Gammal server får nytt liv

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Gammal server får nytt liv

Hejsan,

Har köpt en gammal burk för några hundra lappar som jag har gömt i ett skåp.
Använder den mest som en stor NAS, den är sjukt seg bara.

1gb ram och 2 kärning gammal P4

Har stoppat i 5 - 6 TB i den,

Nu till min stora fråga? Vilket paket skulle passa och bli prisvärt. Vill att den ska streama film till både ipad o tv.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2845946/server-fm2

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2845932/server-fm2

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2790560/server

Är mest sugen på den sista, men kommer ju inte spela på den osv utan vill bara ha en stabil server. Som imellanåt kommer kopplas till tv'n

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Inget av dem är speciellt strömsnålt men det första paketet ser väl mest lockande ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

den i mitten är nog vettigast en dualcore ska då funka och streama med och ha som server ifall du undervoltar så kan du nog få ner strömanvändningen ganska ordentligt ^^.

den borde funka för streaming utan problem men ifall du har en lite större budget kanske du kan gå på quadcore som du klockar ner och undervoltar ^^

tog med en freezer 13 också så har du möjlighet och köra passivt ifall du klockar ner till 3.0 och undervoltar därifrån ^^

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2846374
eller så tar du och slänger på någon slö fläkt du har hemma som snurrar typ 800 rpm eller så ifall du tänkt klocka lite på den.
detta moderkort som jag valde har ingen hdmi port på moderkortet...

eller så kanske du kan ta ock köpa am3+ fx6100 och underklocka lite mer threads spelar nog större rol än en hög klockning i en server då kan du ju även streama utan problem då du har fler kärnor. då kan du även dra ner klockningen till typ 2.5 ghz och sänka volten så får du den svalare speciellt med stockkylaren ^^
vet inte hur det blir med koppling till tvn ifall du ska köra via hdmi dock...
den med phenom är overkill för server ifall du tänkt o streama osv men ska du underklocka och kanske stänga av en kärna så kan det börja bli vettigt men då kan du lika gärna gå på fm2 så har du integrerad gpu också ^^

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

tack för inläggen,
jo har varit på samma banor när det gäller 2 kärnigt. Det känns bara dumsnålt att inte köra på flera det är inte många kronor extra.
Jag under klockar heldre än tvärt om när det gäller servern. Den ska ju ändå vara på dygnet runt helst.

plocka gärna i hopp några mera förslag. Det behöver inte gå på på mera än 1500:- - 2000:- max

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
Joakim Pekkari
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Tråd flyttad från Stationära datorer: Köpråd > Server

Spela med Geeks Gaming!

"Why is there silverware in the pancake drawer?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av mini-z1994:

den i mitten är nog vettigast en dualcore ska då funka och streama med och ha som server ifall du undervoltar så kan du nog få ner strömanvändningen ganska ordentligt ^^.

den borde funka för streaming utan problem men ifall du har en lite större budget kanske du kan gå på quadcore som du klockar ner och undervoltar ^^

tog med en freezer 13 också så har du möjlighet och köra passivt ifall du klockar ner till 3.0 och undervoltar därifrån ^^

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2846374
eller så tar du och slänger på någon slö fläkt du har hemma som snurrar typ 800 rpm eller så ifall du tänkt klocka lite på den.
detta moderkort som jag valde har ingen hdmi port på moderkortet...

eller så kanske du kan ta ock köpa am3+ fx6100 och underklocka lite mer threads spelar nog större rol än en hög klockning i en server då kan du ju även streama utan problem då du har fler kärnor. då kan du även dra ner klockningen till typ 2.5 ghz och sänka volten så får du den svalare speciellt med stockkylaren ^^
vet inte hur det blir med koppling till tvn ifall du ska köra via hdmi dock...
den med phenom är overkill för server ifall du tänkt o streama osv men ska du underklocka och kanske stänga av en kärna så kan det börja bli vettigt men då kan du lika gärna gå på fm2 så har du integrerad gpu också ^^

Kanske inte borde svara, men jag undrar varför man avslutar meningar med "^^"`? Vad betyder det, och vad tillför det?

Fråga 2: Vad menar du med undervoltar? Ska du sänka spänningen över någon komponent, isåfall vilken? Får man det stabilt?

Fråga 3: Du skriver om underklocka och antalet threads, vad menar du?

Vill inte vara otrevlig, bara nyfiken hur du menar.

Mina input på TS:

Hur ser ditt behov ut för dina roller i nätverket, kommer du endast köra den som en NAS eller hade du tänkt låta den köra fler roller? En Windows 7/8, har ju ett bättre stöd för accelererad grafik (Spel, video) än ett serveroperativ. Har för mig det går att slå på WS2008R2 (osäker på WS2012, nån son vet?). Men ska du köra media (film) på den så är frågan hur du ska gå tillväga där. W7/8 jämtemot WS har ju olika för- och nackdelar.

