Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jan 2013

problem sökning på moderkort/cpu

herro. Jag har en gammal dator som kollapsat och jag har inte hittat felet på denna ännu, hade hoppats på lite tips.

motherboard ASUS p5kr
psu CX600M
cpu intel core 2 duo (någonting i den stilen)
grafik geforce GTX 650

Vad jag gjort so far är att jag först kontrollerade om psu'n gav spänning, vilket den inte gjorde. så jag for till oc å köpte en ny, likvärdig (corsair-CX600(modular)). När jag ändå var där passade jag på att köpa ett billigt nytt grafikkort, men denna är inte relevant ännu.

Jag har nu stoppat in denna och kopplat in 24 pin's kontakten in i moderkorte, samt den extra 4 pins kontakten som jag inte riktigt har koll på va denne gör.

Nu är då problemet, att när jag stoppar i ström i jäveln, då ska fläkten på cpu'n starta va? vilket den inte gö. det enda jag ser förändras är en diod som börjar lysa, vilket som jag förstått är en ''stand by'' lampa typ. Den säger att det finns ström där så att säga.

Senare när jag senare stoppar in alla komponenter så är datorn lika död som den var innan, inga fläktar startar och det händer inget när jag trycker på power knappen.

Om vi nu utgår från att jag stoppat i kablarna rätt in i moderkortet och att allt sitter på plats, var tror ni att felet ligger?

Jag är tacksam för alla vilda spekulationer