Hur ser jag vilket moderkort jag har? (Packard Bell Ipower X 2.0)

Permalänk
Medlem

Hur ser jag vilket moderkort jag har? (Packard Bell Ipower X 2.0)

Hej,

Har en gammal Packard Bell Ipower X 2.0 Core gaming series som jag skrämt liv i.

Har installerat ett GTX 680 som verkar funka ok.

Så tänkte nu uppdatera den lite mer, så jag har lite frågor.
Tänkte börja med att sätta i lite nya ram minnen och kanske en ny processor. Då dom gamla minnena som sitter i är alla av olika fabrikat och det lägsta på typ 577MHz. Det finns 6 minnes platser. Processorn är en i7920 2.67GHz socket 1366. Går det att byta processor eller är den låst till det här djävulska moderkortet?

Har sökt som en galning efter vad det är för moderkort som sitter i. Och det enda jag kunde hitta var Motherboard FX58 enligt CPU-Z.
Problemet är bara att det går inte hitta ett skit om det.Så jag har ingen aning om hur mycket minne eller vilken hastighet det klarar av.

Någon som har en aning hur jag ska bära mig åt? Eller är det bara köpa ett nytt moderkort?

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av trappa7:

Hej,

Har en gammal Packard Bell Ipower X 2.0 Core gaming series som jag skrämt liv i.

Har installerat ett GTX 680 som verkar funka ok.

Så tänkte nu uppdatera den lite mer, så jag har lite frågor.
Tänkte börja med att sätta i lite nya ram minnen och kanske en ny processor. Då dom gamla minnena som sitter i är alla av olika fabrikat och det lägsta på typ 577MHz. Det finns 6 minnes platser. Processorn är en i7920 2.67GHz socket 1366. Går det att byta processor eller är den låst till det här djävulska moderkortet?

Har sökt som en galning efter vad det är för moderkort som sitter i. Och det enda jag kunde hitta var Motherboard FX58 enligt CPU-Z.
Problemet är bara att det går inte hitta ett skit om det.Så jag har ingen aning om hur mycket minne eller vilken hastighet det klarar av.

Någon som har en aning hur jag ska bära mig åt? Eller är det bara köpa ett nytt moderkort?

Tacksam för svar !

Lär ju stå någonstans på kortet. Plocka av allt från det och se om du kan hitta någon text.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad*

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av trappa7:

Hej,

Har en gammal Packard Bell Ipower X 2.0 Core gaming series som jag skrämt liv i.

Har installerat ett GTX 680 som verkar funka ok.

Så tänkte nu uppdatera den lite mer, så jag har lite frågor.
Tänkte börja med att sätta i lite nya ram minnen och kanske en ny processor. Då dom gamla minnena som sitter i är alla av olika fabrikat och det lägsta på typ 577MHz. Det finns 6 minnes platser. Processorn är en i7920 2.67GHz socket 1366. Går det att byta processor eller är den låst till det här djävulska moderkortet?

Har sökt som en galning efter vad det är för moderkort som sitter i. Och det enda jag kunde hitta var Motherboard FX58 enligt CPU-Z.
Problemet är bara att det går inte hitta ett skit om det.Så jag har ingen aning om hur mycket minne eller vilken hastighet det klarar av.

Någon som har en aning hur jag ska bära mig åt? Eller är det bara köpa ett nytt moderkort?

Tacksam för svar !

Gissningsvis är det ett specialbyggt moderkort som enbart existerar i Packard Bell-datorer, med en djävulskt låst BIOS och väldigt tighta kompabiliteter. Det kan vara så att moderkortet klarar vassare processorer, men i sådana fall är du begränsad till sedan ett bra tag utgångna Nehalem (socket 1366) och då antagligen bara äldre modeller av de processorerna.

Minnesmässigt kör Nehalem 1066 MHz DDR3-minnen, så vilka DDR3-stickor som helst torde fungera så länge man har jämna tretal minnen (3x2, 3x4, 6x2, 6x4). Det stöder antagligen inte 8 GB-stickor.

Kort sagt är en uppgradering av processorn antagligen bara att glömma så länge du inte även byter moderkortet, och gissningsvis är minne inte heller särskilt viktigt då du redan borde ha 6+ GB RAM.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync