Permalänk

Be-quiet vs Noctua Radiator kylning ?

hejsan.

Jag skall inhandla mig en eller två nya radiator kylare till min H60 då den låter ganska mycket så jag är inte så värst nöjd med det.

Min fråga är vilken som är bäst för radiator kylning, för det bästa luft flödet samt ljud nivå och om be quiet enns funkar optimalt med radiator kylning?

Men jag vet inte om be quiet funkar lika bra för radiator kylning just för att dom inte kan täta runt radiatorn då dom är runda och inte fyrkantiga som noctua.

Sen är det även inte 4-pin på be quiet, är detta något som kommer att ställa till med problem för en, eller går detta bara att justera med Asus Fan expert 2?

Jag har Tidiagare haft problem med att en dator vägrar starta om det inte är en 4pins inkopplad till cpu ingången?

Jag har be quiet nu som chassi fläck och är sjukt nöjd med deras låga ljud nivå samt höga luft flöde samt snygga designe! så skulle vilja fortsätta med detta!

  1. http://www.netonnet.se/CompareView/7065?itemList=180234&compa...

  2. Se en jämförelse på alla fläckarna här!

Jag är lite halv kass på just fläktar..

Ifall det skulle vara så att någon kunde ge mig något gott ord så skulle detta verkligen uppskattas!

Permalänk
Medlem

Fästen till Be Quiet behöver moddas för att funka på en radiator. Jag använder dem själv både på en H60 och en vanlig 240-radiator.
Du kan göra dem täta mot radiatorn, vänd på hörnen som är löstagbara så kommer de endera nära eller längre ifrån vad du nu monterar dem emot.
Luft som rör sig i en riktning vill ogärna vika av 90 grader utan hinder, så ev. liten glipa orsakar inte direkt några mätbara förluster, teorin säger snarare att det ska sugas in luft därifrån.

Vilket som är bäst är svårt att säga, är nog ingen som testat dessa fläktar mot varandra just p.g.a. modifieringen som behövs för att användas på radiatorer på Be Quiet fläktarna. Sen finns det såklart de som säger att Noctua är bäst, likväl som Be Quiet är bäst men du ska nog inte lyssna på någon av dem
Har du ett tema i burken, gå vidare med det om du orkar med att modda fläktarna lite, annars kör noctua om du bara vill skruva dit och det ska funka.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!