Sony satsar på 4K-TV under CES 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Minnesbandbredden är för låg för att nyttja 4gb. Och dom testade inte högsta möjliga inställningar.

Vad spelar det för roll om minnet tar slut om prestandan ändå är okej? Dvs man märker inte av nån drop i ett par millisekunder.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vad spelar det för roll om minnet tar slut om prestandan ändå är okej? Dvs man märker inte av nån drop i ett par millisekunder.

När minnet tar slut på grafikkort kan du räkna med stor nedgång i FPS. I alla fall om det är en större mängd data.

Det fina med 4K är ju att du får en högupplöst skärm för allt det vanliga oh där du sedan kan köra 1/4 upplösning för spel och ändå få ut 1080p utan att det blir "stretched". Att försöka ge sig på att spela i maximala inställningar kommer kräva det bästa och i vissa fall räcker kanske inte ens det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

När minnet tar slut på grafikkort kan du räkna med stor nedgång i FPS. I alla fall om det är en större mängd data.

Det fina med 4K är ju att du får en högupplöst skärm för allt det vanliga oh där du sedan kan köra 1/4 upplösning för spel och ändå få ut 1080p utan att det blir "stretched". Att försöka ge sig på att spela i maximala inställningar kommer kräva det bästa och i vissa fall räcker kanske inte ens det.

Hur ofta får du en stor nedgång i FPS när VRAM Tar slut? Inte särskilt ofta.

Spelade många "över 1GB VRAM" spel förut på ett 1024MB kort. Inga problem med prestandan.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

An interesting chart that we created may explain the huge disparity between the GTX 680 and HD 7970 in minimum FPS and we believe it has everything to do with onboard RAM. Looking at the graph we've made, you can see that the two cards basically use about the same amount of RAM on the high preset, but the difference is much wider in the ultra preset. In the high preset, the GTX 680 uses 1436 MB while the HD 7970 uses 1471, a negligible difference, but a difference nonetheless. With the ultra preset, however, we noticed two things. The HD 7970 uses 2342 MB while the GTX 680 uses 2043 MB, which would normally lead one to say that the HD 7970 is purely a more memory hungry graphics card. But there is one factor many will overlook. The GTX 680 has 2048 MB of installed RAM while the HD 7970 has 3072 MB of RAM, which means the GTX 680 basically exhausted all GDDR memory when trying to run Battlefield 3 in 4K at ultra settings.

Minnesbandbredden är för låg för att nyttja 4gb. Och dom testade inte högsta möjliga inställningar.

Vänta nu, att minnet tar slut är inte samma sak som att minnesbandbredden är för låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vad spelar det för roll om minnet tar slut om prestandan ändå är okej? Dvs man märker inte av nån drop i ett par millisekunder.

Sök på hardocp när dom testar eyefinity / surround. Då kommer du se att Gtx 680 2gb går ner i ospelbara 12 fps när vram tar slut.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vänta nu, att minnet tar slut är inte samma sak som att minnesbandbredden är för låg.

Sök på Gtx 680 2gb vs 4gb trådar här på swec. Det jag kopierade handlade om att minnet tar slut och jag var rätt säker på att alla visste om minnesbandbredden på 600 serien redan för det finns väl några hundra trådar om det här på swec.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Sök på hardocp när dom testar eyefinity / surround. Då kommer du se att Gtx 680 2gb går ner i ospelbara 12 fps när vram tar slut.

Fast det är ju högre upplösningar än 4K, så vid 4K lär inte problemet vara så stort

4K enligt brightsideofnews.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Fast det är ju högre upplösningar än 4K, så vid 4K lär inte problemet vara så stort
http://www.brightsideofnews.com/Data/2012_6_18/The-4K-Graphic...

4K enligt brightsideofnews.

4k är 4096x2304=9.4M
Vanligaste eyefinity är 5760x1080=6.2M

4k har högre upplösning.

Läs texten som kommer efter bilden du länka till för att förstå den.

När vram tar slut.
http://m.hardocp.com/image.html?image=MTMzNTI2MjQ0MHdIS1VwNnh...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

4K blir det väl om jag i framtiden köper projektor eller nästa datorskärm. På tv:n känns det onödigt. Svårt att säga hur man ska testa egentligen men det jag gjorde hemma var att göra en helt vit bild i 1920x1080 upplösning. Sen satte jag en pixel svart. Sen backade jag tills jag inte såg den svarta pixeln. Jag var inte framme vid soffan då pixeln var borta. Möjligt att det blir skillnad med 4K, men ytterst marginell om jag inte köper väldigt stor tv känns det som.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

4K blir det väl om jag i framtiden köper projektor eller nästa datorskärm. På tv:n känns det onödigt. Svårt att säga hur man ska testa egentligen men det jag gjorde hemma var att göra en helt vit bild i 1920x1080 upplösning. Sen satte jag en pixel svart. Sen backade jag tills jag inte såg den svarta pixeln. Jag var inte framme vid soffan då pixeln var borta. Möjligt att det blir skillnad med 4K, men ytterst marginell om jag inte köper väldigt stor tv känns det som.

Det är det här folk inte verkar förstå. Pixlarna blir så otroligt små vid 4K så det ändå inte går att urskilja dem. De flyter ihop så den upplevda upplösningen blir långt lägre än 4K om man sitter på normalt avstånd.
Enda nyttan med 4K på tvapparater är isf att köra passiv 3d i fullHD samt kolla på 2 olika kanaler samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

men videominnet tar slut så spelar ingen roll om du har en 690 eller 15st.

