Temperaturen har oförklarligt sjunkigt i min processor!!?

Permalänk

Temperaturen har oförklarligt sjunkigt i min processor!!?

När min dator var ny låg temperaturen konstant på kring 67-77 c. Men nu efter några månader så har medeltemperaturen sjunkit till kring 50 c. Jag gör samma saker på datorn som förut och har inte installerat om nått OS eller liknande. Jag blev oroligt för att det kanske blivit nått fel på processorn men alla cores har en temperatur kring 50 c, och när jag testar loaden så stiger den.

Vad i helvete kan detta bero på? Förändringen är konstant, de första 4-8 veckorna låg den på 70-80 och nu sen nåra veckor konstant kring 50?

Har en Intel Core i7 3770K 3,5 Ghz ivy bridge

Permalänk
Medlem

Brukar det inte vara så att kylpastan sätter sig och blir bättre efter ett tags användning? Vet inte hur mycket detta påverkar men det bör ju vara positivt att du nu fått en lägre temp än tidigare.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Är det inte så att kylpastan har "brännt in" sig då? Brukar ta ett tag innan pastan satt sig ordentligt. Om det tar en månad vet jag dock ej

Edit: Som sagt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

En förklaring kan vara att det tar ett tag för kylpastan att bränna in ordentligt. Sen kanske omgivningstemperaturen har sjunkit. Någon kabel kanske har flyttat på sig och förbättrat luftflödet.
Låter för övrigt som en väldigt hög idle-temp, alltså 67-77. Känns mer normalt med 50c, lite beroende på vad du har för kylning till cpun så klart.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

För mig har det gått åt andra hållet :/
Du har inte lite svalare inne då, nu när det är vinter?
Öppnar jag balkongdörren sjunken tempen i burken från ~40 till runt 25 grader och Cpu tempen droppas lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verner_1980:

När min dator var ny låg temperaturen konstant på kring 67-77 c. Men nu efter några månader så har medeltemperaturen sjunkit till kring 50 c. Jag gör samma saker på datorn som förut och har inte installerat om nått OS eller liknande. Jag blev oroligt för att det kanske blivit nått fel på processorn men alla cores har en temperatur kring 50 c, och när jag testar loaden så stiger den.

Vad i helvete kan detta bero på? Förändringen är konstant, de första 4-8 veckorna låg den på 70-80 och nu sen nåra veckor konstant kring 50?

Har en Intel Core i7 3770K 3,5 Ghz ivy bridge

Har du stress testat datorn på sistone? Försäkra dig om att alla hästar är hemma hos processorn.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Var din idle-temperatur över 60 grader förut alltså? Som sagt låter det väldigt varmt. Vad har du för temperatur vid full load? Kylaren är kanske felmonterad.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

När pastan bränner in sig brukar de ge ca 1-2 C
Inte, 30C

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Är det inte så att kylpastan har "brännt in" sig då? Brukar ta ett tag innan pastan satt sig ordentligt. Om det tar en månad vet jag dock ej

Edit: Som sagt

Vilken lycka om det är så detta hade jag ingen aning om! Var orolig för min idle-temperatur tidigare.

Skrivet av Dallebull:

För mig har det gått åt andra hållet :/
Du har inte lite svalare inne då, nu när det är vinter?
Öppnar jag balkongdörren sjunken tempen i burken från ~40 till runt 25 grader och Cpu tempen droppas lika mycket.

Nej! Snarare varmare, min värd höjde temperaturen med flera grader för att jag bråkade för ett tag sen.

Skrivet av Nisse86:

Har du stress testat datorn på sistone? Försäkra dig om att alla hästar är hemma hos processorn.

Ja! Har kört i load och inga processer som verkar avbrytas eller liknande även i mycket höga temperaturer.

Skrivet av Saeon:

Var din idle-temperatur över 60 grader förut alltså? Som sagt låter det väldigt varmt. Vad har du för temperatur vid full load? Kylaren är kanske felmonterad.

Jag gjorde en tråd om det också här och många sa då att det var väldigt varmt. Då hade jag absolut inga program öppna och det var alltid precis när jag startat datorn och sen blev det aldrig svalare än så. Kollade upp det då och läste att den här processorn klarar av att vara mycket varm men är ju ändå bra att den sjunkit nu antar jag?

Skrivet av iSw3de:

När pastan bränner in sig brukar de ge ca 1-2 C
Inte, 30C

Hmm. Vad kan det bero på då om detta stämmer? Har svårt att tro att några kablar flyttat sig eller liknande för har inte flyttat datan eller stött till den vad jag kan minnas. Det är alltså en genomsnittlig och konstant förändring på ca 17 grader minst

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta kylpasta och montera om kylaren, och nej, du kan inte tjäna 17C på att bränna in pastan

Permalänk
Medlem

Vinter påverkar ganska mycket man har det svalare inomhus, solen värmer inte även om den skiner
Sen när sommaren kommer och det blir kanske värmebölja så förvandlas den nu svala CPU till nått som funkar att steka ägg på istället

Nåja en i7 3770K med stockkylare kan nog gå upp till nästan 80c vid skaplig belastning och lite varmare klimat, och kanske 65-70 vintertid

Visa signatur

Acer Predator Helios 300