Vart kan jag ladda ner linux???

Permalänk
Avstängd

Vart kan jag ladda ner linux???

Hej! Jag vill gärna testa linux men vart kan jag ladda ner det på svenska?? Mvh Robin

Permalänk
Medlem

http://www.linux.se/download-linux/ där kan du välja bland de olika tillgängliga os:n.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Entusiast

Det låter som om ni är ny på att testa Linux. Linux kommer i flera varianter som kallas distributioner. En populär variant är "Ubuntu".
Du behöver inte ladda ner någon speciellt språk. De flesta distributioner kan installera valfritt språk när du startar upp datorn på den nybrända CD/DVD-skivan.

För att bränna en Linux installations/luive skiva, laddar du ner en ISO-fil.
Ta t.ex Ubuntu Desktop 64 bitars (Finns ingen anledning att välja 32 bitars)
http://www.ubuntu.com/download/desktop

När du sedan startar om datorn, och väljer din optiska enhet som start-enhet, kommer du till den första menyn. Där kan du välja lite diverse inställningar med piltangenterna, samt F1-F12-tangenterna. Se textraden längst ner. Där väljer du även språk.

Tryck "enter" för att starta, och följ guiden.

Är du helt novis på att installera operativsystem, och inte vet vad partitioner, diskar och filsystem är, rekommenderar jag att först köra Ubuntu från skivan utan att installera. Det kallas att man kör operativsystem "live".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

http://distrowatch.com/ är trevlig site som har nästan allt av linux distar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

rätt jag är ny i linux och vilket version är bäst ubuntu eller dem andra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

rätt jag är nu i linux och vilket version är bäst ubuntu eller dem andra ?

Ubuntu är lättast för nybörjare

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

Jag är ny ja nu har jag kollat ubuntu och linux verkar vara helt olika vilken är bäst ?

Ubuntu ÄR Linux, Dom heter olika och har olika egenskaper, Puppy är litet, Ubuntu är vanligast, Linux Mint är bäst, Den började jag lära mig saker på och är snyggast, Tycker jag alltså

Kika runt lite på youtube och kolla,

http://linuxmint.com/

Mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd

ok hur är dem andra svåra eller hur är dem da ? och kan man uppgradera från ubuntu till en annan linux eller måste jag formatera då ?

Permalänk
Medlem

Ja Ubuntu är nog lättast för nybörjare. Mestadels för att så många använder det och det finns så mycket hjälp att få i diverse forum. Gillar man spel bör man också satsa på Ubuntu eftersom Steam är släppt till Ubuntu och funkar riktigt bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

enligt steam så får man mer fps med linux. Varför är dem andra svårare vad innehåller dem ? jag har kollat på youtube reviews ubuntu är trevligt. Vad ska jag ta linux mint eller ubuntu ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av damoloni123:

enligt steam så får man mer fps med linux. Varför är dem andra svårare vad innehåller dem ? jag har kollat på youtube reviews ubuntu är trevligt.

Tänk på att det inte finns ett lika stort utbud av spel tilll Linux ännu. Bara för att Steam finns till Linux, betyder det inte att spelen gör det.
Just nu är utbudet av spel till Linux rätt magert, men förhoppningsvis ändras detta med tiden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det låter som om ni är ny på att testa Linux. Linux kommer i flera varianter som kallas distributioner. En populär variant är "Ubuntu".
Du behöver inte ladda ner någon speciellt språk. De flesta distributioner kan installera valfritt språk när du startar upp datorn på den nybrända CD/DVD-skivan.

För att bränna en Linux installations/luive skiva, laddar du ner en ISO-fil.
Ta t.ex Ubuntu Desktop 64 bitars (Finns ingen anledning att välja 32 bitars)
http://www.ubuntu.com/download/desktop

När du sedan startar om datorn, och väljer din optiska enhet som start-enhet, kommer du till den första menyn. Där kan du välja lite diverse inställningar med piltangenterna, samt F1-F12-tangenterna. Se textraden längst ner. Där väljer du även språk.

Tryck "enter" för att starta, och följ guiden.

Är du helt novis på att installera operativsystem, och inte vet vad partitioner, diskar och filsystem är, rekommenderar jag att först köra Ubuntu från skivan utan att installera. Det kallas att man kör operativsystem "live".

Ovanstående är ett typexempel på varför jag stannat kvar på det här forumet
Stor eloge till alla på Sweclockers för att ni är så trevliga!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

enligt steam så får man mer fps med linux. Varför är dem andra svårare vad innehåller dem ? jag har kollat på youtube reviews ubuntu är trevligt.

Saken är väl den att Ubuntu är kännt av så många och många känner till hur det funkar och du får därför lätt hjälp av många.
Dessutom är deras "software center" riktigt bra där du lätt söker på program och spel du vill installera och direkt får fram en bra beskrivning och screenshots av programmet eller spelet innan du installerar det. Att installera är sedan busenkelt då du bara klickar på "installera" och sen är det klart. Inget behov att gå ut på sidor och söka efer en installationsfil och sedan ladda ner och klicka nästa nästa nästa, acceptera, acceptera osv 100ggr innan det är klart. Utan bara klicka installera och sedan är det klart.