Workstation: Intel i7 3770K | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 16GB DDR3 | Geforce GTX760 2GB | Samsung 256GB 850 PRO | WD 3TB HDD
Server: HP Proliant ML110 G6 | Intel Xeon X3430 | 16GB DDR3 ECC RAM | Samsung SSD 256GB 850 EVO Host Cache | P410 512MB BBWC (80W/20R) | 3x3.0TB R5 WD RED | HP VMware vSphere ESXi 6.0
NAS: Synology 212J 2x4TB JBOD | MSMCP CCNA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Delarium.:

Kanske inte borde svara, men jag undrar varför man avslutar meningar med "^^"`? Vad betyder det, och vad tillför det?

Fråga 2: Vad menar du med undervoltar? Ska du sänka spänningen över någon komponent, isåfall vilken? Får man det stabilt?

Mina input på TS:

Hur ser ditt behov ut för dina roller i nätverket, kommer du endast köra den som en NAS eller hade du tänkt låta den köra fler roller? En Windows 7/8, har ju ett bättre stöd för accelererad grafik (Spel, video) än ett serveroperativ. Har för mig det går att slå på WS2008R2 (osäker på WS2012, nån son vet?). Men ska du köra media (film) på den så är frågan hur du ska gå tillväga där. W7/8 jämtemot WS har ju olika för- och nackdelar.

Hej,

Jag tänker föst och främst på att ha den till lagring. Har en Ultrabook när jag surfar osv. Använder också servern att dela ut film osv på nätverket och till min ipad. Både lokalt och remote. Det kräver lite kraft ändå att decoda filmer osv.

Använder den också till remote desktop, när jag sitter på jobbet.
Gjorde mig precis av med min media spelare, därför tänkte jag skaffa hdmi utgång till den så jag kan kolla på film den vägen, och använda tv'n som en stor monitor.

Det är ju bara det att det är så gammla delar i den.
Bytter jag en blir det till att uppdatera allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Så sjukt seg för fillagring borde den absolut inte vara.. vad kör du för operativ ?

Att läsa filer från disken och skicka till nätverket går att göra med en rätt klen dator då det knappast tar mycket cpu

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Glöm inte bort att man kan köpa en mycket strömsnål intelprocessor istället.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2855068/intel-server
Skit i kylaren så går det på under 2000.

EDIT:
Glöm inte heller att:
- Man kan hålla nere priset genom att köpa mindre minne. http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...
- Man kan köpa bättre processorer med "HD graphics 2500" eller "4000 + HT". Båda dessa drar dock mer juice och utvecklar mer värme.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Jag kör med följande delar i min server som gör exakt samma sak som din:

http://cdon.se/hemelektronik/amd_a4-3400_x2_2.7ghz_socket_fm1_boxed-18944572
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_classic_8gb_kit_pc3-12800%2c_1600mhz%2c_2x240_dimm-13149663
och inte riktigt samma moderkort, men nästan..
http://cdon.se/hemelektronik/asrock_a75m-hvs_amd_a75_2xddr3_socket_fm1_matx-21345218

Min server arbetar ju inte hela tiden så där vill jag att den ska dra lite i idle, där ligger den kring 30-35W vilket är ok för mig.
Den gör backup av andra datorer i nätverket samt erbjuder möjlighet att steama till andra produkter i nätverket.
Har inga problem med hastigheter (men det har väl inga moderna datorer) när det gäller nätverket. Diskarna klarar runt 100mb/s och via Gbit-porten så är det ungefär det jag får ut.
Har dock löst det nu med några skript så att servern "vaknar" när andra enhetr hallar på den, det gör den ännu mer strömsnål

Edit: Måste bara fråga, klara verkligen inte din p4 att streama filer. Jag menar din p4 behöver ju inte decoda materialet utan bara "skicka" filerna till din ipad? Borde inte spela någon roll tänker jag, om du byter processor, för din p4 bör fixa 1 Gbit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Delarium.:

Mina input på TS:

^^ menar jag som en smiley typ

undervolta processorn menar jag då ifall man inte överklockar så kan man lika gärna sänka volten neråt så den går svalare och ifall man har bra nog prestanda och vill ha den lite svalare så kan man ju sänka multipliern på processorn också ^^

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Aiwzor:

Edit: Måste bara fråga, klara verkligen inte din p4 att streama filer. Jag menar din p4 behöver ju inte decoda materialet utan bara "skicka" filerna till din ipad? Borde inte spela någon roll tänker jag, om du byter processor, för din p4 bör fixa 1 Gbit?

Jo det e klart att den klarar av det, Men det är ju roligt att bygga med, saknar min sationära, ultrabooken är inte riktigt samma sak
Den känns bara väldigt slö, och 1 gb ram e inte någon höjdare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Nu. Efter mycket sökande lutar det åt dess 2 alternativ.

Verkar gå att få ett vettigt pris och ändå en hyfsad dator som kommer käka det mesta

Det skiljer inte många kronor, det viktigaste är nog att det är digitalt ljud ut, eller spdif!

http://www.inet.se/kundvagn//2890090/2013-01-24-fm1-integrera...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2885698/2013-01-23-server