Intel kräver pekskärm och Wireless Display i nästa generation Ultrabook

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag läst/hört någonstans att som det ser ut nu med dagen teknik så det skulle det förbruka väldigt mycket energi om du tänker på riktig trådlös el och inte någon slags induktionsplatta som man lägger luren på.

Hade la tänkt mig att någon slags platta som sitter vid sidan av touchpaden, som man sedan lägger mobilen på så ska den laddas. Kanske blir svårt att införa, men jag tycker det hade varit grymt.

Permalänk
Medlem

Pekskärm? Fingeravtryck i massor på min skärm - nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Hade la tänkt mig att någon slags platta som sitter vid sidan av touchpaden, som man sedan lägger mobilen på så ska den laddas. Kanske blir svårt att införa, men jag tycker det hade varit grymt.

Det hade ju varit något!
Just den lösningen är nog "enklare" att implementera än man tror skulle jag tro. Är väl bara så att båda enheterna har stöd för induktionsladdning så går det.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv

Widi, fine. Touchscreen...krav? Neeeej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Pekskärm? Microsoft, sluta peta i Intels näsor!

Vill inte ha snor på skärmen tack... Suck.

Köp AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Inte heller intresserad av touchskärm på en ultrabook.
Och som någon hävde ur sig att man ska strunta i att köpa det om man inte vill ha det.
Andelen datorer (med Intelprocessor) i marknadssegmentet där märkningen ultrabooks härjar som inte har den märkningen lär ju minska och försvinna. Så tillverkare tvingar sig till att följa ultrabookmärkningen och därmed häva in pekskärm. Någon kanske göra en separat modell men de kanske inte är en toppmodell.
Hade det varit ett rekommenderat tillägg kunde de göra en touch edition av sina modeller också.
Och som påpekat, upplösningen borde upp en smula.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Tillverkare kan ju fortfarande göra datorer utan touchscreen, men de kommer inte att få ta emot de "incentives" som intel ger ut för att följa Ultrabook speccen.

Precis, därför det är dumt att lägga med det som ett krav, där riskerar vi att fokus från tillverkarna flyttas till just bärbara med pekskärmar och att det är dessa datorer man pushar för att folk skall köpa.

Skrivet av dlq84:

"pointless", var det en pun?

Pun intented!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag blir så jävla trött på gnällandet angående pekskärmar. Köp inte med pekskärm om det stör er så jävla mycket!@#?
Och köper ni med pekskärm, ge fan i att använda funktionen? Det är en funktion bland flera andra som i sådana fall inte används.

How hard can it be?

Problemet är att pekskärmar gör datorerna dyrare... Jag och många andra vill inte betala massa extra för någonting som är totalt onödigt och som vi aldrig kommer använda.

That is the problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ja, företagen bruka överdrivit batteritiden. Tills jag ser oberoende tester så bruka jag räkna med 50% av tiden tillverkarna lovar vid vanlig användning.

Japp, det är riktigt. När de mäter upp batteritiden gör säkert "alla" det på bästa optimala sätt för att det ska se ut som det klarar mer än vad det gör. Tyvärr är det verkligen långt ifrån realistiskt användande. Längtar starkt till den dagen vi får ett batteri, låt oss säga till en bärbar, som klarar en månads användning alternativt att den trådlösa laddningen blivit så bra och med lång räckvidd att det räcker och ha en eller ett par "sändare" i väl utvalda eluttag i hemmet som laddar alla ens enheter "hela tiden" eller när det behövs.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Dumpa pekskärmen och satsa på hårdare krav på touchpad, tangentbord och skärm.

Jag skulle försöka att gå från MacBook till highend Ultrabook nyligen då jag inte gillar Apples senaste utveckling men fortfarande så duger inte touchpaden så nu är jag tillbaka på MacBooks igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MrNeikter:

Problemet är att pekskärmar gör datorerna dyrare... Jag och många andra vill inte betala massa extra för någonting som är totalt onödigt och som vi aldrig kommer använda.

That is the problem!

Men det kommer ju alltid finnas saker du inte använder på en dator som drar upp kostnaden, använder du varenda port och funktion i din nuvarande dator exempelvis?

Iomed att pekskärmar blir vanligare (vilket de borde bli om det är ett Ultrabook-krav) så kommer tekniken inte bli så dyr, jag har försökt hitta uppgifter på vad tekniken egentligen kostar idag med lyckas inte hitta något, det är ingen jätteavancerad teknik så LCD-panelen kommer fortfarande vara den dyra delen i skärmen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]