Windows Server 2012 - Problem att dela ut disk som är ansluten till kontrollerkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2005

Windows Server 2012 - Problem att dela ut disk som är ansluten till kontrollerkort

Hej!

Jag sitter och försöker skapa SMB-resurser av mina hårddiskar i Windows Server 2012. Servern är uppbyggd kring ett ASUS P8H77-I med 6st SATA-portar. De hårddiskar som är anslutna till moderkortet går att dela ut som SMB-resurser. Jag får dock problem när jag försöker ansluta ett 2-ports SATA kontollerkort (LYCOM SATA PE-103).
Disken som är ansluten till kontrollerkortet går inte att dela ut som en SMB-resurs. Jag kommer åt disken på Servern och kan använda den där, men jag kan inte skapa en SMB-resurs. Vad gör jag för fel?
Jag har prövat med ett annat kontrollerkort, så problemet verkar inte vara där. Felet som kommer upp när jag försöker skapa resursen är "Det går inte att skapa mappen i:\ på datorn Server. Det går inte att hitta nätverksnamnet." Alternativs står det "Det går inte att ansluta till administrationsresursen I$ för att kontrollera om mappen i:\ finns på datorn Server."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Kolla att du inte har ställt in "Safely Remove Hardware" på SATA-kontrollern, det kan ha med saken att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av tomle:

Kolla att du inte har ställt in "Safely Remove Hardware" på SATA-kontrollern, det kan ha med saken att göra.

Mycket jobb och annat i livet så jag har inte haft tid med datorn

jag kan inte hitta någon sådan inställning i enhetshanteraren för varken hårddisken eller lagringskontrollern.

Edit:

Jag har prövat att koppla om disken till den interna lagringskontrollern. Men det går inte att dela ut den då heller. Får felmeddelandet "Det går inte att ansluta till administrationsresursen I$ för att kontrollera om mappen I:\ finns på datorn Server". Det känns som det är något med disken? Det är en WD20EARS som är något år gammal. Kan det vara så enkelt?