Permalänk

CPU fan failure

Idag när ja starta upp datorn efter väldigt intensivt spelande efter gårdagen, fick ja CPU fan failure, så ja ryckte upp chassi sidan och kolla om allt gick som de skulle, och allt snurrade på som de brukar, efter mycke tjöt så fick ja igång datorn igen, allt ligger på normal temp. Vad kunde orsaka detta? har använd original kylning sen ja köpte datorn, dvs 1 år tillbaka. Använder mig en av i7a 2600K

Permalänk

I vilken kontakt på moderkortet är processorfläkten ansluten till?
Börjar processorfläkten snurra direkt när du sätter på datorn?

Moderkortet läser nämligen av antalet rpm från den fläkt som är ansluten till kontakten för processorfläkten. Snurrar inte fläkten just när datorn startar, eller om det inte är någon fläkt ansluten alls till just den kontakten sänder bios ut "CPU fan failure"-meddelandet vid post.

Permalänk
Skrivet av Svenjolov:

I vilken kontakt på moderkortet är processorfläkten ansluten till?
Börjar processorfläkten snurra direkt när du sätter på datorn?

Den är kopplad till " cpu fan " kontanten i moderkortet, och den hoppar igång så fort man trycker till på knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_beck:

Idag när ja starta upp datorn efter väldigt intensivt spelande efter gårdagen, fick ja CPU fan failure, så ja ryckte upp chassi sidan och kolla om allt gick som de skulle, och allt snurrade på som de brukar, efter mycke tjöt så fick ja igång datorn igen, allt ligger på normal temp. Vad kunde orsaka detta? har använd original kylning sen ja köpte datorn, dvs 1 år tillbaka. Använder mig en av i7a 2600K

Haft liknande problem med stock kylare själv. Vet inte exakt vad det beror på. För mig kom det efter de tillfällen CPUn var väldigt varm då datorn stängdes av.
Jag löste problemet med att byta till en bättre CPU kylare. Har aldrig fått problemet sen dess.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Skrivet av Robin_beck:

Den är kopplad till " cpu fan " kontanten i moderkortet, och den hoppar igång så fort man trycker till på knappen

Har du startat datorn flera gånger efteråt så du vet om meddelandet återkommer?
Stäng annars av datorn helt och sätt på den igen. Förhoppningsvis var det bara en engångsföreteelse.

Permalänk
Skrivet av Nisse86:

Haft liknande problem med stock kylare själv. Vet inte exakt vad det beror på. För mig kom det efter de tillfällen CPUn var väldigt varm då datorn stängdes av.
Jag löste problemet med att byta till en bättre CPU kylare. Har aldrig fått problemet sen dess.

De får nog bli att inhandla en ny cpufläkt, kanske börjar bli lite trött. Första gången detta hände någonsin efter datorn byggdes ihop

Permalänk
Skrivet av Svenjolov:

Har du startat datorn flera gånger efteråt så du vet om meddelandet återkommer?

Ska göra en omstart och se om de återstår nu direkt!

Permalänk
Skrivet av Svenjolov:

Har du startat datorn flera gånger efteråt så du vet om meddelandet återkommer?
Stäng annars av datorn helt och sätt på den igen. Förhoppningsvis var det bara en engångsföreteelse.

Den startade utan problem, men ska nog ta mig en sväng ner till garaget och använda kompressoren lite! blivit dåligt med rengörning när man bor delvis i en lägenhet och aldrig hunnit att blåsa rent datorn något under veckorna.

Permalänk
Medlem

Min laptop håller på så, typ var tredje gång jag startar den. Jag trycker bara fortsätt ändå för fläkten snurrar och tempsen är OK

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk

Jag tror det går att stänga av det meddelandet i vissa BIOS, är inte säker dock.

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av i bios. Du kan även kolla på vilken intervall fläkten ska snurra i bios. Men har du inget problem med värmen och inte är i behov av att köpa ny pga du har normal temp så disabla cpu_fan monitoring som sagt(lite olika på olika m-b och bios versioner vad det heter)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC