Sharp gör 32-tummare med 4K-upplösning och pekfunktion

Permalänk
Melding Plague

Sharp gör 32-tummare med 4K-upplösning och pekfunktion

Många efterfrågar högre upplösning på skrivbordet. Japanska Sharp levererar en ny 32-tummare med 4K för pengastinna kunder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns som att vi ÄNTLIGEN börjar få se lite högupplösta skärmar! Nu ska de bara gå ner i pris också

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Master of Overkill

Men va fan ge mig ett pris på 20k-25k så KÖPER JAG DEN !!!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

asså, sitta inom en armlängds avstånd (antar att den ska användas till datorn) till en 32" kan ju knappast vara hälsosamt för ögonen och huvudet. Har svårt att förstå varför man vill ha touch i en så stor skärm?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Gött! Kan man äntligen kladda ner sin sprillans nya 4K HD skärm med sina ostbågsfeta fingrar!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Det var ju inte länge sedan det handlade om hundratusentals kronor för 4k, det här går nästan snabbare än man förväntade sig.

Visa signatur

Desktop) Chassi: Fractal Design Define R3, GPU: 2xGTX 560ti @1000mhz, CPU: Phenom II X4 965, HDD: Seagate 1TB , PSU: Corsair TX 850W, Mobo: Gigabyte GA-990FXA-UD3, RAM: Corsair Vengeance 8GB, Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC360.
Laptop) MacBook ~ 2010

Permalänk
Medlem

Edge-led? De behagar skämta? Totalruttet. No deal.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett rätt schysst practical joke, om något.

Skrivet av Marticus:

asså, sitta inom en armlängds avstånd (antar att den ska användas till datorn) till en 32" kan ju knappast vara hälsosamt för ögonen och huvudet. Har svårt att förstå varför man vill ha touch i en så stor skärm?

Har en skärm inte fingeravtryck och fettfläckar så är den inte 2010-talistisk nog!

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå 4K för att titta på bilder tagna av en fin kamera. Men vad finns det för anledningar med en sån upplösning för filmtittande, surfande eller spelande (förutom "för att vi kan" )?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

Sjukt dyr.
Touch suger, helt jävla värdelöst på icke-handhållna enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jag kan förstå 4K för att titta på bilder tagna av en fin kamera. Men vad finns det för anledningar med en sån upplösning för filmtittande, surfande eller spelande (förutom "för att vi kan" )?

Av samma anledning som vi inte har 640*480 som standardupplösning längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Edge-led? De behagar skämta? Totalruttet. No deal.

Fast det finns ju "edge-lit" som funkar perfekt, t.ex LG's nanoLED.
Men visst jag håller med, verkar som dom satsat på tunn profil vilket ju betyder att det är bling dom är ute efter inte att göra en så bra skärm som möjligt.
Och pekfunktion ? ....... annat än i situationer där man inte vill ha mus/t-bord så ser jag ingen som hellst poäng med pek till en riktig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

asså, sitta inom en armlängds avstånd (antar att den ska användas till datorn) till en 32" kan ju knappast vara hälsosamt för ögonen och huvudet. Har svårt att förstå varför man vill ha touch i en så stor skärm?

Jag (och mååånga andra) sitter på 30" nu och skulle mycket väl kunna tänka mig 2" till
Och troligen hamnade dom på just 32" för att det är vad deras paneltillverkares minsta pixelstorlek är just nu.

Permalänk

Om denna med LED och 4K går lös på runt 47000 kronor vågar man knappt tänka på vad en OLED med 4K kan kosta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Najs, det var på tiden, nu ska bara priset gå ner från deras drömbelopp.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på att det inte är 50hz som vanliga TV-paneler.. Vore kul att ha en 4K 32" monitor men 50hz (onödiga pengar om något!).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Så, nu fick alla "ge mig 4K skärm" SweC:are äntligen sin önskan uppfylld Köp!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Av samma anledning som vi inte har 640*480 som standardupplösning längre.

Och denna anledning är?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jetblack:

Och denna anledning är?

Samma som varför vi inte har 56k-uppkoppling längre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Den som först släpper en 21,5" OLED med 4K vinner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bort med pek skiten.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag (och mååånga andra) sitter på 30" nu och skulle mycket väl kunna tänka mig 2" till
Och troligen hamnade dom på just 32" för att det är vad deras paneltillverkares minsta pixelstorlek är just nu.

men hur nära sitter du den då? kan du peta på skärmen med "80% utsträckt arm"?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Och denna anledning är?

Ja du kan ju försöka föreställa dig skillnaden och fundera ut det själv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Samma som varför vi inte har 56k-uppkoppling längre.

Och denna anledning är :p?

Nej, skämt åsido. Jag förstår att ni tycker att ni är roliga och att det är självklart att mer är bättre hrrdrr osv. Men kan någon kunnig inom området ge en aspekt med 4K som gör att filmtittande och spelande blir på något sätt bättre på en så förhållandevis liten skärm som 32" (jämfört med t.ex. 32" 1080p)? I biografstorlek kan jag se den uppenbara fördelen med högre detaljrikedom. Men när jag sitter här och glor på min kassa 1680x1050 på en meters avstånd och vara knappt kan utröna en pixel ifrån smuts på skärmen, vad är den stora fördelen med 4K?

Jag är bara besviken över antalet 120Hz+ IPS/PLS-skärmar och undrar varför folk är så glada i 4K...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Härligt! En sådan för runt 10 000:- hade inte varit fel.
Gillar touch-funktionen, använder en Just mobile penna på mina enheter så inga problem med feta fingeravtryck.

Permalänk
Medlem

En sån här med Vesa(100x100)-fäste hade gärna fått ersätta mina två nuvarande skärmar.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Till er som undrar varför man behöver så hög upplösning: det är ungefär vad som krävs för att uppnå "Retina"-effekten vid 32 tum och normalt tittavstånd för den storleken.

Vi får ut ungefär 138 PPI vid 3840x2160 @ 32 tum. Vid normal syn måste man då gå närmare än ca 60 centimeter från skärmen för att kunna urskilja enskilda pixlar. Med andra ord; text och allt annat får perfekt skärpa vid normalt tittavstånd på en 32-tummare om man kör 4K-upplösning. Men samtidigt är det inte överdimensionerat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jetblack:

Och denna anledning är :p?

Nej, skämt åsido. Jag förstår att ni tycker att ni är roliga och att det är självklart att mer är bättre hrrdrr osv. Men kan någon kunnig inom området ge en aspekt med 4K som gör att filmtittande och spelande blir på något sätt bättre på en så förhållandevis liten skärm som 32" (jämfört med t.ex. 32" 1080p)? I biografstorlek kan jag se den uppenbara fördelen med högre detaljrikedom. Men när jag sitter här och glor på min kassa 1680x1050 på en meters avstånd och vara knappt kan utröna en pixel ifrån smuts på skärmen, vad är den stora fördelen med 4K?

Jag är bara besviken över antalet 120Hz+ IPS/PLS-skärmar och undrar varför folk är så glada i 4K...

Till att börja med gör såpass hög upplösning att du i mindre grad behöver Anti-Aliasing i spel.

Och när du surfar innebär 4K extremt skarp text, ungefär som skillnaden mellan iPad och iPad 3.

För film anser jag inte att behovet är lika stort på en så liten skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Gött! Kan man äntligen kladda ner sin sprillans nya 4K HD skärm med sina ostbågsfeta fingrar!

Hur gör du när du använder tv-dosan?

Permalänk
Medlem

BF3 i 4K upplösning :3

Knappt så att texten är läsbar