Ubuntu är i alla fall för mig mycket enkklare än Windows på många sätt, men värt att tänka på är att om något börjar krångla så blir det troligen svårare att lösa än i Windows just därför 95% av världen använder Windows och det är därför många fler som har kunskap om hur du kan lösa ditt problem än problem i Ubuntu. Men jag hoppas att du blir nöjd, för gratis och frihet är gott

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

rekommendrar ubuntu för nybörjare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

båda är bra mint och ubuntu vad ska jag ta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

båda är bra mint och ubuntu vad ska jag ta ?

Jag skulle säga Ubuntu då du säkert kommer känna dig mer hemma i Ubuntu än Mint, men mint är från början baserat på Ubuntu, men baserar sig väl mer på Debian nu för tiden, men då Ubuntu är baserat på just Debian så kvittar det. Båda är bra distributioner och lätta att hantera, men är man helt ny skulle jag välja Ubuntu. Kolla lite själv på screenshots av de båda och se hur du skulle vilja att det ser ut. I grunden är de ganska lika, så utseendet avgör mycket där.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

ok tack alla för svar för välja själv lite nu ! tack alla!

Permalänk
Medlem

Installera Virtualbox och prova på några olika innan du bestämmer dig. Guider finns på Google och Youtube.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Ubuntu eller vilken annan dist som helst inte är Windows, man gör inte på samma sätt för att installera program etc, och Widows programmen fungerar inte rakt av. De flesta fungerar hyfsat via Wine men det ärän sålänge överkurs.
Ubuntu har utmärkta forum där set finns svar på det mesta: http://www.ubuntu-se.org/drupal/, http://ubuntuforums.org/.
Dessa form gäller till stor del Linux Mint också eftersom det är (nästan) samma system i "olika käder".

Permalänk
Medlem

Om det är så att du bara vill snabbtesta för att känna av "linux" så rekommenderar jag som andra här att inte installera det utan köra på en "live-cd". Sen när du är lite varmare i kläderna så kan man köra det virtuellt via exempelvis Virtualbox (https://www.virtualbox.org/). Virtualbox gör så att du kan installera fler operativsystem på din dator och faktiskt köra dem samtidigt som om du hade flera datorer. Detta är ett bra sätt att experimentera utan att riskera att man sabbar sin Windowsinstallation.
Och sen när man känner sig helt säker på att man vill köra Linux fullt ut så kan man antingen dualboota eller installera Linuxdisten över Windows.

Distar JAG skulle rekommendera är Ubuntu/Debian-derivat då dessa är relativt lättarbetade, men jag har inte så stor erfarenhet av Linux på desktoppen då jag är en serversnubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag skulle säga Ubuntu då du säkert kommer känna dig mer hemma i Ubuntu än Mint, men mint är från början baserat på Ubuntu, men baserar sig väl mer på Debian nu för tiden, men då Ubuntu är baserat på just Debian så kvittar det. Båda är bra distributioner och lätta att hantera, men är man helt ny skulle jag välja Ubuntu. Kolla lite själv på screenshots av de båda och se hur du skulle vilja att det ser ut. I grunden är de ganska lika, så utseendet avgör mycket där.

Detta stämmer inte alls. Mint har en version som bygger direkt på Debian men deras numrerade distar bygger fortfarande på Ubuntu och kommer fortsätta göra det. Sen vilket han känner sig mest hemma i om han går från Windows 7 så skulle jag tro att TS känner sig mer hemma i Mint med cinnamon desktop än han skulle göra i Unity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cecar:

Detta stämmer inte alls. Mint har en version som bygger direkt på Debian men deras numrerade distar bygger fortfarande på Ubuntu och kommer fortsätta göra det. Sen vilket han känner sig mest hemma i om han går från Windows 7 så skulle jag tro att TS känner sig mer hemma i Mint med cinnamon desktop än han skulle göra i Unity.

Ja det var det jag menade, att de har en version som bygger på Debian.

Dock skulle jag säga att man känner sig mer hemma med mint och cinnamon om man känner sig hemma och bekväm med Windows 2000.
Det är gjort för att vara snabbt, inte snyggt. Sen är aktivititetsfältet i cinnamon mer som Windows 2000, d.v.s öppnar du 711 program så har du sedan 711 fält nere i aktivitetsfältet vilket blir väldigt rörigt och fult. Ubuntu är mer som Windows 7 på den biten med att man istället för flera stycken breda lister med text på i aktivitetsfältet har programikoner, precis som i Windows 7. Dessutom delar startade program och icke startade program samma fält precis som i Windows 7, till skillnad från cinnamon som är mer som Windows 2000 på den fronten.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580