Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

I fall där luftflödet i chassit inte är optimalt, har vattenkylare en fördel iom att de skickar ut varmluften direkt. Men den högre ljudnivån, priset och den större risken för att kylaren ska gå sönder är nackdelar som väger tyngre. En lufkylare har 1-3 rörliga delar(fläktar) som kan slitas ut, en vattenkylare har förutom fläktar, en pump, slangar och slangfästen som kan åldras.

Ska du göra det gör det för utseendet, för ett par grader är det inte värt.

Håller med till 100%

Permalänk
Medlem

Fördelen med luftkylning är att det kommer att kyla även om det går sönder, Är man inte hemma och pumpen går sönder till vattenkylningen och datorn är på så lär din CPU ryka.

Glömde nämna att luftstyrda kylare oftast kyler RAM-minnet en del till skillnad ifrån vattenstyrda.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Fördelen med luftkylning är att det kommer att kyla även om det går sönder, Är man inte hemma och pumpen går sönder till vattenkylningen och datorn är på så lär din CPU ryka.

Glömde nämna att luftstyrda kylare oftast kyler RAM-minnet en del till skillnad ifrån vattenstyrda.

Det verkar vara mycket mer fördelar med luftkylning, synd att jag inte tänkte på detta när jag skaffade h70...

Permalänk
Skrivet av Ozko:

Fördelen med luftkylning är att det kommer att kyla även om det går sönder, Är man inte hemma och pumpen går sönder till vattenkylningen och datorn är på så lär din CPU ryka.

Glömde nämna att luftstyrda kylare oftast kyler RAM-minnet en del till skillnad ifrån vattenstyrda.

jadu är man inte hemma o de går sönder som du säger, så är de fan inte kul o punga ut över kanske 1000 spänn igen:s, + ny cpu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slashnixx:

jadu är man inte hemma o de går sönder som du säger, så är de fan inte kul o punga ut över kanske 1000 spänn igen:s, + ny cpu

Har du en modern CPU så är nog risken liten att den går sönder vid pumphaveri, för såvitt jag vet ska den klocka ner sig eller stänga av sig helt om temperaturen blir för hög.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

I fall där luftflödet i chassit inte är optimalt, har vattenkylare en fördel iom att de skickar ut varmluften direkt. Men den högre ljudnivån, priset och den större risken för att kylaren ska gå sönder är nackdelar som väger tyngre. En lufkylare har 1-3 rörliga delar(fläktar) som kan slitas ut, en vattenkylare har förutom fläktar, en pump, slangar och slangfästen som kan åldras.

Ska du göra det gör det för utseendet, för ett par grader är det inte värt.

Håller med. Min Noctua är tystare än skräpet Corsair H80i jag köpte. Orkar inte ta det igen varför jag tycker den kylaren är av sämre kvallité än priset. Men anledningen att de sitter kvar är att det blir mer plats i chassit för fingrarna än med den gigantiska Noctua.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

helt onödigt att skaffa en dyr processorkylare om du inte måste klocka pga tex folding. din 3570k kommer inte flaska, om du inte kör en helt brutal setup med grafikkort. och med en vanlig hyper 212 så låter det mindre + du når utan problem 4ghz.

en annan väldigt viktig anledning till att du skulle kunna skaffa den är ju entusiastsynpunkten. jag har lagt ut cirka 4k på vattenkylning på min dator och jag spelar knappt. tycker bara att det är kul att skruva!