Permalänk

överklock intel q6600 problem igen

har som titel lyder problem med överklockning av q6600
kör den i fsp 334
och vcore 1,43125v
Nb 1.353v
moderkort asrock g41m-gs3

problemet är att i prime 95 dör den tredje kärnan hela tiden och säger fatal error och så slutar kärnan fungera riktigt
så fort jag går upp emot 2,9-3ghz så blir detta problemet, innan det kan jag gå upp till 2,8 ghz utan volt ökning

kan det ha med ram att göra, noob som jag är upptäckte jag att ram också ändrar sig beroende på cpu fsb(första gången jag överklockar)
läste dock att man kan låsa med fsb strap
och gjorde då som denna manualen sa och ändrade några jumpers på moderkortet så de "adopt 1333 fsb"
ftp://europe.asrock.com/manual/G41M-GS.pdf(får bläddra till s18)
vet ej exakt vad detta betyder men har ddr3 minnen i 1333mhz så antog att de hade med det att göra
eller ska jag sätta jumpers på 1066 fsb?

hur ska jag göra så att minnena sätter sig på 1333mhz men samtidigt som ska jag överklocka cpun?
och vad ska jag göra åt att den tredje kärnan dör?

tack för hjälpen i förväg

Permalänk
Medlem

Dina RAM kan omöjligt påverka kärnorna i din processor, skulle dom påverka något så skulle alla lägga av inte en enskild kärna.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Dina RAM kan omöjligt påverka kärnorna i din processor, skulle dom påverka något så skulle alla lägga av inte en enskild kärna.

ok, så då vet jag att det inte är fel på ram minnena i alla fall
men gör det nått om de körs i lite lägre hastighet? t.ex. 1096 mhz
(blir så när jag överklockar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

ok, så då vet jag att det inte är fel på ram minnena i alla fall
men gör det nått om de körs i lite lägre hastighet? t.ex. 1096 mhz
(blir så när jag överklockar)

Jagar du endast poäng i diverse benchmarks så har minnets hastighet stor betydelse, gör du det inte så förlorar du ca 2-4 fps om du kör minnena i 1100MHz gentemot om du skulle köra dom i 2000MHz...