Onda Telia, wywallet

Permalänk
Medlem

Onda Telia, wywallet

Hej!

Fick nyss ett medelande från telia till min mobil att de kommer stänga ner tjänster för vanliga sms-köp och att jag måste övergå till wywallet.
Tycker själv detta är väldigt dumt då vanliga sms-köp redan funkar bra av t.ex. bussbiljet osv. Sedan så är ju wywallet inte någon tjänst jag "litar" på då jag läst någonstans att det kommer vara gratis i början men sedan kommer övergå till att man måste betala varje gång man använder det.
Appen har också fått urusla betyg, 1,5 av 5 stjärnor på appstore där mer eller mindre varenda recension är negativ, det är inte bara en sak som verkar dra ner betyg, utan flera som t.ex. att man automatiskt blir låst och inte kan "säga upp" sig och att flera företag osv. inte accepterar wywallet som betalningsmedel.

Tycker telia och de andra operatörerna ska vara till förmån och vara bra för oss kunder, inte tvinga på oss saker bara för att de är bättre för dem. Poängen är ju att de ska vara bra för oss i första hand.
Surt med att jag har 20 månader kvar på min bindningtid hos telia, kommer inte tillbaks. hädanefter är det gamla hederliga kontantkort som gäller för mig.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller att köp måste göras via wywallet från och med ganska snart. Däremot så kommer du inte kunna göra sms-köp alls via kontantkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kommer bojkotta sms-köp totalt när det här hoppar igång. Hörde en motivering till varför detta skulle användas "för att göra det svårare att tvätta pengar". Jag skulle vilja se den tjyv som tvättar pengar mha sms-biljetter á 20kr styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Hej!

Fick nyss ett medelande från telia till min mobil att de kommer stänga ner tjänster för vanliga sms-köp och att jag måste övergå till wywallet.
Tycker själv detta är väldigt dumt då vanliga sms-köp redan funkar bra av t.ex. bussbiljet osv. Sedan så är ju wywallet inte någon tjänst jag "litar" på då jag läst någonstans att det kommer vara gratis i början men sedan kommer övergå till att man måste betala varje gång man använder det.
Appen har också fått urusla betyg, 1,5 av 5 stjärnor på appstore där mer eller mindre varenda recension är negativ, det är inte bara en sak som verkar dra ner betyg, utan flera som t.ex. att man automatiskt blir låst och inte kan "säga upp" sig och att flera företag osv. inte accepterar wywallet som betalningsmedel.

Tycker telia och de andra operatörerna ska vara till förmån och vara bra för oss kunder, inte tvinga på oss saker bara för att de är bättre för dem. Poängen är ju att de ska vara bra för oss i första hand.
Surt med att jag har 20 månader kvar på min bindningtid hos telia, kommer inte tillbaks. hädanefter är det gamla hederliga kontantkort som gäller för mig.

Jag har inte testat själv men går det att köpa t.ex tåg- och bussbiljetter med en äldre mobiltelefon som inte pallar dessa appar? Kanske man slipper undan wywallet då.

Permalänk
Medlem

Du måste ändå registrera dig för tjänsten som kommer att hantera betalningen av de sms-köp du gör. För övrigt är det EU som tvingat fram det här, inte operatörerna.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Kommer fortsätta köpa buss baljeter på plats eller närmaste pressbyrå. MYwallet kan gå att lägga sig under den sten den kom ifrån. Hört att ett annat system ska ta över senare efter mywallet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Du har missuppfattat. Mywallet och Swish är inte samma sak och det är Swish som senare kommer att kosta pengar. Jag gillar inte heller att bli påtvingad skit när allt funkade bra som det var men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

WyWallet låter ju så bra när man läser beskrivningen på appstore, men sedan när läser om hur det kommer fakturor som kostar extra för tjänsten, företag som inte stödjer det, infunktionellt för folk under 18 för att de inte har rätt typ av kort eller inte kan använda faktura osv.
Detta har stressats ut, din finns fortfarande för stora brister. Jag vill ha det enkelt som det är nu, att smstjänsterna bara läggs till på vanliga räkningen vilket inte går som det ser ut idag.

EDIT: Jag gör väl så att jag bara bojkottar wywallet, gamla hederliga alternativ kommer ju att finnas kvar ändå.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lungre:

Du måste ändå registrera dig för tjänsten som kommer att hantera betalningen av de sms-köp du gör. För övrigt är det EU som tvingat fram det här, inte operatörerna.

Något fel, det enda kravet EU ställt är att man inte ska kunna använda SMS-köp och liknande betalningar utan ett namn bundet till det, m.h.a. ej-registrerat kontantkort. Om operatörerna bara ställde som krav att man måste registrera sitt kontantkort till sig själv för att betala med SMS skulle det räcka. (Och majoriteten av kontantkort är redan registrerade etc.)

Enda anledningen att WyWallet införts är för att operatörerna vill tjäna pengar på det.

