Intel SSD 530 får nytt SATA-gränssnitt och formfaktorn NGFF

Permalänk
Melding Plague

Intel SSD 530 får nytt SATA-gränssnitt och formfaktorn NGFF

Ett läckt datablad avslöjar Intel SSD 530 med flashminne i 20 nanometer och en ny krympt formfaktor med det nya gränssnittet SATA Express.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning men känns inte som världens nödvändigaste uppgradering ;P

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

SATA Express verkar spännande, Sandforce verkar... Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul med ny skribent!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

SATA Express verkar spännande, Sandforce verkar... Nej.

Men kliv ur det förgångna någon gång, det var ett tag sedan SandForce hade några problem nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Har inte intels 32/330 ssd sandforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Har inte intels 32/330 ssd sandforce?

Ja, alla intels diskar har sandforce.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Men kliv ur det förgångna någon gång, det var ett tag sedan SandForce hade några problem nu

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vad man menar med "Problem". De har fixat bluescreens, dataförluster, datakorruption, SSD's som helt enkelt inte hittas av systemen med mera med mera. Men kontrolern i sig får fortfarande storstryk av i princip alla andra kontrolers när det handlar om komprimerad data. Det finns helt enkelt ingen anledning att välja en SSD med Sandforce idag då det är en förlegad kontroler. Om de kommer ut med någonting nytt som åtgärdar prestandaproblemen vid komprimerad sata så är det en annan sak. Men 2281 är en gammal kontroler vid det här laget, så det är lite småroligt att du ber mig att sluta leva i det förgångna när du själv anser att Sandforce 2281 är en duglig kontroler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det några av dagens moderkort som har SATA express?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Gb/s! Det är inte bara petighet - det är en åttondel så mycket. Det är alltså 1 GiB/s resp. 2 GiB/s de klarar av (som teoretiskt maximum).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är det några av dagens moderkort som har SATA express?

typ pci e som sitter ovanför de flesta grafikkort på 1x är i stort sett lika
inget nytt direkt bara en annorlunda kontakt som även kan anslutas till sata.

en ssd med användning av pci e finns ju.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944606

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gb/s! Det är inte bara petighet - det är en åttondel så mycket. Det är alltså 1 GiB/s resp. 2 GiB/s de klarar av (som teoretiskt maximum).

När det gäller SATA så är det bara en tiondedel då SATA-protokollet använder två bit/byte för felkontroll. Det blir 1 resp 2 GB/s inte GiB/s då SSD och hårddisskstillverkare använder inte de binära prefixen

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Hur länge kan man använda namn som innehåller "Next" och "Generation". Om fem år är det inte next längre. "Next Unit of Computing", "Graphics Core Next" och nu "Next generation form factor", för att inte tala om "The New Ipad". Var ligger logiken?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Hur länge kan man använda namn som innehåller "Next" och "Generation". Om fem år är det inte next längre. "Next Unit of Computing", "Graphics Core Next" och nu "Next generation form factor", för att inte tala om "The New Ipad". Var ligger logiken?

NTFS håller i sig tycker jag

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Äntligen sata express

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror på vad man menar med "Problem". De har fixat bluescreens, dataförluster, datakorruption, SSD's som helt enkelt inte hittas av systemen med mera med mera. Men kontrolern i sig får fortfarande storstryk av i princip alla andra kontrolers när det handlar om komprimerad data. Det finns helt enkelt ingen anledning att välja en SSD med Sandforce idag då det är en förlegad kontroler. Om de kommer ut med någonting nytt som åtgärdar prestandaproblemen vid komprimerad sata så är det en annan sak. Men 2281 är en gammal kontroler vid det här laget, så det är lite småroligt att du ber mig att sluta leva i det förgångna när du själv anser att Sandforce 2281 är en duglig kontroler.

Tss, du är bara ännu en hater som hatar Sandforce bara för att. Marvell har ett flertal gamla kontrollers som fungerar mycket bra de också och ser aldrig någon klaga på dessa för att de är gamla, trots att de får spö av många Sandforce-enheter. Hur som helst så är prestandan inte längre ett problem vid val av SSD. Åtminstonde inte för 99,9% av användarna.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd

köpte nyss en 520 480 gb

snälla säg att 530 bara är för bärbara

Permalänk
Skrivet av Wully:

Har inte intels 32/330 ssd sandforce?

Skrivet av Bakgrund:

Ja, alla intels diskar har sandforce.

Intel 320 har inte sandforce, den använder intels egna som fanns i G2 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Jag som köpte mig en Intel 520 240 GB precis i helgen...men det verkar ju inte vara världens nödvändigaste uppdatering - snarare i stil med 330 -> 335?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Här måste intel kunna skina med sin marknadsandel. Dom kan troligen göra det bästa av det nya gränssnittet. Man får hoppas att det kommer små smidiga system som kan skyffla mer data än dagens system. Då kan vi börja prata utveckling på rätt plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, alla intels diskar har sandforce.

Intel SSD DC S3700 har en egenutvecklad och ny arkitektur från Intel på kontrollerkretsen och mjukvaran. Så det blir nog en ljusning där för fler segment så småning om.

I övrigt har LSIs uppköp av Sandforce försvagat min tilltro mot LSI, någon mer som är orolig? LSI och Marvell har traditionellt varit stora på lagringsprodukter som styrkretsar för hårddiskar så de bör kunna leverera ordentliga produkter. Frågan är bara om de kan få styr över de som följde med från SF. WDC tog väl dessutom över STs verksamhet i området. Själv tycker jag att just nu känns vad som ändå är uppstickare som Intel och LAMD vara mest intressanta på SSD-styrkretssidan. Utöver Samsung som fortfarande känns okej. De flesta ägs av något konglomerat som har intresse av NAND/SSD-tillverkning nu iaf. På HDD-sidan har antalet tillverkare gått ner till Seagate, Toshiba och Western Digital. Känns ändå kul att det är lite fler spelare aktiva på SSD-sidan. Så det ändå händer lite inom lagringsprodukter som överlag har haft mindre intressanta produkter och massor leverantörer som går ihop.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ja, alla intels diskar har sandforce.

Nej, inte 320, den har Intels egen styrkrets.

Edit: Too late

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Snusfri

Previewbilden såg ut som en Super Mario bana

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Tss, du är bara ännu en hater som hatar Sandforce bara för att. Marvell har ett flertal gamla kontrollers som fungerar mycket bra de också och ser aldrig någon klaga på dessa för att de är gamla, trots att de får spö av många Sandforce-enheter. Hur som helst så är prestandan inte längre ett problem vid val av SSD. Åtminstonde inte för 99,9% av användarna.

Skrivet av Justbecause:

Jasså?! Läser du testet som Sweclockers gjorde så finns det inget som talar för eller emot någon av dem, de är väldigt jämna, du har bara odlat ett hat mot SandForce som du vägrar ta dig ur. Vad mer än det de har rättat till ska de göra för den delen? De har ordnat det som folk klagade på och nu klagar du på det, sluta vara så förbannat svensk 1 sekund och var nöjd någon gång

Skickades från m.sweclockers.com

Menar ni på fullaste allvar att ni blundar för det faktum att Sandforce, per design, har kass prestanda för komprimerad data?

Personligen så tycker jag det gick att ursäkta i början, då de var snabbast på okomprimerat, men nu finns det en uppsjö av kontrolers som är bra mycket bättre även på okomprimerad data, och därför tycker jag inte att Sandforce har någon relevans idag.

Begrip att kritik mot en produkt inte är ett personangrepp, och kritik mot en produkt man själv råkar uppskatta rättfärdigar heller inte personangrepp eller nedsättande kommentarer. Det bidrar inte till något utan får en bara att framstå som en fanboy.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Personligen så tycker jag det gick att ursäkta i början, då de var snabbast på okomprimerat, men nu finns det en uppsjö av kontrolers som är bra mycket bättre även på okomprimerad data, och därför tycker jag inte att Sandforce har någon relevans idag.

Men pris per prestanda ger ändå sandforce övertaget Dock skulle jag med min nuvarande budget personligen köpa en dyrare enhet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Men pris per prestanda ger ändå sandforce övertaget Dock skulle jag med min nuvarande budget personligen köpa en dyrare enhet.

