Räcker radiatorn? Vad genererar mest värme, cpu eller gpu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2012

Räcker radiatorn? Vad genererar mest värme, cpu eller gpu?

Tjosan!

Sitter just nu med ett vattenkylningssytem som kyler endast cpu. Det är en i5-2500K, 1,4V @ 4,5 Ghz. Som radiator har jag ett värmepaket från en bil. Radiatorn har mycket täta flänsar och under den sitter 2 st Kaze ultra 3000, alltså 38mm tjocka fläktar med bra tryck som pressar luft igenom min radiator.

Hursomhelst, har jag nu fått ett vattenblock till mitt HD7950-kort, och vill ansluta det till min loop. Med bara cpu i loop och fläktar på max toppar processorn 59 grader efter långt stabilitettest i Prime95.

Så nu undrar jag, hur mycket värme genererar ett grafikkort i förhållande till cpu? Kan tillägga att jag tänker överklocka graffet ganska hårt...Tror ni jag klarar mig på den radiatorn jag har, eller tror ni jag måste lägga till en extra? (Vill gärna ligger under 70 grader på både cpu & gpu vid spelande)

Om jag behöver mer så har jag ett värmepaket till liggandes, vars kanaler dock är i mässing...Har hört historier om att det går både hur bra som helst och att det går käpprätt åt helvete om man blandar metaller. Är det en stor och onödig risk att blanda, hör gärna fler åsikter från folk med egna erfarenheter.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Ett grafikkort genererar en hel del mer värme än en cpu. Har du såpass höga temps som 59 grader redan med bara CPUn så tvivlar jag starkt på att det är en bra idé, eller ens genomförbart, att koppla in en överklockad GPU på samma loop.

Jag hade nog inte heller blandat metaller, känns som en onödig risk när "riktiga" radiatorer är påpass billiga ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av D_lyl:

Ett grafikkort genererar en hel del mer värme än en cpu. Har du såpass höga temps som 59 grader redan med bara CPUn så tvivlar jag starkt på att det är en bra idé, eller ens genomförbart, att koppla in en överklockad GPU på samma loop.

Jag hade nog inte heller blandat metaller, känns som en onödig risk när "riktiga" radiatorer är påpass billiga ändå.

Okej, attans

Har köpt 2 st ordentliga värmepaket som den jag beskrev, med mässingskanaler och kopparflänsar. Tänkte ersätta min alu-rad med de 2, men visade sig att den ena inte höll tätt., och att då byta till bara en som är i koppar istället är lönlöst...

Jo, pris är alltid relativt, mina kopparradiatorer kostade 36 resp 1 kr på tradera

Jag får ta mig en funderare, tackar för svar