i5 eller i7 för livestreaming av spel (Även youtube videos)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="iiGroMyZ;13088164"]Det måste ju gå att streama i 720p, vad är lägsta FPS man kan komma ner i med den uppkopplingen och proseeson?[/QUOT

Med den uppkoppling du har nu tror jag nog du kan glömma 720p, den streamer som jag utgår ifrån så kör 720p60fps med 5 mbit Upload.
Då har han en i7 3770k som encodar via capture card.

Vet att bashur kör ganska hög upplösning med 3 Mbit up eller om det var mer.
Men är Upload bättre med den uppkoppling som du pratar om att byta till, Nedströms har inte så stor betydelse när man streamar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

[QUOTE="nick-li;13088186"]

Skrivet av iiGroMyZ:

Det måste ju gå att streama i 720p, vad är lägsta FPS man kan komma ner i med den uppkopplingen och proseeson?[/QUOT

Med den uppkoppling du har nu tror jag nog du kan glömma 720p, den streamer som jag utgår ifrån så kör 720p60fps med 5 mbit Upload.
Då har han en i7 3770k som encodar via capture card.

Vet att bashur kör ganska hög upplösning med 3 Mbit up eller om det var mer.
Men är Upload bättre med den uppkoppling som du pratar om att byta till, Nedströms har inte så stor betydelse när man streamar.

Vad tror du man kommer upp i för uppspeed med https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/bredband/abonnemang/30mbit.product#5

EDIT: Vad menas med detta? 12 Mbit/s uppströms hastighet kan enbart levereras på uppgraderade stationer där bredband levereras med vdsl-teknik samt att avståndet tills stationen är max 1500 meter. För bredband baserad på adsl-teknik är hastigheten uppströms upp till 2,5 Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Det måste ju gå att streama i 720p, vad är lägsta FPS man kan komma ner i med den uppkopplingen och proseeson?

Nu tycker jag det verkar bli bra resultat när man kör 720p 30fps. Verkar bli ca 1,4-1,5 mbit. Blir väl förmodligen värre i ett first person-spel än i starcraft visserligen.

Nånstans borde man ju nå en gräns när det är bättre att köra lägre upplösning än högre komprimering. Men jag har provat runt för lite för att bedöma.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nu tycker jag det verkar bli bra resultat när man kör 720p 30fps. Verkar bli ca 1,4-1,5 mbit.
Nånstans borde man ju nå en gräns när det är bättre att köra lägre upplösning än högre komprimering. Men jag har provat runt för lite för att bedöma.

Men det blir ju en bra början iaf, vet ju inte exakt hur långt jag har till närmsta station, om jag har minder än 1.5km ska jag tydligen kunna få upp till 12mbit/s upp om farsan köper de nya bredbanded vi har tänkt oss, annars är det upp till 2.5 mbit/s tror jag. Och det suger ju och telia säger tydligen inte heller om man frågar dom hur långt bort man bor exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Men det blir ju en bra början iaf, vet ju inte exakt hur långt jag har till närmsta station, om jag har minder än 1.5km ska jag tydligen kunna få upp till 12mbit/s upp om farsan köper de nya bredbanded vi har tänkt oss, annars är det upp till 2.5 mbit/s tror jag. Och det suger ju och telia säger tydligen inte heller om man frågar dom hur långt bort man bor exakt.

Hmm, dom svarade på mig o sa 1900-2000meter ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Men det blir ju en bra början iaf, vet ju inte exakt hur långt jag har till närmsta station, om jag har minder än 1.5km ska jag tydligen kunna få upp till 12mbit/s upp om farsan köper de nya bredbanded vi har tänkt oss, annars är det upp till 2.5 mbit/s tror jag. Och det suger ju och telia säger tydligen inte heller om man frågar dom hur långt bort man bor exakt.

Fast det var väll endast om den statinen körde vdsl ist för adsl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Fast det var väll endast om den statinen körde vdsl ist för adsl?

Såhär står de i beskrivningen när man ska beställa bredbandet: 12 Mbit/s uppströms hastighet kan enbart levereras på uppgraderade stationer där bredband levereras med vdsl-teknik samt att avståndet tills stationen är max 1500 meter. För bredband baserad på adsl-teknik är hastigheten uppströms upp till 2,5 Mbit/s.

Klicka här för att ta komma dit

EDIT: Såhär står det också: Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL.

EDIT IGEN: När jag sökte på min exakta addres (Gata & Gatunummer) fick jag detta resultatet: LINK

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Hmm, dom svarade på mig o sa 1900-2000meter ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Vart kollade du upp de?

EDIT: Behöver bara veta om det är mer eller mindre än 1.5KM till närmsta uppgraderade station

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Vart kollade du upp de?

EDIT: Behöver bara veta om det är mer eller mindre än 1.5KM till närmsta uppgraderade station

Telias chat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av iiGroMyZ:

Kommer inte klocka den så då spelar de vell ingen roll?

Det vet du inte. Du kommer ångra dig den dag en klockad 3770K räcker gott för det du ska göra och så sitter du med en 3770.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jo. I xsplit sätter jag codec som "AverMedia H.264" istället för X.264. Varför skulle det fungera bättre med två st kort?

Edit: Till twitch alltså. Men jag har visserligen ställt in twitch manuellt istället för att använda den färdiga. Något man bör göra oavsett.

Du kan bara encoda eller fånga video med kortet, inte både och. Därför behöver du 2 kort om du ska använda H/W med Xsplit. Ett som fångar och ett som encodar... Använder du RECentral kan du göra både och. Streamar du blir det dock dålig bild.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Du kan bara encoda eller fånga video med kortet, inte både och. Därför behöver du 2 kort om du ska använda H/W med Xsplit. Ett som fångar och ett som encodar... Använder du RECentral kan du göra både och. Streamar du blir det dock dålig bild.

Ja exakt. Man kan encoda med kortet om man inte fångar video med det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag tror ändå att en i5 skulle fungera, men det är klart att det är bättre med i7.

Hittade en tråd på XSplit där det diskuteras om just CPU-kraft lite hej vilt om du orkar läsa igenom den.

http://www.xsplit.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=918

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jag tror ändå att en i5 skulle fungera, men det är klart att det är bättre med i7.

Hittade en tråd på XSplit där det diskuteras om just CPU-kraft lite hej vilt om du orkar läsa igenom den.

http://www.xsplit.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=918

Tackar