Det beror ju på vad man räknar som prestanda. Det känns inte bra att Sandforce-enheter tuggar data olika beroende på om den är komprimerad eller ej. Men visst... Är man ute efter det billigaste så är det Sandforce som gäller, och problemen de har haft är ju lösta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Menar ni på fullaste allvar att ni blundar för det faktum att Sandforce, per design, har kass prestanda för komprimerad data?

Personligen så tycker jag det gick att ursäkta i början, då de var snabbast på okomprimerat, men nu finns det en uppsjö av kontrolers som är bra mycket bättre även på okomprimerad data, och därför tycker jag inte att Sandforce har någon relevans idag.

Begrip att kritik mot en produkt inte är ett personangrepp, och kritik mot en produkt man själv råkar uppskatta rättfärdigar heller inte personangrepp eller nedsättande kommentarer. Det bidrar inte till något utan får en bara att framstå som en fanboy.

Begrip att testerna säger emot det du säger, det finns ingen som har något speciellt övertag idag alls...kollar du ens de tester som görs? Var inte länge sedan Sweclockers gjorde ett test med slutsatsen:
"I slutändan handlar det om en kompetent samling enheter, där det är svårare än någonsin att utse vinnare. Modellerna har olika styrkor, men samtidigt en del överaskande svagheter där ingen variant känns som det ultimata köpet i alla lägen. Jämfört med vårens test är det fler blandade resultat, där i princip alla modeller visar sämre siffror i något deltest."
Det får mig att undra var alla dessa überbra styrkretsar som du påstår finns nu som tagit över de gamla är någonstans, så sluta bete dig som en hater utan anledning, en hater är oxå en fanboy.
Personligen är jag förälskad i Plextors SSD'er, men har inget illa att säga om Zsandforce för det, hade/har inga problem med den Corsair Force GT jag äger heller, att OCZ hade stora problem med Sandforce betyder inte att alla hade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Begrip att testerna säger emot det du säger, det finns ingen som har något speciellt övertag idag alls...kollar du ens de tester som görs? Var inte länge sedan Sweclockers gjorde ett test med slutsatsen:
"I slutändan handlar det om en kompetent samling enheter, där det är svårare än någonsin att utse vinnare. Modellerna har olika styrkor, men samtidigt en del överaskande svagheter där ingen variant känns som det ultimata köpet i alla lägen. Jämfört med vårens test är det fler blandade resultat, där i princip alla modeller visar sämre siffror i något deltest."
Det får mig att undra var alla dessa überbra styrkretsar som du påstår finns nu som tagit över de gamla är någonstans, så sluta bete dig som en hater utan anledning, en hater är oxå en fanboy.
Personligen är jag förälskad i Plextors SSD'er, men har inget illa att säga om Zsandforce för det, hade/har inga problem med den Corsair Force GT jag äger heller, att OCZ hade stora problem med Sandforce betyder inte att alla hade det.

Skickades från m.sweclockers.com

OCZ hade problem med vissa serier varav en serie använde Indilinx Barefoot (Octane). Deras Agility serie och Vertex serie höll ganska bra klass (om man tänker på priset) där jag och brorsan har varsin Agility i våra datorer och de puttrar på fortfarande utan några som helst problem. Men du har rätt.. Sandforce problem är minimala idag om man jämför för tre år sedan.. Och trots att styrkretsen är "gammal" så är den fortfarande den snabbaste på marknaden.. Säger väl mer om konkurrensen än om Sandforce egentligen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fagerja:

När det gäller SATA så är det bara en tiondedel då SATA-protokollet använder två bit/byte för felkontroll. Det blir 1 resp 2 GB/s inte GiB/s då SSD och hårddisskstillverkare använder inte de binära prefixen

Jo, det stämmer bra att SATA kör så, men det tycks inte gälla SATA Express (eftersom det är baserat på PCIe 3.0).
PCIe 2.0 och lägre kör också 8b/10b (som SATA), men PCIe 3.0 byter till 128b/130b dvs ~1.5% overhead istället för 20%, vilket är hur det blir c:a dubbelt så snabbt trots att de "bara" ökar antalet transfers/sek med 60%.

Här pratar de själva om 1 GB/s per lane mot nuvarande 0.6 GB/s (vilket visar att de tar hänsyn till overhead åtminstone i ena fallet), så jag antar hursomhelst att det är så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200