MSI Z77A-G41 ATX samt frågor om moderkort i allmänhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

MSI Z77A-G41 ATX samt frågor om moderkort i allmänhet

Ja, moderkortet i topic, är det najs eller bajs? Min polare behöver ny dator, så jag ska hjälpa honom men jag är helt grön på moderkort. Vad är det för mening med att köpa dyra moderkort? Jag själv kör på ett Gigabyte som gick på ca 700 kr och har inte haft några som helst problem och tycker det funkar skitbra. Vad är det som skiljer ett bra från ett dåligt kort?

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Allmänt om billiga/dyra moderkort och MSI Z77A-G41

Det som skiljer billiga moderkort från dyra är som med så mycket annat vad gäller teknik; stabilitet. Dessutom hittar du inga enkla sätt att överklocka billigare moderkort när du är inne i BIOS/UEFI. Bluetooth och WiFi kanske inte finns inbyggt och så har man satt dåliga SATA-styrenheter från t.ex. Marvell på moderkortet istället för snabba och pålitliga Intel-styrenheter. Ett äldre chipset kanske används (inte fallet för Z77A-G41 som har Intel Z77-chipset). Sen när du väl har Windows installerat och tror allt är frid och fröjd så kanske man får blåskärmar nu och då samt andra problem med drivrutiner och stabilitet.

Hittade ett test för MSI Z77A-G41 på HARDOCP;

Citat:

The first thing I noticed when I pulled this thing out of the box is that it felt cheap. The lack of weight from having virtually nothing on the PCB surface is likely the cause of that feeling. Still there are few power phases, and few enthusiast features either. You have no cooling hardware to speak of and the UEFI lacks the necessary options for solid overclocking and even if they were there, the board just isn't built for it.

Ok, överklockning kanske ni klarar er utan.

Citat:

This MSI Z77A-G41 had several issues right out of the box. First off it seemed to have issues with certain video cards and being able to POST once you have saved out of the BIOS

Citat:

I have never seen this issue on any other motherboard I have personally tested…which is every single motherboard we have ever reviewed since 1997.

Problem med ljuddrivrutiner...

Citat:

Among the fun features of the board is the inability to boot with any USB 2.0 or 3.0 device plugged into any USB ports besides the ones closest to the PS/2 mouse and keyboard ports.

OK, jag har aldrig varit med om att en dator inte startar för att man har lämnat USB-enheter inkopplade i fel uttag? Hoppas det bara var det här testexemplaret!

Citat:

I'm seriously disappointed in MSI.

Rekommenderar att du söker på tester på nätet när du hittar en produkt du funderar på! På eBay finns riktiga kinamoderkort och jag har många gånger varit sugen att testa :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Satsa på Z77A-G43 istället, för den lilla slant extra får du en bättre ljudkrets, fler I/O portar där bak samt kylfläns över strömdelarna. Lätt värt pengarna.

Spelburk: i5-3450 (3,5GHz) | GTX980 | 16GB RAM | Asrock Z77M-PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
värnamo
Registrerad
Jan 2012

ursäkta om man lånar tråden lite ska bygga dator för första gången funderar på detta kort: http://www.inet.se/produkt/1902457/gigabyte-ga-z87-d3hp-atx eller detta http://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx vilket?? ska ha en Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) elr ska man ha ett annat kort runt 1000:- ? tacksam för svar