varvtalsreglera datorfläktar med termostat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

varvtalsreglera datorfläktar med termostat

Jag hade tänkt försöka montera ett par fläktar under ett par element som står bakom en soffa.
Min tanke var att varvtalsreglera dem med termostat så man slipper greja med det.
Är denna tanken möjligt utan att krångla till det allt för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Ingen som har några förslag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Daniel1143:

Ingen som har några förslag

hängder inte med på vad du menar riktigt

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2012

alltså du ska montera fläktar under ett

och sen varvtals regulera dem med temostat, alltås ett termostat som reglerar fläktarna. t.ex vid 40 celsius så snurrar fläktarna på ett visst varvtal, vid 50 celsius ett högre varvtal osv? är det så du menar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Du kan anställa en tomte som tittar på termostaten och sedan springer och byter ut motstånden till alla dina fläktar?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Arduino (~160 kr, 300 kr för startkit med diverse sladdar, transistorer, etc).
12 V-adapter, 3 A - kanske du har hemma.

Koppla sedan fläktarna till transistorerna och styr med PWM-utgångarna på Arduinon. Både Arduinon och fläktarna driver du med 12 V-adaptern.

Det kräver väldigt simpla C++-kunskaper, så enkla att du kan hitta koden (cirka 15 rader, allt som allt) färdigskriven på nätet någonstans. För att reglera hastigheten baserat på temperatur krävs en termometer, dom kostar $2 på dx.com - du vill ha en som kör OneWire-gränssnitt.

Total kostnad: Arduino Startpaket ~300 kr + $2,4 för termometer.
Totalt nöje: galet mycket!

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=1036 så kanske ?
Men det blir olika styrningar beroende på vilken typ av fläkt man har, pwm, dc eller 220V ac

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.