Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

Moderkortet blockerar vattenkylning?

Hej kära sweclockers medlemmar. Jag har precis köpt nya dator delar. en i5 3570k samt en corsair h70 slutenvattenkylning. är jag skulle installera vattenkylnignen så är de några saker som sticker upp på moderkortet som gör att jag inte kan trycka ner kylblocket så långt att den fastnar.
Det jag vill uppnå med denna tråden är att de som har samma moderkort som mig ( asus p8z77-v-lx) och har slutenvattenkylning ska skriva vilken vattenkylning de har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av hermanlange:

Hej kära sweclockers medlemmar. Jag har precis köpt nya dator delar. en i5 3570k samt en corsair h70 slutenvattenkylning. är jag skulle installera vattenkylnignen så är de några saker som sticker upp på moderkortet som gör att jag inte kan trycka ner kylblocket så långt att den fastnar.
Det jag vill uppnå med denna tråden är att de som har samma moderkort som mig ( asus p8z77-v-lx) och har slutenvattenkylning ska skriva vilken vattenkylning de har.

Får gärna ge en bild över hur det ser ut när du försöker få fast den, alternativt säga vad som sitter i vägen, de blåa kylflänsarna?

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Ja, en bild vore nog på sin plats.

Jag kan ärligt talat inte tänka mig att den inte skulle få plats runt sockeln. Mindre kylare får man väl leta efter och passar inte den lär ju inget göra det, Intels stockkylare inkluderad.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

Vad är det som sticker upp? Du kanske kan ta bild på problemet?

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

Tror det är samma moderkort som jag använder i en av datorerna, dock kör jag med riktigt vattenkylning i den men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att installera en h70 på det..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av lanbonden:

Tror det är samma moderkort som jag använder i en av datorerna, dock kör jag med riktigt vattenkylning i den men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att installera en h70 på det..
http://www.asus.se/websites/Global/products/wUVREuJSCNu0ys0i/...

Jag var tvungen att maka lite på en av av kondensatorerna som syns fem ovanför och fem till höger om pocessorsockeln (hade iofs inte samma MB) som annars tog emot när jag monterade mitt vattenbock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

nej typ runda silvriga saker som ticker upp 1,5 centimeter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av hermanlange:

nej typ runda silvriga saker som ticker upp 1,5 centimeter?

Är det inte elektrolytkondensatorerna som du beskriver då? de som syns på lanbondens bild av moderkortet, fem i en rad ovanför sockeln och fem till höger om sockeln?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

jo det är det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

http://www.corsair.com/en/blog/faq-mounting-your-hydro-series...
verkar funka fint här. skulle tro att du gör något fel då det ser ut att vara ett liknande moderkort som du har. gå igenom manualen, läs igenom allt innan du försöker montera det.

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av hermanlange:

jo det är det

Var försiktig men som sagt jag var tvungen att maka en av dem dem lite åt sidan med en skruvmejsel, typ en halv millimeter bara. De sitter ju fast i kretskortet med två ben som går att böja lite grand. Normalt ska dessa ben vara centrerade i mitten men vid tillverkningen så kan somliga bli lite asymetriska tillräckligt för att de ska hamna lite olika. Eftersom de inte är nedtryckta ända ner mot kretskortet finns lite böjmån. Om det rör sig om mer än en knapp millimeter är det något annat fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svalöv
Registrerad
Dec 2008

Kan man inte fila bort nån millimeter på fästet till vattenblocket istället?
En datorbyggares bästa vän = Dremel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

Provat att vrida blocket 90 grader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

det känns jäkligt sketchy att fila på vattenkylning:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

har testat funkar inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

jag tror jag ska köpa någon annan sluten vattenkylning och testa istället har n något tips på någon med liten yta vid blocket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2010

H60/H80/H100 (eller H80i/H100i) har annat typ av block, och bättre fästen. Borde funka bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Hotcpu6:

H60/H80/H100 har annat typ av block, och bättre fästen. Borde funka bättre.

Dock hade jag inte köpt h100 då du har stor chans att få en skit pump.

Köp Antec 620 eller h80i.

Jag har 2x h100 hemma och en h70.

H70 Montering är katastrof.

H100 Båda låter.

H80i va sjukt enkelt att montera och är helt knäpptyst dock använder jag inte fläktarna som följer med.

H100i är ju dock lite dyrare och den kan ha ljud från pumpen med senaste firmware.

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

jga hade tänkt h100i inte h100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

gäller detta h100i också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010

Killen verkar montera helt fel.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2012

hahah förstår din tanke men jag hade med 2 kompisar som hjälpte mig i 2 dygn men de funka inte då ja sålde h70 till min kompis när vi installera de på hans kort gick de på första försöket.