Permalänk
Medlem

CPU temp fråga

Hej.

Kör en i5 3570k med corsair h60 kylning (Oclockad)

min idle temp enligt hwmonitor ligger på 40 grader runt 50 när jag spelar battlefield 3 gpu tempen (gigabyte 680oc) ligger runt 34 idle och 65 under load

är cpu temperaturerna normala? har läst om folk som har betydligt lägre temperature..

vilka temperaturer är gränsfall för mig innan de inte är bra alls?

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, de är normala för luftkylning.

Ju varmare kretsar är, ju kortare livscykel får de. Men för att det på allvar ska bli några negativa effekter behöver grejerna komma upp i en bra bit över 70 grader. Man brukar prata om att en CPU inte ska gå upp i 90 grader, då stängs den per automatik av. Idealt ligger temperaturen mellan 10-40 grader. En mekanisk hårddisk kan t ex ta skada av att ligga under 20 grader för länge.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Ja det är normala temperaturer, om du har turbo boost från intel. sen är ditt grafikkort också clockat (oc) under load när du spelar så det är väll normalt kan jag säga iaf.

Permalänk
Skrivet av csholmq:

Ja, de är normala för luftkylning.

Ju varmare kretsar är, ju kortare livscykel får de. Men för att det på allvar ska bli några negativa effekter behöver grejerna komma upp i en bra bit över 70 grader. Man brukar prata om att en CPU inte ska gå upp i 90 grader, då stängs den per automatik av. Idealt ligger temperaturen mellan 10-40 grader. En mekanisk hårddisk kan t ex ta skada av att ligga under 20 grader för länge.

H60 är vattenkylning, inte luftkylning.

Permalänk
Medlem

okej tack grabbar !

Permalänk

Helt normalt, jag har custom vattenkylning till min i5 processor med 360 radiator, och min ligger kring 32-35 i idle och runt 45 i load.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301