Hur resetar jag datorn så att alla filer blir raderade så datorn blir som man köptden

Permalänk

Hur resetar jag datorn så att alla filer blir raderade så datorn blir som man köptden

Ja , jag är inget dator proffs precis , någon som kan leda mig typ dator>enheter> typ sådär?, jag behöver rensa min dator då jag inte ska ha den längre , och ska sälja den till en vän, och jag har försökt googla på det

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Bärbar? Du fick förmodligen i så fall skivor med den.

Permalänk

Jag har en stationär dator , men jag fick inte windows 7x64 med "'host'' med , jag har Cyberlink DVD Suite,Nero 9 Essentials dvd, Sapphire installation driver cd, AMD-8 series Utility DVD? nån av dom som jag ska använda för att ta bort allting och göra som det va?

Permalänk
Medlem

Tanka ner http://www.dban.org/ och bränn ut på en skiva/usb minne
Starta upp på skivan.
Let it work it's magic.

*OBS. Ta backup på alla filer du vill spara INNAN du kör det*

Sen kan du installera om den.

Om du har Windows 7 så ta dig en titt här:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

//Simon

Permalänk
Medlem

Nej. Men som Svajmon säger. Kör DBAN på disken så rensar den ALLT. Då får den som köper datorn själv installera ett operativsystem.

Permalänk

Hur gör man en Backup

Permalänk
Medlem

Kopiera det du vill ha till ett annat ställe än på datorn?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HerrNilsson30:

Kopiera det du vill ha till ett annat ställe än på datorn?

Ja det är ju inte världens bästa råd för en som inte är så insatt i datorer, då kanske filerna hamnar i documents istället för skrivbordet.
Dessutom ska han ju sälja hela datorn.

För att säkerhetskopiera dina filer behöver du helt enkelt bara flytta dem till någon annan lagringsenhet. Det kan vara en extern hårddisk, usb minne, dvd-skiva eller varför inte molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja det är ju inte världens bästa råd för en som inte är så insatt i datorer, då kanske filerna hamnar i documents istället för skrivbordet.
Dessutom ska han ju sälja hela datorn.

För att säkerhetskopiera dina filer behöver du helt enkelt bara flytta dem till någon annan lagringsenhet. Det kan vara en extern hårddisk, usb minne, dvd-skiva eller varför inte molnet.

Jag tror inte någon som inte kan backupa vet vad ett moln är Nu när vi ändå var inne på dåliga råd

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HerrNilsson30:

Kopiera det du vill ha till ett annat ställe än på datorn?

Skrivet av Blargmode:

Ja det är ju inte världens bästa råd för en som inte är så insatt i datorer, då kanske filerna hamnar i documents istället för skrivbordet.
Dessutom ska han ju sälja hela datorn.

För att säkerhetskopiera dina filer behöver du helt enkelt bara flytta dem till någon annan lagringsenhet. Det kan vara en extern hårddisk, usb minne, dvd-skiva eller varför inte molnet.

Du missade ordet än.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kagamex:

Jag tror inte någon som inte kan backupa vet vad ett moln är Nu när vi ändå var inne på dåliga råd

Mjo det tror jag nog, så mycket som media snackar om molnet och hur molnet "is the shit". Du får ju några gigabyte molnlagring nuförtiden bara du köper en glass

Skrivet av HurMycket:

Du missade ordet än.

Jag förstår inte hur jag kan ha missat det men det var väll dyslexin som slog in, sorry, my bad

Föresten TS, jag vet inte om det framgick men DBAN kommer ta bort precis allt, inte bara resetta så att du har en clean installation av Windows, så se till att din polare vet det

Permalänk

Jag försökte med systemåterställning men jag kunde inte välja "från" början" , kunde bara reseta datorn 2 dagar från nu , det enda jag vill göra är att ta bort allting som finns , vill bara ha Windows 7 filerna och dom filer datorn behöver för grafikkortet , moderkortet

Permalänk
Medlem

Det kan du inte. Då måste du ominstallera Windows.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Hemmabygge eller Dell/Hp el liknande? Om det är det sistnämda så ligger allting i en gömd partition på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad är det för dator? Hemmabygge eller Dell/Hp el liknande? Om det är det sistnämda så ligger allting i en gömd partition på hårddisken.

Inte alls säkert att det gör eller att den är gömd. Beror helt och håller på vilken modell det är. Men OM det finns är det bara att starta om datorn och välja F10/F11 eller vad det nu står för att starta en recovery på datorn. Alternativt så finns en programvara i datorn du kan bränna ut recovery-skivor med (om det nu är en HP/Dell eller annat färdigbygge).

Permalänk

så om jag ominstallerar Windows 7 , är allting borta då? förutom W7 som är re installerat , det är en dator som komplett har byggt , att är custom made för mitt behov , fasst jag inte har det behovet längre

Permalänk
Medlem

Det kan man säga. Du kan köra verktyget DBAN om du VERKLIGEN vill rensa allt gammalt. Den skriver över allt på hårddisken. Annars försvinner all din gamla information, inkl Windows och allt. Så om du installerar Windows igen blir det som när datorn var ny. Efter det är det bara att installera drivrutiner så är det klart.

Men som någon skrev tidigare. Glöm inte att spara undan bilder/dokument först om du vill ha kvar det.

Permalänk

Ärre bara att stoppa in Windows 7 skivan igen? så kan man ominstallera...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goldenbutles:

Ärre bara att stoppa in Windows 7 skivan igen? så kan man ominstallera...

Ja, det är det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldenbutles:

Ärre bara att stoppa in Windows 7 skivan igen? så kan man ominstallera...

Jepp. Du behöver ju förmodligen produktnyckeln som följde med också.