Tråden om Playstation4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Jag har inte sagt att jag föredrar att spela på konsol. Du har refererat till en NUC och nu länkar du till en prototyp, lägg ner nu så tråden kan återgå till topic.

Det var ju DU (citat nedan) som tog upp att konsoller är mer kompaktare, alltså så var det en fördel till skillnad från en PC som huserar i en monströs låda och då hänvisade jag till NUC:en och vad är det för skillnad på att länka till ett crowdfunded m-itx och att snacka om rykten som cirkulerar om nästa Playstation och visa läckta bilder?

Skrivet av Lindgren92:

Du får inte glömma att konsolen är grymt mycket mer kompaktare, snyggare, tystare, välbyggd, enklare, mindre kablar och är enklare att använda och spela flera spelare med. Tänk på utvecklingskostnaden för konsolen, en PC är otroligt primitiv(bygg-mässigt) i jämförelse.

Antingen så får du jobba på hur du formulerar dig för det är jävligt lätt hänt att tolka det du skriver ord för ord eller så börjar du stå för det du skriver istället för att backa undan och börja skylla på "offtopic".

Men för att återgå till mitt ursprungliga inlägg, hårdvaran är mindre intressant i nuläget eftersom PS4 (likså nästa Xbox) kan omöjligen tävla med en PC i ren prestanda och då är spelen det som förblir det intressanta. Fast det är alltid spännande att se om Sony väljer att ta innoativa steg med hårdvaran.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

men finns det nå¨gon info ang om det går koppla in en valing mus i en sådan konsol som ps4 eller nya xbox ? först då blir det intressant för mig och den dagen de släpper en kosol med fullt musstöd kommer ingen i hela världen igen behöva spela på pc,..

PS3 stödjer redan mus och tangentbräda fullt ut. sen att modellen för kontroll med dem inte ser ut som på de vanligaste OS eller att de flesta spel inte stödjer kontroll med dem är en annan sak.

tror därför det är ytterst osannolikt att inte PS4 kommer ha samma möjligheter då de tydligen i övrigt behåller samma kontrollinriktning som nu. Xbox3 däremot är osäkrare, det som talar mot att Microsoft stödjer musinkoppling är inte teknisk utan beror på att de vill ha in Windows 8, eller Surface rättare sagt, samt att den ev kommer levereras med Kinect. jag tror nog de flesta inser vad det betyder att de menar är framtidens kontrollmetod, och då lär ju knappast de i elektronikvärlden mest uråldriga få vara med och sabotera visionerna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Du får inte glömma att konsolen är grymt mycket mer kompaktare, snyggare, tystare, välbyggd, enklare, mindre kablar och är enklare att använda och spela flera spelare med.

Tystare stämmer nog inte riktigt. Har både Xbox 360 och PS3 och ingen av dem är speciellt tyst. Låter som någon har stoppat en minidammsugare i min TV-möbel. (Däremot är datorn tyst som en mus). Vet inte riktigt hur det är med de senaste utgåvorna av PS3 respektive 360, men alla mina 360 (har haft 3 st) har låtit likadant.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Tystare stämmer nog inte riktigt. Har både Xbox 360 och PS3 och ingen av dem är speciellt tyst. Låter som någon har stoppat en minidammsugare i min TV-möbel. (Däremot är datorn tyst som en mus). Vet inte riktigt hur det är med de senaste utgåvorna av PS3 respektive 360, men alla mina 360 (har haft 3 st) har låtit likadant.

Dom första xboxerna lät som fan, dom nyare har jag för mig att dom inte låter något idle.. Dock när skivan börjar snurra så låter dom som sjutton.
Ps3 har varit lite random, jag har/har haft en ps3 fat 80gb, ps3 slim 320gb och ps3 super slim. Fat lät inte så farligt. Mitt slim 320gb lät ganska mycket pga att sony av någon konstig anledning har stoppat in en 21 eller om det var 24 blads fläkt istället för den 17 blads fläkten som ska vara i. Fick dock en fläkt av komplett och fick ner ljudnivån.
Alla ps3orna låter lite när man har i en skiva... Ps3 super slim... HAHA den är ett skämt, ljudnivån är enligt mig inte i närheten av godkänd.
Idle är den tyst men så fort en skiva är i så är det åt helvete.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att handkontrollen blir större. Jag har inga stora händer men ändå så känns Dual Shock 3 alldeles för liten. Dessutom så måste Sony trappa upp i kvalitet på handkontrollen, PS3-kontrollerna känns oerhört plastiga och dom är på tok för lätta att hålla i.

Saker de enligt mig bör fixa till nästa handkontroll:

* Tyngre och bättre kvalitet. Spakarna knakar och plasten blir sådär jobbigt blank. Snälla Sony, försök hitta andra material till DS4 tack! Hårdare/tjockare plast kanske?

