Konstiga ljud efter ny fläktkontroller

Permalänk

Konstiga ljud efter ny fläktkontroller

Jag installerade i dag ett nytt nätaggregat och en ny fläktkontroller. Fläktkontrollern får dock mina fläkar att låta som att det är någonting som ligger och tar emot fläktbladen. Det är först när man låter fläkarna köras på högre varvtal som ljudet avtar. Jag är dock inte helt säker på att det är fläktarna som låter, det kommer ungefär vid 24-pin-kontakten. Men inte kan det väl vara den kontakten i sig som låter?

Vad sjutton kan det här vara egentligen? :'( När jag stannar fläktarna så är ljudet kvar, vilket gör mig lite tveksam till om det verkligen är fläktarna i sig som låter...

Fläktkontrollern är en Fractal Design Adjust 108.

Permalänk
Inaktiv

Det du beskriver är ett vanligt problem när man sänker spänningen för fläktarna, de brukar starta först vid en viss spänning (5-7 volt). Många modeller har ett irriterande klickande ljud vid lägre varvtal/spänning. Så jag tror inte det är du som har gjort någonting fel eller lämnat lösa sladdar någonstans, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kan det vara nätaggregatet?

Prova du att koppla ur fläktkontrollern helt?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Efter en hel del felsökning har jag nu kommit fram till var problemet härstammar, klicka här för att komma till den tråden!

Skrivet av anon181280:

Det du beskriver är ett vanligt problem när man sänker spänningen för fläktarna, de brukar starta först vid en viss spänning (5-7 volt)

Tråkigt att höra att det är ett vanligt förekommande problem. Det hände dock aldrig med min förra fläktkontroller (Scythe Kaze Q). Det händer dessutom inte heller med några andra fläktar än mina 140 mm-fläktar. Vet du om det finns någon lösning för detta?

Skrivet av Jekean:

Kan det vara nätaggregatet?

Prova du att koppla ur fläktkontrollern helt?

Detta problem uppstår endast med vissa av mina fläktar, läs den nya tråden som jag länkade högst upp i detta inlägget så bör du få lite mer kött på benen.