Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

moderkorts IO plåt av kartong?

jag har en moderkort som saknar IO-Plåt, undrar ifall det är ok att själv skapa en av kartong material eller dylikt?

Finns det någon anledning att inte göra det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008

Blir varmt och brinner up xD

Nee de e rätt lugnt det kan du göra. Eller kör utan bara. Sålänge kylningen i chassit e OK.

Annars kan du nog få en ny om du kontaktar dem du köpte moderkortet av.

Vill du ha snabbt svar? Citera mitt inlägg.
acer x34 + cb290c +eizo 2331, 6700k+2 980ti classified(97 och 95% ascii)+massa annat bröte m2 diskar osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Qwal:

Blir varmt och brinner up xD

Nee de e rätt lugnt det kan du göra. Eller kör utan bara. Sålänge kylningen i chassit e OK.

Annars kan du nog få en ny om du kontaktar dem du köpte moderkortet av.

Ok, tänkte att en IO gjord av kartong minskar damm samt hjälper även lite att dämpa ljudet.
Men förmodar då mao att detta är ok lösning?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Klart du kan göra en av kartong, men som Qwal sa så kan du säkert beställa eller till och med få en ny av din moderkortstillverkare. Det blir både snyggare och bättre

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Glöm inte att skruvhålen i moderkortet skall vara jordade vilket inte kartong ger, därav skulle jag nog rekommendera att använda en riktig moderkortsplåt.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av WarWolf.667:

Glöm inte att skruvhålen i moderkortet skall vara jordade vilket inte kartong ger, därav skulle jag nog rekommendera att använda en riktig moderkortsplåt.

Läs inlägget, ioplåt är de han snackar om. Den som sitter och tänker för ytorna runt kontakterna, inte själva moderkortsplåten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av WarWolf.667:

Det är väldigt sällan det finns skruvhål i en I/O-moderkortsplåt
Dock agerar I/O-plåten fortfarande som en jordlänk till chassit vilket kan vara värt att ta i beaktande när man skippar den biten.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Ahhh läste nog lite för snabbt

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Terihan:

Läs inlägget, ioplåt är de han snackar om. Den som sitter och tänker för ytorna runt kontakterna, inte själva moderkortsplåten

För att förtydliga:
Moderkortsplåt - Monterar Moderkortet på.
I/O plåt - Plåten med brackets för PCIe, även där nedanstående komponent ska passas in.
I/O Sköld - Plåtbiten man får med moderkortet som sitter runt moderkortets Input/output (Kontakter).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Terihan:

Skrivet av anden12:

Det är väldigt sällan det finns skruvhål i en I/O-moderkortsplåt
Dock agerar I/O-plåten fortfarande som en jordlänk till chassit vilket kan vara värt att ta i beaktande när man skippar den biten.

Skrivet av WarWolf.667:

Ahhh läste nog lite för snabbt

Skrivet av DavidtheDoom:

För att förtydliga:
I/O plåt - Plåten med brackets för PCIe, även där nedanstående komponent ska passas in.
I/O Sköld - Plåtbiten man får med moderkortet som sitter runt moderkortets Input/output (Kontakter).

Ja, det är I/O Sköld jag menar, USB och andra grejer på moderkortet.

Men då är det ok med kartong, ingen ESD skador eller likande (?).
Visst kan jag fråga moderkortstillverkaren och om jag går en plåtbit så får jag änvå vänta minst 1-2veckor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av DavidtheDoom:

För att förtydliga:

Nu är du där och hittar på massa egna namn på saker. Ajabajja.
I/O sköld finns det inget som heter (en googling ger 0, på engelska fungerar både plate och shield däremot), I/O plåt är metallbit som sitter runt moderkortets kontakter på baksidan. I/O plåt är det som TS är ute efter.

Vad PCI/PCI-E-plåten heter har jag ingen aning om, men det är definitivt inte I/O plåt iaf. (men förmodligen fungerar PCI plåt alldeles utmärkt)

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

Som jag förstår så är I/O plåt jordade?

Undrar om det är dålig lösning med kartong som I/O?