* Toppen(där man har fingret) på de analoga spakarna buktas ut, de ska vara en grop där så man får grepp. Känns som att man tappar greppet hela tiden, inte minst i Fifa.

* Samma sak gäller triggersen, det finns en anledning att speltillverkarna har avfyrarknappen på R1 och inte R2 då triggersen är helt värdelösa på Dual Shock 3. Man glider bort från knappen och precis som spakarna så buktas den utåt där man har fingret.

* Den ligger verkligen inte bra i handen. Tänk er en liten laptop-mus, ni vet dom där skitsmå som ska gå in i en datorväska. Där har ni i princip hur en DS3a ligger i min hand. Jobbigt grepp och för liten.

* Priset, Sonys riktpris på Dual Shock 3 var 599kr, på tok för mycket för det man får. Jämför man med Xbox 360-kontrollen som har precis det motsatta av vad jag skrev i de tidigare punkterna så kostade den endast 449kr för sladdlösa och 349kr för trådade.

* Snåla inte och skicka med en längre sladd denna gång Sony. Löjligt att man endast får med en 1.2m USB-kabel till handkontrollen som knappt räcker till soffan där man sitter och spelar. Det tog inte lång tid innan jag köpte en 3m kabel från Classe för 69kr för att jag ska fortsätta kunna sitta i soffan och spela samtidigt som kontrollen laddar.

//Trogen Playstation 3-spelare

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

SSD kan du ju lätt glömma, sammt 4k/8k output också, finns inga portar som stödjer detta och tvivlar på att konsollen kommer med 4-16 st HDMI portar för att kunna leverera denna bandbred.

Varför du kan glömma detta är lätt på grund av priset, det skulle lätt komma upp till 15-20k för själva konsolen, inte en kotte hade köpt den vid det laget.

Fast 4K för PS4'an är ju redan prat på att bli av?

http://bgr.com/2012/08/22/playstation-4-4k-resolution/

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

Fast 4K för PS4'an är ju redan prat på att bli av?

http://bgr.com/2012/08/22/playstation-4-4k-resolution/

ja att PS4 inte kommer stödja 4K är ju ganska osannolikt, men det blir garanterat bara för video. (och möjligen några enklare spel, typ de tidigaste som kördes i 1080p på PS3)

PS4 kommer troligt få samma sidouppdrag för nästa steg i bluerayutvecklingen som PS3 hade, och det är 4K med de ytterligare lager som krävs för det.

även Xboxen lär ha möjlighet till 4K oavsett om den använder en samma standard som PS4, en gammal tvålagers BD eller rent av ingen alls, MS kommer oavsett inte gärna våga stå där med en blöt papperstiger oavsett om den kan användas för nått eller ej. för jag tvivlar på att nått företag är så suget på att börja streama ut 4K-video i dagsläget..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Tystare stämmer nog inte riktigt. Har både Xbox 360 och PS3 och ingen av dem är speciellt tyst. Låter som någon har stoppat en minidammsugare i min TV-möbel. (Däremot är datorn tyst som en mus). Vet inte riktigt hur det är med de senaste utgåvorna av PS3 respektive 360, men alla mina 360 (har haft 3 st) har låtit likadant.

Min PS3 som jag köpte 2007, 60gb ver är faktiskt mycket tyst! Dock har jag blåst rent den på damm en gång varje år. Xbox 360 är i en helt egen klass, fyfan va den låter ja. Inte bara fläkt ljud utan den förbannade dvd skiten låter alldeles för mycket! Men men, så går det när ett mjukvaru företag försöker sig på hårdvara

Permalänk
Medlem

Nu närmar det sig!

Permalänk
Medlem

Prestandan är inget speciellt, men likt förbannat tycker jag synd om Wii U som inte kommer ha mycket att sätta emot.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Nya rykten, eller uppgifter som BrittiskaThe Times har kommit över säger att PS4 kommer lanseras med ett pris på cirka 300 pund.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130218/playstation-4-for-...

Permalänk
Medlem

Låter på tok för billigt men inte mig emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Prestandan är inget speciellt, men likt förbannat tycker jag synd om Wii U som inte kommer ha mycket att sätta emot.

Ähh Wii U kommer klara sig fint. De har massor av fina exklusiva titlar på gång.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Nya rykten, eller uppgifter som BrittiskaThe Times har kommit över säger att PS4 kommer lanseras med ett pris på cirka 300 pund.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130218/playstation-4-for-...

Med ett så lågt pris så lär väl prestandan vara där efter. Hoppas på ett högt pris och hög prestanda istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Med ett så lågt pris så lär väl prestandan vara där efter. Hoppas på ett högt pris och hög prestanda istället.

