Kan inte överföra stora filer till Netgear ReadyNAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2003

Kan inte överföra stora filer till Netgear ReadyNAS

Min kompis har en Netgear ReadyNAS (vet inte exakt vilken modell men den har plats för två diskar), och av någon anledning går det inte att överföra stora filer till den. Gränsen verkar gå vid ca 2 GB.

Först trodde jag att diskarna kunde vara formaterade med FAT32, för han sade att det inte gick att föra över DVD-filmer. Men gränsen är alltså lägre än 4 GB. Och den säger inte stopp direkt, den för över ca 2 GB och sedan får man ett felmeddelande om nekad åtkomst.

En annan konstig detalj är att samma fel uppstår om man försöker föra över flera mindre filer i ett svep, alltså där den sammanlagda storleken är över ca 2 GB.

Att överföra åt andra hållet, dvs. hämta filer från NASen, verkar inte vara några problem.

Jag har försökt googla lite men kan inte hitta någon vettig lösning...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

Jag tycker det låter som om diskarna använder fat16 då detta filsystem endast klarar filer som är max 2GB.
Har ni någon möjlighet att kolla vilket filsystem diskarna använder?

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Cyberhof:

Jag tycker det låter som om diskarna använder fat16 då detta filsystem endast klarar filer som är max 2GB.
Har ni någon möjlighet att kolla vilket filsystem diskarna använder?

Ska kolla det, men jag är nästan säker på att det är NTFS. Det är en relativt ny disk.
Men om det motförmodan skulle vara FAT16, borde man inte få felmeddelande direkt då? En för stor fil kan väl inte adresseras alls, och då borde den inte föra över 2 GB innan den märker att det inte funkar?

EDIT: Dessutom borde det väl gå bra att föra över flera mindre filer om det bara var filsystemet som satte begränsningen. T.ex att föra över 4x1 GB, vilket inte går som det ser ut nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Det låter lite som om samba skulle fått frispel, men om det ens är relevant för en ReadyNAS och hur man i så fall skulle komma åt det det vette fasen.
Prova att uppdatera FW och om möjligt att nolla alla inställningar för utdelningar.