Permalänk
Medlem

Överklockning av Intel I7 3820

Hej, jag är relativt ny på det här området och vet inte om jag gjort något fel eller bara missat något.

Mitt problem är att den vill inte gå högre än 3,9 Ghz. Jag följde en kille på youtube som hade ett liknande kort som jag har(har ett gigabytes Ga-UD3-x79 och han ett UD5). Gjorde detta för att inte missa några inställningar men iallafall.

Jag började med att höja klockfrekvensen till 4,1 och sedan ändrade jag siffrorna på advanced settings till likadant på alla cores i turbo-boost(efter intruktioner på youtube visade så)
Sedan ändrade jag min V-core till 1,4 och sedan tror jag inte jag inte så mycket mer.
Och då startar jag om, Bios-screen kom upp och sedan försvann som den ska, sedan var det svart. De prickarna som är högst uppe till vänster kom också som de ska men sedan kommer det upp att skärmen inte hittar någonting anslutet till den och sedan hittar den det igen. Och då börjar det om på Bios-skärmen igen och då går jag givetvis in i bios för att ta tillbaka allt till original igen(min awesome förklaring på hur det såg ut xD).

Sedan kollade jag igenom filmen igen(har tidigare idag och tidigare läst på olika forum samt här om OC'ing så jag vet lite men aldrig testat själv tills nu) men likadant resultat igen. Då går jag och tar tillbaka allt och börjar att ändra en sak åt gången och kommer tillslut fram till att inget händer när jag bara överklockar vanliga clockspeed utan jag måste ändra på turbo-boost om något ska hända, detta är antagligen för att den är aktiverad men om vanliga klocken ändras högre så tycker jag att det borde hända något..

Då testar jag att överklocka på bara med turbo-boost och när jag försöker gå mer än 3,9 Ghz så blir det det felet som jag förklarade innan.
Har inte testat att av-aktivera turbo-boost än, den står på auto just nu.

Är det någon som kan komma på något som jag gör fel eller hitta en lösning?
Om det är något som jag glömt så säg bara till så fixar jag det

Så här ser clocken ut just nu och värkar vara stabil (haft igång Prime i ca 1.5 timmar hittils)

(Speccs i sign)

Tacksam för svar!
//Robin

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.