Skrivet av killawife:

Du har missuppfattat. Mywallet och Swish är inte samma sak och det är Swish som senare kommer att kosta pengar. Jag gillar inte heller att bli påtvingad skit när allt funkade bra som det var men rätt ska vara rätt.

WyWallet kommer också att kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

WyWallet låter ju så bra när man läser beskrivningen på appstore, men sedan när läser om hur det kommer fakturor som kostar extra för tjänsten, företag som inte stödjer det, infunktionellt för folk under 18 för att de inte har rätt typ av kort eller inte kan använda faktura osv.
Detta har stressats ut, din finns fortfarande för stora brister. Jag vill ha det enkelt som det är nu, att smstjänsterna bara läggs till på vanliga räkningen vilket inte går som det ser ut idag.

EDIT: Jag gör väl så att jag bara bojkottar wywallet, gamla hederliga alternativ kommer ju att finnas kvar ändå.

http://wywallet.se/tjanster-priser/

Det kostar bara pengar om du skickar till någon annans konto. Inte om du betalar till något företag.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

http://wywallet.se/tjanster-priser/

Det kostar bara pengar om du skickar till någon annans konto. Inte om du betalar till något företag.

Jag vet det, jag sa aldrig motsatsen heller. Jag är sur över att det tillkommer avgifter för faktura, även om wywallet inte tar betalt för betalningar till företag så gör företagen ibland det för betalningar via wywallet.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

I Stockholm men också många andra kollektivtrafik operatörer kommer inte wywallet behövas, tex här i Stockholm kommer det inte gå att använda wywallet alls att köpa sl biljett för, ända kravet är registrerat kontantkort.

Ser ingen nytta att skaffa wywallet inte för egen del iallafall, skulle väl vara om jag vill annonsera på sweclockers, men får väl använda blocket istället tyvärr, om nu inte sweclockers ändrar, vad jag vet kommer betalnummer tjänster fungera precis som förut.
Ser en ljus framtid för dom som tillhandahåller betalnummer tjänster

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

WyWallet Why

Hejsan .
Ser i era diskusioner om avgifter mm. Det finns en hel del info viadre om kostnader mm på WyWYWallet s sida på Facebook.
Detta är en sida som ifrågasätter meningen & kravet om registrering för att använda sms betalningar.

Kolla här:
https://www.facebook.com/groups/142886712521738/

Likaså hålls det en WyWalletvaka också på facebook med intryck synpunkter på :

https://www.facebook.com/events/475439189160509/

Välkomna

Visa signatur

The Truth Is Oute There !!!!
Just LOOK and You Will Find

Permalänk
Inaktiv

Glöm heller inte bort att dom har rätt att sälja vidare din information, dvs bland annat vad du köper till tredje part, detta står i avtalet som man accepterar. Detta kan man dock stoppa (säger dom iaf) genom att skicka snigelpost o skriva att man ej accepterar att dom säljer ens uppgifter.

Därtill har man kostnad vid fakturering och köp, samt att om man vill flytta tillbaks pengar från sin wallet till bankkonto så tar dom hela 3% av summan.

Sen tror jag att minsta belopp på wywallet är 15SEK, och detta ger dom en hel del i ränta om varenda kund (mobilanvändare ungefär) måste ha 15SEK som bara ligger..

Meningen med lagen var ju att stoppa någon form av penningtvätt som utförs av den organiserade brottsligheten, men våra teleoperatörer tog givetvis tillfället i akt o la på en massa avgifter för att skapa en "tjänst" ingen behöver eller vill ha.

Men det finns väl redan en tråd om detta?

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1123228...

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1169318-mar...

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1143101-wyw...

Sen kan man knalla in på följande sidor och iaf uttrycka sitt missnöje, och låt dom inte komma undan med standardsvaren "det är inte vårt fel, vi ägs av telebolagen/det är lagens fel".

https://www.facebook.com/WyWallet (Här hatas det friskt, inte en enda positiv kommentar utan alla är förbannade eller känner sig lurade)

http://wywallet.se/

http://kundo.se/org/wywallet/d/hur-resonerar-ni-kring-att-ni-...

Den sista är från "deras" forum där man helt enkelt undviker att svara på jobbiga frågor.

Känns ju sådär helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Enda anledningen att WyWallet införts är för att operatörerna vill tjäna pengar på det.

Visst lär det vara så. Min gissning är att teleoperatörerna har fått guldvittring från kreditkortsutfärdarnas affärer, och vill skaffa sig en motsvarande position när det kommer till betalningar via mobila enheter, och snyta åt sig en avgift för varje genomfört köp.

Klart som fan att det där om att försvåra pengatvätt är rent skitsnack, som någon tidigare skribent sa, inte tvättar någon pengar genom att köpa bussbiljetter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En fundering, vad händer om man skickar ett betal SMS efter 1 feb?
Får man automatiskt ett WyWallet konto eller blir man informerad om att man inte har det?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

En fundering, vad händer om man skickar ett betal SMS efter 1 feb?
Får man automatiskt ett WyWallet konto eller blir man informerad om att man inte har det?

