Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Rekommendationer för vattenkylning

Jag skall ge mig på att vattenkyla min dator och är en nybörjare på detta. Tanken är att CPU+grafikkort skall kylas, och jag skall bygga ihop en egen radiator ovanpå chassiet. Radiatorn kommer bestå av 4 vändor fram och tillbaka i kopparrör, det kommer med andra ord inte vara speciellt mycket flödesmotstånd i radiatorn.

Jag har du två huvudsakliga frågor, vilken innerdiameter borde slangarna ha? 10mm?

Dessutom så undrar jag vilken pump jag borde välja för systemet, första prioritet är ljudnivå, målet är att försöka ha radiatorn passiv, men eventuellt ha fläktar som kan slås på om systemet belastas riktigt hårt. Så helt enkelt, vilken pump borde jag titta på?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av cheben:

Jag skall ge mig på att vattenkyla min dator och är en nybörjare på detta. Tanken är att CPU+grafikkort skall kylas, och jag skall bygga ihop en egen radiator ovanpå chassiet. Radiatorn kommer bestå av 4 vändor fram och tillbaka i kopparrör, det kommer med andra ord inte vara speciellt mycket flödesmotstånd i radiatorn.

Jag har du två huvudsakliga frågor, vilken innerdiameter borde slangarna ha? 10mm?

Dessutom så undrar jag vilken pump jag borde välja för systemet, första prioritet är ljudnivå, målet är att försöka ha radiatorn passiv, men eventuellt ha fläktar som kan slås på om systemet belastas riktigt hårt. Så helt enkelt, vilken pump borde jag titta på?

Tack på förhand

Ska du bygga en radiator av bara rör? En radiator består av flänsar också som leder bort överskottsvärmen, utan dessa kommer inte tillräckligt med värme att ledas bort.
Slangdiameter är mindre viktigt. 10-15mm går bra. Pumpar... jag har en Laing DDC-1PlusT/12V Pump och den är väl tyst (?) men jag har inget att jämföra den med. Den är dessutom ganska overkill i ditt fall.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Om du ska göra vad jag tror att du ska göra...dvs att göra en egen slinga av kopparrör?
Så tror jag inte det räcker med bara det, du måste ha någon form av kylflänsar som ökar avkylningsytan som är fäst till rören och naturligtvis fläktar som för bort den varma luften.
Dimensionen på slangar kan jag inte uttala mig om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Det skall självklart sitta flänsar på rören, annars hade jag behövt någonstans runt 30-40m, vilket blir lite tungt och trångt ^^ Det var mest för att ge en uppfattning om hur tungt det kommer vara för vattnet att gå igenom radiatorn. Men, kommer det räcka med en klenare som har en tryckhöjd på, säg 2,2m?