Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men jag tycker hr. Trådskapare borde börja tänka på refrängen.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

okej tillbaka till verkligheten nu tog ett tag att hitta nåt vettigt men kolla temperatur skilldnader på H100 mot luftkylare som är billigare änn H100 / H100i

http://www.overclock.net/t/1322094/corsair-h100-vs-phanteks-p...

många bra bilder, ingen jättestor skilldnad i temp igentligen

Men för fan. Det är en 2500k och 1.26 volt vid 3.5 Ghz som går i nästan 60 grader. Hur fan är det ok?
Vet inte hur fan de lyckas få så höga temp men det är inte ok.

Jag blev vansinnig på min 3570k när den gjorde 65 grader i 4.7 Ghz med 1.28. ( Å den processorn säger många här på forumet är helt kass för den är så varm hmmm )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Inte för att vara den som är den, men jag tycker hr. Trådskapare borde börja tänka på refrängen.

Haha äsch vafan, låt han få sitta och fylleposta på Swec, det är ju underhållande!

(Eller så är det jag som är övertrött)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Inte för att vara den som är den, men jag tycker hr. Trådskapare borde börja tänka på refrängen.

Du kan nog ha en poäng där. Snart ska jag sova.

ord
Permalänk
Skrivet av Sudden_:

Edit:

jag byggde egen vatten kylning för i tiden men sen orkade jag inte mer så jag började med luft igen. Fy fan vad besviken jag blev när en scythe mugen var 30 grader varmare än en h50 ( detta är några år sedan ).

Tror inte att luft är ett skit bättre nu. Bevisa mig fel

Ja H100 var vist 1-3 grader kallare. Ser inga 30 grader hit å dit ? Snackar du om Gå lägg dig och sluta drick alkohol när du försöker smutskasta något.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Haha äsch vafan, låt han få sitta och fylleposta på Swec, det är ju underhållande!

(Eller så är det jag som är övertrött)

Jag må vara full men jag postar ingen skit. Det jag postar är ju sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

http://cdn.overclock.net/a/ae/aeb2a40e_5.png

Ja H100 var vist 1-3 grader kallare. Ser inga 30 grader hit å dit ? Snackar du om Gå lägg dig och sluta drick alkohol när du försöker smutskasta något.

När h50 kom så fanns varken h60, h80 eller h100

Permalänk

sigh

Permalänk
Medlem

Skit samma.

Någon kan ju posta sina resultat med en 3570k som är bättre med luft så lägger jag ner.

Permalänk
Skrivet av Sudden_:

Jag må vara full men jag postar ingen skit. Det jag postar är ju sanning.

-->

Skrivet av Sudden_:

Du kan nog ha en poäng där. Snart ska jag knulla sova.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Sudden_:

Skit samma.

Någon kan ju posta sina resultat med en 3570k som är bättre med luft så lägger jag ner.

Orkar inte slita bort min IHS. Är nöjd med mina 50C i full load i 4.5ghz på stock Volt.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Orkar inte slita bort min IHS. Är nöjd med mina 50C i full load i 4.5ghz på stock Volt.

Vad har du för kylare? Med stock volt klarar du väll det på stock kylare då?

Permalänk
Skrivet av Sudden_:

Vad har du för kylare? Med stock volt klarar du väll det på stock kylare då?

Kör Vanlig luft kylare. Tänkte idag på dagen ska jag ta bilder och spöa upp den till 5ghz om det går och ändå få en bra temp.
Kan vara för klen nätagg vetifan om det pallar 5ghz med 7970 och 500watt. Men ska försöka.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Skit samma.

Någon kan ju posta sina resultat med en 3570k som är bättre med luft så lägger jag ner.

men vafan? jag länkade ju ett test där det var minimala temperaturskilldnader på flera stora luftkylare mot en H100 oklockad, överclockad, och allting

varför tror du resultatet skulle bli överdrivet annolunda med en annan processor? det är ju fortfarande samma kylförmåga på kylarna..?

självklart är custom vattenkylning överlägset luftkylning, men bra luftkylare kan matcha färdiga vattenkylningspaket rätt bra

gå och lägg dig och förklara imorgon :)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Kör Vanlig luft kylare. Tänkte idag på dagen ska jag ta bilder och spöa upp den till 5ghz om det går och ändå få en bra temp.
Kan vara för klen nätagg vetifan om det pallar 5ghz med 7970 och 500watt. Men ska försöka.

haha allting över 60 grader är för mycket enligt mig. Men du är modig om du vågar.

Alltså allt har ju med volten att göra. Om du kör processorn i 3.2 eller 4.5 spelar ju ingen roll på tempen.
Det som spelar roll är ju tempen. Det som tar stop vid överklockning är ju antingen tempen eller att volten blir för hög.
Om du nu har en prosessor som klarar att luftkyla upp till 5 ghz så är det ju inte relevant. Kör samma volt som mig och gämnför tempen så får vi riktiga resultat.

Permalänk
Medlem

skall bli intressant att se forum polisen rensa denna tråden pga språkvalet.

sen e jag en av dom som e nöjd me luft. haft min CM V8 ex antal år nu den har aldrig svekit mej så varför krångla till de???

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Kör samma volt som mig och gämnför tempen så får vi riktiga resultat.

nej, det får ni inte för det är absolut inte bara cpu kylaren som skiljer era setups.

chassi flöde, rums temp etc

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

men vafan? jag länkade ju ett test där det var minimala temperaturskilldnader på flera stora luftkylare mot en H100 oklockad, överclockad, och allting

varför tror du resultatet skulle bli överdrivet annolunda med en annan processor? det är ju fortfarande samma kylförmåga på kylarna..?

självklart är custom vattenkylning överlägset luftkylning, men bra luftkylare kan matcha färdiga vattenkylningspaket rätt bra

gå och lägg dig och förklara imorgon :)?

klockade en polares 2500k till 4.6 några dagar tillbaka och han har grymt högre volt men samma temp som det teastet du länkade till på sin h100 dock verkar min h100i vara mycket kallare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

klockade en polares 2500k till 4.6 några dagar tillbaka och han har grymt högre volt men samma temp som det teastet du länkade till på sin h100 dock verkar min h100i vara mycket kallare....

jo men han har dock då andra förutsättningar änn testen jag länkade, inte bara kylaren som skilljer liksom, dom andra är troligen gjorde med precis likadana förhållanden så det som syns är skillnaden mellan kylarna, och H100 verkar ligga 1-3 grader kallare änn phanteks kylaren på 5 ghz med deras 2500k i 1.47v

visst den är ju då bättre, men ingen jätteskilldnad och den är fortfarande i en högre prisklass änn luftkylarna

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

När det gäller kylpastan så vet du säkert om som erfaren datorbyggare att "less is more" och att det tar x antal timmar innan pastan bränt in sig och ger optimal värmelednings förmåga.

Hoppas det gick bra med helosan lotionen!

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jo men han har dock då andra förutsättningar änn testen jag länkade, inte bara kylaren som skilljer liksom, dom andra är troligen gjorde med precis likadana förhållanden så det som syns är skillnaden mellan kylarna, och H100 verkar ligga 1-3 grader kallare änn phanteks kylaren på 5 ghz med deras 2500k i 1.47v

visst den är ju då bättre, men ingen jätteskilldnad och den är fortfarande i en högre prisklass änn luftkylarna

Men seriöst Laggzor vad har du för kylare?
Köp en h100 eller vf inte en bättre h100i och sen köp en Phanteks PH-TC14PE.
Sen monterar du dem av och på 5 gånger vardera i din dator.
Sen kan du komma och säga vilken som ger bäst kylning och vilken som är smidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

När det gäller kylpastan så vet du säkert om som erfaren datorbyggare att "less is more" och att det tar x antal timmar innan pastan bränt in sig och ger optimal värmelednings förmåga.

Hoppas du hade skoj med helosan lotionen!

http://forumbilder.se/images/52201351957AM3680.jpg

Hahaha nä jag har faktiskt torra händer pga mitt yrke och de kemikalier som jag får på händerna. ( Jag har sambo )

Sen har jag testat som fan med mycket och lite pasta. Det gör inte så stor skillnad som an kan tro. Om den mängden jag nu har på min cpu nu är "för mycket" så gör det kanske att den är 2 grader varmare. Sen som sagt så väntar jag på att få hem min Liquid metal pro.

Sen det där med in bränning verkar ju bara vara skitsnack. och om det gör en skillnad så är det ju bara några 2-3 grader.
Jag minskade mina temp med ett snitt på 15 grader genom borttagningen av IHS så kylarpastan spelar ju inte så stor roll sen är ju NT-H1 och liquid metal de ledande och säkert 10 grader under tex AS5.

Edit:

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34308193&postcount...

Permalänk
Medlem

Men om du nu är så kåt i vattenkylning så varför bygger du inte in ett riktigt system istället?
De skulle SPÖA din H100i och det är mer flexibelt när man ska bygga in de i datorn.

Och ja, jag har kört med de i flera år men orkar inte hålla på med de längre.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Men om du nu är så kåt i vattenkylning så varför bygger du inte in ett riktigt system istället?
De skulle SPÖA din H100i och det är mer flexibelt när man ska bygga in de i datorn.

Och ja, jag har kört med de i flera år men orkar inte hålla på med de längre.

Jo men lite det jag menar. Du vet väll lika väl som jag att det riktiga vattnet är det bästa men det kostar och det tar tid. En lite standard kylare med slutet system är ju smidigt och tyst och enligt mig mycket bättre än de där skit stora luftkylarna.

Men om man orkar kan det se ut såhär
( Ett äldre system )

Permalänk
Medlem

Sympatisk snubbe. Stackars din sambo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Men seriöst Laggzor vad har du för kylare?
Köp en h100 eller vf inte en bättre h100i och sen köp en Phanteks PH-TC14PE.
Sen monterar du dem av och på 5 gånger vardera i din dator.
Sen kan du komma och säga vilken som ger bäst kylning och vilken som är smidigast.

men kom igen nu va? du sa förut till en att du inte tror luftkylare inte är bättre änn 30 graders skilldnad som det tydligenv ar förut mot en H50? som inte direkt är en jättestark kylare heller

varför måste jag köpa dom och montera och testa själv? jag har ju nu länkat ett test från där dom med samma omständigheter testar olika kylare och kommit fram till att H100 bara slår phanteksen med nån grad, också sett nåt annat test förut som visar att det inte är nån jätteskilldnad mellan H100 och H100i

men återigen dom kylarna är dyrare också så luftkylarn är inte så jävla dålig.

börjar nästan tro att du trollar... du vill ha länk på att luftkylare inte är 30 grader varmare änn vatten jag ger dig det och du tror fortfarande inter på det..

Edit: du skriver också "dom där skit luftkylarna" vad exakt gör att dom är skit? visst man kanske måste köra Lp minnen men sen då? har inte direkt hört om nåt mobo som gått sönder för det blivit för tungt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Jo men lite det jag menar. Du vet väll lika väl som jag att det riktiga vattnet är det bästa men det kostar och det tar tid. En lite standard kylare med slutet system är ju smidigt och tyst och enligt mig mycket bättre än de där skit stora luftkylarna.

Men om man orkar kan det se ut såhär
( Ett äldre system )
http://i.imgur.com/sDwdv.jpg

Hur gammalt är det bygget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sudden_:

Edit:

jag byggde egen vatten kylning för i tiden men sen orkade jag inte mer så jag började med luft igen. Fy fan vad besviken jag blev när en scythe mugen var 30 grader varmare än en h50 ( detta är några år sedan ).

Tror inte att luft är ett skit bättre nu. Bevisa mig fel

Suck... H100i presterar lite bättre än lufkylning ja men några astronomiska summor handlar det inte om.. och framförallt inte när en H100i kostar 300 kr mer än en NH-D14 tex. Att säga att H100i krossar luftkylning är helt fel. Den slår den ja men krossar absolut inte luftkylning.

Skrivet av Sudden_:

Jag må vara full men jag postar ingen skit. Det jag postar är ju sanning.

"The truth is in the eyes of the beholder.." Men i detta fall så är din åsikt och sanningen ganska långt ifrån varandra. H100i presterar inte i närheten av nog bra för att den ska vara ekonomiskt försvarsbart ur rent prestandasynvinkel.. Och att det skulle skilja 30 grader är rent skitsnack.

Varför tar du inte och leta fram ett test där en H100i slår min DH-N14 med 30 graders marginal? Det har länkats ett antal artiklar i denna tråd som bevisar motsatsen.. men ändå vägrar du inse faktum. Så då ligger bollen på din planhalva. Sedan att stora towerkylare skullen knäcka moderkortet är inte heller det sant. DH-N14 är inte dirket något minimalt torn precis men skruvar man fast moderkortet ordentligt så buktar det inte ens.

Dessutom ett litet tips till dig.. Om du blir så här fruktansvärt ohyfsad när du dricker.. så borde du ta och tänka på att sluta dricka. Alt. Göra så du inte kommer i kontakt med personer om du bestämmer dig för att förtära alkohol. För just nu gör du bara dig själv till åtlöje.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Nu spöar vi nog igen den här tråden. Diskussionsunderlaget var från början tamt, och tråden fylldes snabbt med OT och annat svammel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.