Windows8 med hyper-v

Permalänk

Windows8 med hyper-v

Hejsan.
Jag har tänkt att sätta upp en server hemma med några virtuella servrar.
Tanken är att jag ska ha en filserver, backup, media och några testmaskiner.
Så min fråga blir om windows8 med hyper-v är ett bra val eller ska jag prova att köra esxi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ESXi imo. Windows 8 med Hyper-V tar onödiga resurser. Så är det ju Windows också.

Permalänk
Inaktiv

Hyper-V på windows 8 är riktigt buggigt, tyvärr. Jag har haft jätteproblem med nätverkskortsdrivrutiner som slutar svara, USB-host som kraschar, CPU-Clock som inte stämmer, dålig diskprestanda osv osv. Jag gick VMware-vägen istället. Beprövad och stabil produkt och esxi är dessutom gratis.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är väl bra om du vill använda datorn som desktopdator också, annars kan du ju ge dig på Server 2012 med Hyper-V istället.

Sen finns XenServer också och om jag inte är helt ute och cyklar erbjuder det lite mer funktionalitet i sin gratisversion än vad ESXi gör.

Permalänk

Okej. Har provat lite med hyper-v på en annan win8 men det var lite knepigt med nätverket.
Får prova esxi istället
Kan man använda tex win server 2008r2 som backup i virtuell miljö och kopiera andra system och personliga filer eller finns det någon backup funktion i esxi?
Aldrig använt de så är lite osäker på vad den har för funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allfredos:

Okej. Har provat lite med hyper-v på en annan win8 men det var lite knepigt med nätverket.
Får prova esxi istället
Kan man använda tex win server 2008r2 som backup i virtuell miljö och kopiera andra system och personliga filer eller finns det någon backup funktion i esxi?
Aldrig använt de så är lite osäker på vad den har för funktioner

Backup kan du köra precis som om det vore en fysisk server. Bäst är att ta backup på virtuell nivå. Du kan göra backup med ESXi men då gör du backup på hela virtuella servern och inte på specifika filer, mappar osv.