Gissar på att betalningen inte går igenom och att du får en uppmaning om att koppla din telefon till ett wywallet konto.

Man behöver alltså ingen app för att använda wywallet. Man kopplar sin telefon till wywallet och sen är det bara att betala som vanligt.
http://wywallet.se/

Förstår inte allt gnäll. Det tar max 5 minuter att fixa det.

Permalänk
Medlem

Är ju automatiserat om man skickar "JA" i SMSet men jag skicka "JAG VILL INTE HA WYWALLET!!!!!", ingen som kommer se men det kändes bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Gissar på att betalningen inte går igenom och att du får en uppmaning om att koppla din telefon till ett wywallet konto.

Man behöver alltså ingen app för att använda wywallet. Man kopplar sin telefon till wywallet och sen är det bara att betala som vanligt.
http://wywallet.se/

Tänkte bara om man råkar skicka ett SMS av gammal vana och då blir registrerad för denna hämska (o)tjänst.

Skrivet av LeVvE:

Är ju automatiserat om man skickar "JA" i SMSet men jag skicka "JAG VILL INTE HA WYWALLET!!!!!", ingen som kommer se men det kändes bättre.

Skulle aldrig våga då "JAG VILL INTE HA WYWALLET!!!!!" börjar på just JA

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Detta är en sak som kommer göra piratkopierings problemet större..
Problemet med pirat kopiering är inte att folk inte har råd, människor är lata och när det är både snabbare, enklare och billigare att piratkopiera så blir det fort ett problem..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det här med påtvingade tjänster känns inte alls bra, finns det någon operatör som inte använder sig av WyWallet? I så fall byter jag gladeligen till den operatören.

Eftersom jag har 3 som operatör i dagsläget så blir jag automatiskt kund hos WyWallet om jag utför ett SMS-köp efter den första februari, något som stör mig något otroligt. Det som stör mig mest är att WyWallet anser sig ha rätt att sälja mina uppgifter till tredje part, om det inte var med i villkoren skulle jag kunna tänka mig att använda tjänsten men som det ser ut nu så måste jag bojkotta SMS-köp i framtiden. Detta kommer leda till att det blir mycket jobbigare att resa kollektivt om jag ska till Stockholm eller liknande, detta eftersom att jag måste köpa hela resan på SJ.se först.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

SMS biljetter är dyrast. Förstår inte vem det är som använder dem. I Skåne så använder jag alltid förladdat kort som jag betalar med. 20% billigare än SMS.

Permalänk
Medlem

Här är en liknande som har fått mycket bättre recentioner: (Bör finnas till iOS också)

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.bankgirot.sw...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

SMS biljetter är dyrast. Förstår inte vem det är som använder dem. I Skåne så använder jag alltid förladdat kort som jag betalar med. 20% billigare än SMS.

Hur använder du ditt förladdade kort när du skapar en annons här på SC?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hur använder du ditt förladdade kort när du skapar en annons här på SC?

Säljer nästan aldrig grejjer här. Sålt en pryl på 7 år eller så. Det är nog enda gången jag betalat med SMS ngnsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Här är en liknande som har fått mycket bättre recentioner: (Bör finnas till iOS också)

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.bankgirot.sw...

Det där har inget med SMS-betalning att göra iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Säljer nästan aldrig grejjer här. Sålt en pryl på 7 år eller så. Det är nog enda gången jag betalat med SMS ngnsin.

Ja, men det var inte svar på frågan. Eller antog du att det enda folk köper med SMS är bussbiljetter?

Skrivet av ozo64:

Det där har inget med SMS-betalning att göra iofs.

Nej, men det funkar på liknade sätt, det enda som skiljer är att den som betalar måste ha en smartphone eftersom du betalar via appen istället för med sms.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

[...]tex här i Stockholm kommer det inte gå att använda wywallet alls att köpa sl biljett för, ända kravet är registrerat kontantkort.

Källa på detta? Låter högst osannolikt, trots att SL inte stödjer WyWallet rent åsiktsmässigt.

Bara klargöra att jag förstått rätt; du menar alltså att man fortfarande kommer kunna skicka exempelvis "RA" till 72150 efter 31 januari?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

När jag köpte bussbiljett via SMS fick jag ett SMS direkt efter där det stod att jag inte kommer behöva använda WyWallet för att köpa bussbiljetter genom Västtrafik.

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Skrivet av Itchago:

Kommer bojkotta sms-köp totalt när det här hoppar igång. Hörde en motivering till varför detta skulle användas "för att göra det svårare att tvätta pengar". Jag skulle vilja se den tjyv som tvättar pengar mha sms-biljetter á 20kr styck

Är helt emot wywallet också men driver själv tjänster som innefattar sms-betalningar. Och jag kan absolut tänka mig att det vore möjligt att tvätta pengar. Bara att sätta upp en betaltjänst med maxbelopp (200kr/sms i sverige), vilket är helt kostnadsfritt. Sen är det bara att köpa ett kontantkort med svarta pengar och börja sms:a in till din helt lagliga betaltjänst och vips så har du vita pengar i ditt bolag.