock clock på 3,6 och han säger att den går på 3,8 nu. Han startar om datorn går in på systemrequirmentslab och speccy o då visar det att processorn endast är på 2,9 ghz. Vad kan detta bero på?

Det skulle kunna vara att temperaturen blir för hög eller att det finns begränsningar i hur mycket ström som kan levereras av moderkortet. Kolla upp med lämplig programvara att temp är bra och att spänningen inte är för hög, samt vad förbrukning är. Kolla sedan i UEFI om det finns några effektbegränsningar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

https://en.wikipedia.org/wiki/Cool%27n%27Quiet

Cool'n'Quiet är antagligen aktiverat i bios.
Det gör så att processorn klockar ner sig när kraften inte behövs.

Prova att öppna ett program eller något samtidigt som du tittar i speccy.