Det kommer inte hända. Då får de inte sålt den. De försökte sälja ps3 för 6000 och det gick inte alls. Gissar på ett pris på 4000 max.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det kommer inte hända. Då får de inte sålt den. De försökte sälja ps3 för 6000 och det gick inte alls. Gissar på ett pris på 4000 max.

Ja det är ju den olycksamma sanningen.

Permalänk
Medlem

Ja PS3an var ju riktigt galen när den kom, den var dyr. Men egentligen inte, bara en blu-ray spelare på den tiden kostade ju nästan 6000kr. Och eftersom det inte har kommit något bättre/nyare än sedan Blu-ray så är det ett problem mindre för kostnaden iallafall.

Permalänk
Medlem

Tror inte ngn av de nya konsollerna kommer sälja i närheten lika mycket som wii/ps3/360. För det första så är steget till ny generation mycket mindre än förra gången. Bluray är inget försäljningsargument längre och konkurrensen från andra enheter är mycket större.
Känns som den stora massan är nöjda med vad de redan har.

Tror det blir sista generationen av inlåsta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tror det blir sista generationen av inlåsta konsoller.

Tror jag verkligen inte.

2011 Sverige, så hade PC spel bara 16,76% av marknadsandelen. Det är inte mycket, bara Nintendo DS och Nintendo Wii tillsammans sålde spel för mer pengar år 2011 än vad PC gjorde.

PS3 var störst med en andel på 36,41%.

Om med en ny generation (som förmodligen kommer till julhandeln) kan ni förvänta er att 2014 kommer PC andelen sjunka långt under 16%.

Källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare99:

Tror jag verkligen inte.

2011 Sverige, så hade PC spel bara 16,76% av marknadsandelen. Det är inte mycket, bara Nintendo DS och Nintendo Wii tillsammans sålde spel för mer pengar år 2011 än vad PC gjorde.

PS3 var störst med en andel på 36,41%.

Om med en ny generation (som förmodligen kommer till julhandeln) kan ni förvänta er att 2014 kommer PC andelen sjunka långt under 16%.

Källa.

Digital distribution och F2P vill ha ett snack med dig.

Om vi talar om spel som säljs i butik över disk så går marknadsandelarna ner helt klart men eftersom marknaden för PC blir också allt mer digital, då det finns stora fördelar jämtemot fysiska exemplar i butiker och samtidigt går PC marknaden mot F2P som affärsmodell.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tror inte ngn av de nya konsollerna kommer sälja i närheten lika mycket som wii/ps3/360. För det första så är steget till ny generation mycket mindre än förra gången. Bluray är inget försäljningsargument längre och konkurrensen från andra enheter är mycket större.
Känns som den stora massan är nöjda med vad de redan har.

Tror det blir sista generationen av inlåsta konsoller.

det är många som säger så och jag håller med. borde ju gå att köra spelen på en vanlig pc också eftersom att det är x86. känns efterblivet att behöva köpa sämre hårdvara än man redan har för att kunna lira spel när ens mobil är snabbare än bärbara spelkonsoller och ens pc har bättre hårdvara än vad som sitter i spelkonsoller som kör samma kod. hade hellre sett att de (microsoft och sony) bara struntat i att sälja hårdvara på förlust och lanserat en tjänst a la steam som går att köra på vilken pc eller mobil som helst, eller åtminstone ha det som ett alternativ till att köpa deras onödiga låda.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att konsolerna kommer att dö ut. Finns massvis med folk som vill sitta i soffan och spela kanske med polare. Detssutom finns det massvis med folk som inte vet vad en htpc är och ännu mindre är kapabla att konfigurera en åt sig själva som det går att spela på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tror inte att konsolerna kommer att dö ut. Finns massvis med folk som vill sitta i soffan och spela kanske med polare. Detssutom finns det massvis med folk som inte vet vad en htpc är och ännu mindre är kapabla att konfigurera en åt sig själva som det går att spela på.

Det är väl bara en tidsfråga innan du ser Steamboxar, eller vad det nu kan bli, intill TV:n medans du sitter i soffan och lirar?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tror inte att konsolerna kommer att dö ut. Finns massvis med folk som vill sitta i soffan och spela kanske med polare. Detssutom finns det massvis med folk som inte vet vad en htpc är och ännu mindre är kapabla att konfigurera en åt sig själva som det går att spela på.

Jag säger inte att konsoller kommer dö ut. Det jag är skeptisk till är att företagen kommer kunna fortsätta stänga in sig i sina egna konsoller längre.

Steambox blir ett stort hot mot denna gamla i mitt tycke förlegade modell.