Krav på spelglädje. Hur snyggt ett spel är inte allt.

Nej det är inte allt, men det är lika viktigt som story och spelkänsla, enligt mig.
Sedan är det en lite detalj som ni missar när ni pratar bildkvalitet och kanutjämning, och det är dpi. Det blir ju lite skillnad att spela på en 40" 4K vs en 24" 4K, även om dpi:n är jäkligt hög oavsett. Jag tror att det är en av anledningarna till varför datorskärmar med 4K inte finns än, det krävs alltså mer än 200 dpi för en 24" skärm. Kanske blir jäkligt dyrt...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Om man gillar super suddig bild på en redan kass upplösning :P....

Satt och lirade Xbox 360's BF3 på en 50" Så dålig bild och det hackade kopiöst! Texturerna såg ut som CS 1,6....så det går fan inte att spela på en konsol..Dom som spelar på en konsol har inga krav eller så vet dom inte bättre...

Går går det, men visst, det blir inte det snyggaste.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Dock så krävs det fyra GTX 690 alternativt åtta 680 för att driva runt den skärmen.

Afast.......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Testade denna teknik på CDON-mässan i Kista. Fyfaaaeeen vad den sög. Bilden var suddig som fan och inputlaggen var så lång att man nästan kunde räkna mellan när man tryckte och när det hände något på skärmen.

Dock är väl tekniken så ny så den förbättras med tiden. Men förtillfället är den skit.

Får hoppas att den utvecklas, för det suger verkligen när man måste dela skärmen

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är det här folk inte verkar förstå. Pixlarna blir så otroligt små vid 4K så det ändå inte går att urskilja dem. De flyter ihop så den upplevda upplösningen blir långt lägre än 4K om man sitter på normalt avstånd.
Enda nyttan med 4K på tvapparater är isf att köra passiv 3d i fullHD samt kolla på 2 olika kanaler samtidigt.

Beror på hur nära man sitter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Beror på hur nära man sitter.

Jag skrev normalt avstånd. De flesta tänker inte sitta 1m från 50" vilket är ungefärligt maxavstånd för 4K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

4k är 4096x2304=9.4M
Vanligaste eyefinity är 5760x1080=6.2M

4k har högre upplösning.

Läs texten som kommer efter bilden du länka till för att förstå den.

När vram tar slut.
http://m.hardocp.com/image.html?image=MTMzNTI2MjQ0MHdIS1VwNnh...

Millisek drops ftw.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

4K är ju fyra gånger så mycket som 1080p. så där förlorar du 75% prestanda.
om man sedan tar bort AA ifrån 1080p så kan jag tänka mig att du tjänar ~25% (kan dock ha väldigt fel på detta).
så du förlorar ~50% (men jag kan som sagt ha väldigt fel).

4K borde heta 2K om man följer dagens sätt att ange det hela då 720 och 1080 anspelar på antal pixlar på höjden medand 4K anspelar på bredden så.....
Grattis du har gått på reklamtjötet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Millisek drops ftw.

Långa millisekunder då den är under 30 fps ofta. 50% sämre än 7970.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

4K borde heta 2K om man följer dagens sätt att ange det hela då 720 och 1080 anspelar på antal pixlar på höjden medand 4K anspelar på bredden så.....
Grattis du har gått på reklamtjötet

Han har rätt. 4k är 4ggr högre upplösning. Ganska enkel matte X gånger Y.
Hade ena sidan varit 4 gånger längre hade det varit 16 gånger högre upplösning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

4K borde heta 2K om man följer dagens sätt att ange det hela då 720 och 1080 anspelar på antal pixlar på höjden medand 4K anspelar på bredden så.....
Grattis du har gått på reklamtjötet

ja, jag vet, det är förvirrande. men 4K är 4 gånger så mycket pixlar som 1080p.
3840 × 2160 = 8 294 400 pixlar
1920 x 1080 = 2 073 600 pixlar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Blir det en playstation 4K då?

Permalänk
Medlem

det finns ju redan hd ready (720p)
full hd (1080p)
varför inte helt kalla det för full hd 2 (2160p)?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

det finns ju redan hd ready (720p)
full hd (1080p)
varför inte helt kalla det för full hd 2 (2160p)?

Eller varför inte skippa "superlativen" och döpa standarder enbart till något som enkelt går att skala upp och är jämförbart efterhand som utvecklingen går framåt. Men tyvärr ska det tydligen inte vara vetenskapligt/tekniskt förankrade namn utan det är snarare marknadsavdelningarna som vill ha något nytt coolt att flasha med i sina annonser och då är det snarare en fördel om det inte enkelt går att jämföra med något annat. SUPER FULL EXTRA TRUE HD (ready)!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Eller varför inte skippa "superlativen" och döpa standarder enbart till något som enkelt går att skala upp och är jämförbart efterhand som utvecklingen går framåt. Men tyvärr ska det tydligen inte vara vetenskapligt/tekniskt förankrade namn utan det är snarare marknadsavdelningarna som vill ha något nytt coolt att flasha med i sina annonser och då är det snarare en fördel om det inte enkelt går att jämföra med något annat. SUPER FULL EXTRA TRUE HD (ready)!

Skulle döpa mitt marknadsnamn till REALITY LEVEL -1(Högupplöst)-2(+Ambiance)-3(+Lukt)-4(+Smak)-5(+Väder?)-6(3D-Projektor)-7(Kraftfältsalstrare)-8-9-10->Infinity(USB-Kontakt rakt in i hjärnan)

:]

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|