råd för serverbygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

råd för serverbygge

hej, ny här på forumet och efter att läst massor i forumet har jag en fråga. Har idag Freenas på en P4 3ghz, 1g ram, fungerar utan problem. Men jag skulle vilja sätta upp en server samt router som jag kan köra Ubuntu, freenas, pfsense, webserver samt ftp på. Har en annan burk ståendes, Intel core duo 1,8 ghz, 2g ram, och undrar vad som är bäst. Kan jag lägga allt i denna burk eller skall jag lägga pfsense på freenas burken (tar bort freenas) och resten på den andra burken. Frågan är om det räcker med bara ena burken, har 100/100, massa ungar som spelar och laddar torrents och vill ha fullständig koll på dessa samt kunna styra trafiken. Vill även kunna streama filmer till media burken som står i v-rummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2012

Hej och välkommen!

Jag undrar varför du vill köra både freenas och ubuntu? Då måste du antingen virtualisera eller köra det på två olika datorer. Ingen av datorerna som du har lediga skulle vara lämpliga för att virtualisera. Allt du kan göra med freenas kan du göra med ubuntu.

Jag skulle rekommendera dig till att göra P4an till en pfSense och C2D till en debian server. Debian är grunden till ubuntu så alla kommandon och guider funkar där. Det finns minimala versioner av debian där du kan få ner ram-användningen till cirka 15 mb i en grundinstallation men med applikationer så blir ram-användningen större. På denna servern kan du lagra all din data och dela ut den i närverket. Webserver och FTP är väldigt enkelt att installera och konfigurera. Med 2GB ram och C2D så har du mycket utrymme för att använda servern till mer. Men det beror också ganska mycket på hur stor din hemsida är.

C2D står för core 2 duo

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Tack, nu är jag inte speciellt van med linux så frågan är vad som är lättast. Köra debian, ubuntu server eller vad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av rollesart:

Tack, nu är jag inte speciellt van med linux så frågan är vad som är lättast. Köra debian, ubuntu server eller vad.

Det är mer eller mindre samma sak när det kommer till server. Ubuntu är byggt på debian. När det gäller en desktop miljö (skrivbord osv) så är det annorlunda. Men när det gäller server så finns det knappt någon anledning till att köra ubuntu istället för debian. Guider för ubuntu kommer att funka för debian också. Det enda som skiljer är att det inte är samma packet för att installera, men själva packet-hanteraren är likadan. Men det programmer heter ofta lika dant på debian. Ungefär som att det finns två stycken olika versioner av debian.

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.