Hastighet på processorfläkt, onödigt högt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2010

Hastighet på processorfläkt, onödigt högt?

Sitter på en laptop av märket Fujitsu A531 med en i5.
Jag har upptäckt en väldigt störig sak angående fläkten som kyler systemet. Temperaturen på processorn ligger på ca 45 grader idle och då är fläkten helt av/tyst. Men problemet är att så fort processorn börjar arbeta så går fläkten på 100% direkt känns det som. Det kan vara så att den ligger helt tyst för att sedan köra på max i en sekund för att jag uppdatera en sida, sen går den ner igen. Så håller den på hela tiden. Det är ju väldigt störande.

Jag har kollat inne på BIOS och där finns det två lägen för fläkt, Silence och Normal, har testat båda två men verkar inte hjälpa.
Har även testat att ladda hem Speedfan men tyvärr stöds inte min dator av det då jag inte får upp några fläktar.
Jag tror datorn ska vara ganska fri från damm som hindrar utblåset.

Måste lägga till att jag har en ren windows 7 installerad utan massa lulllull som Fujitsu skickade med, har dock läst lite om vilka program Fujitsu skickade med och jag kan inte läsa av några program som skulle styra fläkten (det gör väl chipset?)

Finns det några andra sätt att fixa detta på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

orsaken till att det låter mycket ifrån fläkten är för att det är väldigt begränsad kylning i en laptop. så dom blir väldigt varma och snabbt. så dom måste blåsa mycket luft genom kylflänsen för att kylare ner processorn. men om du leker med fläkten så att den går på lägre hastigheter så kan det hända att datorn blir lite för varm.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2011

Har du senaste bios installerat? Kan ju vara så att de har fixat det i en uppdatering, normal borde vara att fläkten går hela tiden.

i5 3570K @ 4,5Ghz - Asus Maximus V Gene - AMD Sapphire Nitro RX480 4gb - Intel 330 180GB - 8gb DDR3 - Bitfenix Prodigy M - beQuiet L8 530w
Mediahörnan: Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Yamaha AX-640 - Monitor Audio BR5 - Nintendo